marcvmegroot schreef:rubencornelisse schreef:Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)
Heb ik echt wel gelezen.
Maar ik citeer alleen de conclusie van een aantal jaren geleden.......
En als het waar zou zijn: denk je echt dat die uitkomst van de berekening merkbaar is op de fiets?????
Ik ben niet zo wiskundig onderlegd, maar ik vertrouw erop dat de schrijver van het artikel in fiets zijn uitkomsten ook niet zo maar gebaseerd heeft op aanname's.
Vooralsnog blijf ik erbij dat dikkere lucht niet bestaat, althans dat ik het merk.
Even iets anders: in ons ziekenhuis maken we gebruik van samengeperste lucht. Dit is dus lucht die onder grote druk in ZEER grote vaten zit...
Is die lucht dan ook dikker die erin zit?????????????? Want die lucht is wel erg koud die eruit komt, en die zit echt onder zeer grote druk
Zo moeilijk is het allemaal niet:
FEIT: de dichtheid van een gas neemt toe bij een dalende temperatuur
FEIT: koude lucht is dus "dikker" dan warme lucht
FEIT: weerstand is afhankelijk van de luchtdichtheid
FEIT: vermogen nodig om luchtweerstand te overwinnen is ongeveer evenredig met snelheid tot de derde macht
Bij de genoemde toename van de luchtdichtheid zal je, bij gelijk vermogen, een dikke 2% langzamer fietsen
namelijk 1 - (1205/1293)^(1/3) = 0.0232
Fiets je normaal 30 km/u bij 20 graden, dan fiets je bij 0 graden (all other things being equal) 29,3 km/u
Daar valt niets aan te "geloven" dat is gewoon keiharde fysica
(En natuurlijk is die lucht in de fles veel dikker: zo'n 100 tot 250 keer zo dik bij een volle fles (als: druk in fles = 100-250 bar). Waar moeten die moleculen anders blijven? Uiteraard wordt die lucht ijskoud als deze onder normale druk komt -> thermofysica!)