Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Mythbuster: kou vs snelheid?

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 09 nov 2011 10:47

rubencornelisse schreef:
Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)
Heb ik echt wel gelezen.
Maar ik citeer alleen de conclusie van een aantal jaren geleden.......
En als het waar zou zijn: denk je echt dat die uitkomst van de berekening merkbaar is op de fiets?????
Ik ben niet zo wiskundig onderlegd, maar ik vertrouw erop dat de schrijver van het artikel in fiets zijn uitkomsten ook niet zo maar gebaseerd heeft op aanname's.
Vooralsnog blijf ik erbij dat dikkere lucht niet bestaat, althans dat ik het merk.
Even iets anders: in ons ziekenhuis maken we gebruik van samengeperste lucht. Dit is dus lucht die onder grote druk in ZEER grote vaten zit...
Is die lucht dan ook dikker die erin zit?????????????? Want die lucht is wel erg koud die eruit komt, en die zit echt onder zeer grote druk
people are strange when you\'re a stranger

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 09 nov 2011 11:28

marcvmegroot schreef:
rubencornelisse schreef:
Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)
Heb ik echt wel gelezen.
Maar ik citeer alleen de conclusie van een aantal jaren geleden.......
En als het waar zou zijn: denk je echt dat die uitkomst van de berekening merkbaar is op de fiets?????
Ik ben niet zo wiskundig onderlegd, maar ik vertrouw erop dat de schrijver van het artikel in fiets zijn uitkomsten ook niet zo maar gebaseerd heeft op aanname's.
Vooralsnog blijf ik erbij dat dikkere lucht niet bestaat, althans dat ik het merk.
Even iets anders: in ons ziekenhuis maken we gebruik van samengeperste lucht. Dit is dus lucht die onder grote druk in ZEER grote vaten zit...
Is die lucht dan ook dikker die erin zit?????????????? Want die lucht is wel erg koud die eruit komt, en die zit echt onder zeer grote druk
Ik denk dat die lucht inderdaad dikker is, zolang hij in de fles zit, er zit namelijk meer lucht per m3 volume in de fles dan in de rest van het ziekenhuis.
Maar ik ben geen natuurkundige, en ik weet niet of de dichtheid van de lucht hetzelfde is als de luchtweerstand die hij biedt.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik zeker langzamer ga in de winter, van het weekend voor het eerst sinds maanden onder de 30 gemiddeld gereden =(
Hardere wind en hoge luchtvochtigheid spelen denk ik ook wel een rol.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 nov 2011 11:38

Als we het dan toch over weerstand hebben: in de winter heb je meer kleding aan op de fiets, ben je dus dikker ingepakt. Dikker ingepakt betekent bijna automatisch ook een groter frontaal oppervlak en dus meer weerstand. Hoeveel dat procentueel is, geen flauw idee. Kleine beetjes (kleding, 'dikkere' lucht, etc, etc) maken grote beetjes dus verschil zal vast verklaarbaar zijn. Hoe zit het trouwens met de 'psyche'? Bij 20C heb ik meer moraal dan bij 0C...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 nov 2011 11:49

marcvmegroot schreef:
rubencornelisse schreef:
Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)
Heb ik echt wel gelezen.
Maar ik citeer alleen de conclusie van een aantal jaren geleden.......
En als het waar zou zijn: denk je echt dat die uitkomst van de berekening merkbaar is op de fiets?????
Ik ben niet zo wiskundig onderlegd, maar ik vertrouw erop dat de schrijver van het artikel in fiets zijn uitkomsten ook niet zo maar gebaseerd heeft op aanname's.
Vooralsnog blijf ik erbij dat dikkere lucht niet bestaat, althans dat ik het merk.
Even iets anders: in ons ziekenhuis maken we gebruik van samengeperste lucht. Dit is dus lucht die onder grote druk in ZEER grote vaten zit...
Is die lucht dan ook dikker die erin zit?????????????? Want die lucht is wel erg koud die eruit komt, en die zit echt onder zeer grote druk
Zo moeilijk is het allemaal niet:
FEIT: de dichtheid van een gas neemt toe bij een dalende temperatuur
FEIT: koude lucht is dus "dikker" dan warme lucht
FEIT: weerstand is afhankelijk van de luchtdichtheid
FEIT: vermogen nodig om luchtweerstand te overwinnen is ongeveer evenredig met snelheid tot de derde macht

Bij de genoemde toename van de luchtdichtheid zal je, bij gelijk vermogen, een dikke 2% langzamer fietsen
namelijk 1 - (1205/1293)^(1/3) = 0.0232

Fiets je normaal 30 km/u bij 20 graden, dan fiets je bij 0 graden (all other things being equal) 29,3 km/u

Daar valt niets aan te "geloven" dat is gewoon keiharde fysica
(En natuurlijk is die lucht in de fles veel dikker: zo'n 100 tot 250 keer zo dik bij een volle fles (als: druk in fles = 100-250 bar). Waar moeten die moleculen anders blijven? Uiteraard wordt die lucht ijskoud als deze onder normale druk komt -> thermofysica!)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 09 nov 2011 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 09 nov 2011 11:50

Met dit fenomeen wordt bij het schaatsen ook rekening gehouden door ijsmeesters.
Een wat hogere temperatuur verlaagt de luchtweestand. Ook op hoger gelegen ijsbanen is de dichtheidheid van de lucht lager wat de zorgt voor een lagere luchtweerstand. (Daarom werden er records gereden op de hoger gelegen ijsbaan Alma Ata in Kazachstan).
Met "dikker" wordt dus in feite de dichtheid bedoeld.

Naast dit alles denk denk ik ook dat er meer factoren van invloed zijn: na een seizoen lang presteren wordt je mischien wat sneller vermoeid in het najaar.
Ook moet je het mentale aspect niet vergeten, ik voel me bijvoorbeeld veel energieker bij een zonnetje en 20 graden dan bij koude en bewolkte lucht.

En idd ook de dikkere kleding en wapperende jasjes zullen voor meer weerstand zorgen.

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 09 nov 2011 18:38

rubencornelisse schreef:
Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)
Eens, natuurkundige uitleg zie: klik
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 09 nov 2011 18:45

Om even terug te komen op schaatsers. Had dat niet met luchtdruk te maken. Bij lage druk reden.ze minder goede tijden. In de herfst en winter zijn er vaker lage drukgebieden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 nov 2011 18:50

Lage druk = lage dichtheid = snellere tijden. Precies hetzelfde principe dus!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 09 nov 2011 21:27

De rolweerstand van de banden word ook een beetje hoger.
Bij koude is het rubber stugger.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6182
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 nov 2011 21:29

Met al deze theories is het bijna een wonder dat in de winter nog vooruitkom. :roll: :roll:
Live fast; die young. mijn blog

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 nov 2011 02:00

tom de groot schreef:Om even terug te komen op schaatsers. Had dat niet met luchtdruk te maken. Bij lage druk reden.ze minder goede tijden. In de herfst en winter zijn er vaker lage drukgebieden.
Nee, bij lagere luchtdruk rijden ze snellere tijden. Maar bij schaatsen is het niet zo rechtevenredig als bij fietsen, verandering van luchtdruk veroorzaakt namelijk ook verandering van de luchtvochtigheid en als gevolg hiervan veranderen de ijsomstandigheden.

Als ik de formules hier ( http://www.fietsica.be/luchtweerstand.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) moet geloven dan veranderd het benodigd vermogen rechtevenredig met de soortelijke massa van lucht bij gelijkblijvende snelheid. En volgens de algemene gaswet veranderd de soortelijke massa van lucht omgekeerd evenredig met de temperatuur (in Kelvin wel te verstaan) als dus de temperatuur van 20 graden naar 0 graden daalt dan zou je 7.3% meer vermogen moeten trappen om dezelfde snelheid te halen. Dat is nogal wat, ik ben natuurlijk vergeten dat er naast luchtweerstand nog meer weerstand overwonnen moet worden maar zover ik weet is die veel lager dan de luchtweerstand.
Afbeelding

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 10 nov 2011 10:47

ericpeters schreef:
tom de groot schreef:als dus de temperatuur van 20 graden naar 0 graden daalt dan zou je 7.3% meer vermogen moeten trappen om dezelfde snelheid te halen. Dat is nogal wat, ik ben natuurlijk vergeten dat er naast luchtweerstand nog meer weerstand overwonnen moet worden maar zover ik weet is die veel lager dan de luchtweerstand.
Dit is inderdaad precies zoals ik het ervaar. Er zijn ook rijders die er minder last van hebben maar deze moeten wel koudbloedig zijn ;-)

Plaats reactie