Je hoeft helemaal niet veel kracht te zetten. Natuurlijk is goed gereedschap aan te raden, zeker als je met grote regelmaat aan meerdere fietsen moet werken. Als je alleen af en toe aan je eigen fiets werkt, is een bouwmarkt setje prima. Ik heb 2 setjes, één zit in mijn zadeltas (korte sleutels, alleen de belangrijkste maten) het andere setje heeft alle maten, koste slechts een paar euro, zit in mijn gereedschapskist en gaat al jaaaaren mee. Ja, als er net even een sleutel scheef zit of je zet te veel kracht, dan heb je een probleem. Maar met gewoon rustig werken en geen botte kracht gebruiken en dan is er niets aan de hand.sharkman113 schreef:Passing is alles. Met goed gereedschap kun je veel meer kracht op alu boutjes e.d. zetten voordat ze kapot gaan. Parktool is niet meer dan een B merk voor sleutels PB (mijn keuze) of wiha zijn echt een aanrader. Facom is ook prima maar je betaald teveel voor de naam.
Gereedschap van de Bouwmarkt is doorgaans rommel en heeft niets aan een dure fiets te zoeken..
Professionale inbussleutelset
-
- Forum-lid
Parktool is het beste gereedschap voor de fiets! Je moet echter ook letten op de kracht die je op de schroefjes uitoefent. Dit is niet oneindig. Maar als je goed gereedschap wilt zeker eens naar Parktool kijken.
-
- Forum-lid
Mijn ervaring is dat het kapotdraaien van een boutje altijd een 'andere' oorzaak heeft, dus niet direct aan het materiaal ligt. Als je boutjes goed invet bij bevestiging (zowel schroefdraad als kop) en als je zorgt dat je de imbussleutel altijd zo diep mogelijk in de bout duwt, waardoor de kracht over de hele bout wordt verdeeld, kan er zelfs met minder materiaal weinig misgaan. Zodra boutjes vast gaan corroderen, gaat het mis.
-
- Forum-lid HC
Let op een paar dingen:
-Bij de MTB wil er wel eens vuil/modder in de kopje komen, daradoor heb je veel minder hoevast, check dat altijd even vooraf
-Geen ronde inbuskop gebruiken, zeker niet de laatstpaar slagen
-De meeste draaien alles veel te vast. Ik kan het op gevoel prima 4-12nm, bleek toen ik een moment sleutel kocht
-Gebruik locktite of vet (afhankelijk van de plaast) schijfremmen bv alles met Locktie door de grote tempratuurverschillen
-(carbon) montage pasta op bv stuurpen, zadelpen en bar ends, scheelt ruim 30% aanhaalmoment;
-Bij de MTB wil er wel eens vuil/modder in de kopje komen, daradoor heb je veel minder hoevast, check dat altijd even vooraf
-Geen ronde inbuskop gebruiken, zeker niet de laatstpaar slagen
-De meeste draaien alles veel te vast. Ik kan het op gevoel prima 4-12nm, bleek toen ik een moment sleutel kocht
-Gebruik locktite of vet (afhankelijk van de plaast) schijfremmen bv alles met Locktie door de grote tempratuurverschillen
-(carbon) montage pasta op bv stuurpen, zadelpen en bar ends, scheelt ruim 30% aanhaalmoment;
-
- Forum-lid
nog even een inbussleutelweetje/tip:
Gebruik geen onbehandelde "kale" metalen sleutels!
Als je een metalen (goedkope) inbussleutel in een kop steekt en kracht zet laat je miniscule staaldeeltjes achter, als de kwaliteit van de bout ook niet zo goed is gaat de binnenzijde van de kop....roesten.
Het beste kan je inbussleutels van RVS of van een goed bekend merk kopen, dat kost je hoogstens € 20,- en je doet er de rest van je leven mee.
Gebruik geen onbehandelde "kale" metalen sleutels!
Als je een metalen (goedkope) inbussleutel in een kop steekt en kracht zet laat je miniscule staaldeeltjes achter, als de kwaliteit van de bout ook niet zo goed is gaat de binnenzijde van de kop....roesten.
Het beste kan je inbussleutels van RVS of van een goed bekend merk kopen, dat kost je hoogstens € 20,- en je doet er de rest van je leven mee.
Hoe is de kwaliteit van Parktool inbussleutels met zo'n ronde kop http://www.futurumshop.nl/product/6149- ... _customers
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Beter geen ronde kop gebruiken. Dat sluit op een veel kleiner oppervlak aan in je boutjes met alle risico's die daar bij horen. Voor het eerste stuk waarbij je geen kracht hoeft te zetten prima, maar zodra je kracht gaat zetten wil je een normale inbus. Sommige inbussleutels hebben ook aan 1 zijde een ronde kop en aan de andere kant een normale.body schreef:Hoe is de kwaliteit van Parktool inbussleutels met zo'n ronde kop http://www.futurumshop.nl/product/6149- ... _customers
Bedankt!StefanJ schreef:Beter geen ronde kop gebruiken. Dat sluit op een veel kleiner oppervlak aan in je boutjes met alle risico's die daar bij horen. Voor het eerste stuk waarbij je geen kracht hoeft te zetten prima, maar zodra je kracht gaat zetten wil je een normale inbus. Sommige inbussleutels hebben ook aan 1 zijde een ronde kop en aan de andere kant een normale.body schreef:Hoe is de kwaliteit van Parktool inbussleutels met zo'n ronde kop http://www.futurumshop.nl/product/6149- ... _customers
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
Facom T-handles koop je één keer, heb zowel de hexagon als torx en die zijn perfect gewoon.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.