http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence" onclick="window.open(this.href);return false;thestudent schreef:Vroeger maakte batavus nog degelijke fietsen. Maar dit geld ook voor de andere grotere merken. De fietsen worden ingewikkelder, duurder, maar met goedkoper materiaal gemaakt. Het gevolg is allerlei onderdelen die het door de jaren heen gewoon niet gaan overleven. Een fiets gaat bij de gemiddelde Nederlander geen rustig leven tegemoet en het is tijd dat de producenten dat eens inzien. Een moderne fiets die ook nog 40 jaar meegaat bestaat niet meer.
Exit Bavavus?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
![Afbeelding](http://www.corniel.nl/zzz/fora/smiley_campabinieri.gif)
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Ik zat van de week ook naar het 2012 gamma te kijken en zag dat er wel heel erg veel geschrapt is. ze zetten vol in op de E-bike. jammer hoor.
Overigens zijn hier in huis alle "gewone" fietsen van Batavus en daar heb ik verder geen klachten over.
Overigens zijn hier in huis alle "gewone" fietsen van Batavus en daar heb ik verder geen klachten over.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Nutteloze 'verende' elastomeervork met koplamp geïntegreerd in de brug, zonder gereedschap verstelbare stuurpen, fancy spaakpatroontjes, verende zadelpen....... allemaal gewicht, het kan allemaal stuk, en áls het stuk gaat kost het €€€de zwarten schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence" onclick="window.open(this.href);return false;thestudent schreef:Vroeger maakte batavus nog degelijke fietsen. Maar dit geld ook voor de andere grotere merken. De fietsen worden ingewikkelder, duurder, maar met goedkoper materiaal gemaakt. Het gevolg is allerlei onderdelen die het door de jaren heen gewoon niet gaan overleven. Een fiets gaat bij de gemiddelde Nederlander geen rustig leven tegemoet en het is tijd dat de producenten dat eens inzien. Een moderne fiets die ook nog 40 jaar meegaat bestaat niet meer.
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
</retro-grouch rant>
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik snap Accell ook wel: ze hebben Ghost voor de Duitse markt, Lapierre voor de Franse en Koga voor de Nederlandse markt; laatste twee doen het bovendien elders ook heel aardig. Ik zag ook al jaren niet wat Batavus racefietsen daar aan hadden toe te voegen, zeker nu al het geld verdiend wordt met elektrische fietsen. Het begon jaren geleden met de komst van Lapierre in het profpeleton; toen wist je al dat het exit Batavus was. Ze moeten overigens wel oppassen: Sparta en Koga zitten ook in de elektrische fietsen en doen dat erg goed lijkt me...
Ik kan er niet rouwig om zijn. Batavus heeft wat mij betreft de uitstraling van Lada.
Klopt wel. Het is echter ooit anders geweest:
![Afbeelding](http://img84.imageshack.us/img84/6947/batavus.jpg)
![Afbeelding](http://img84.imageshack.us/img84/6947/batavus.jpg)
De intrede van carbon in de fietsbranche heeft vele merken de das omgedaan, ook al waren zij specialisten in raceframes. Het befaamde Flandria, waarop o.a. met Rik Van Looy, Eric en Roger De Vlaeminck, Walter Godefroot, Freddy Maertens, Michel Pollentier, Peter Post, enz. zovele topklassiekers, grote ronden en WK's werden gewonnen, is daarvan een schoolvoorbeeld.
De omschakeling van staal naar aluminium hebben ze probleemloos overleefd; de komst van carbon, met zijn totaal andere en veel duurdere productiemethoden, was er teveel aan.
De omschakeling van staal naar aluminium hebben ze probleemloos overleefd; de komst van carbon, met zijn totaal andere en veel duurdere productiemethoden, was er teveel aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
farelli schreef:Klopt wel. Het is echter ooit anders geweest:
Ahhhhhhhh Schitterend! Van de zelfde generatie als de mijne! http://klassiekeracefiets.wordpress.com ... -van-theo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag sprak ik iemand van Batavus die daar al sinds 1979 op de payroll staat. Die wist me te vertellen dat tot 2001 alle raceframes in huis gemaakt werden, daarna werd ingekocht. Er werden zowel frames met Reynolds 531 als met Columbus buis -zoals de mijne- gemaakt; onze Professionals zijn dus in Heerenveen gemaakt!
Batavus = Lada? Nee. Batavus maakte 't neusje van de zalm, maar wist uiteindelijk niet 't wielerpubliek aan zich te binden. Ik heb ook nog een gesoldeerde Bianchi in bezit, welliswaar een wat oudere maar die Batavus rijdt veeeel lekkerder, bijna nèt zo lekker als Koga's uit eind jaren 70- begin '80.
Jammer van 't verloren gaan van zoveel vakmanschap. Wat van ver komt is lekker? Kan zijn maar ik ga morgen tòch weer lekker een tochtje maken op m'n Professional
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
@thestudent Ik denk dat de enige fiets van nederlandsche bodem die een beetje in de buurt komt van de Batavi, Gazelli, Unioni en al die andere merken Azor is. Die maken nog stalen gesoldeerde kaders, een lekkere luie geometrie en de afwerking is zonder meer behoorlijk. Maar de kwaliteit van dynamo, verlichting en lak is nog geen schim van wat ik gewent ben van de 70's. Maar ja, fietsen zijn ook veel goedkoper geworden....
Jeugdsentiment. Had een Batavus Criterium als eerste fiets (bruin zadel, bruin stuurlint) Ivoorkleurig. Half verchroomde vork. (Als je mee wilde tellen had je toch een geheel verchroomde vork toen) En wat wilde ik graag zo´n professional met heul veul chroom ...
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen