Als je iemand kunt "dubbelen" moet je ook kunnen "enkelen"8rob74 schreef:ik hab vandaag een nieuw woord geleerd:
Enkelen
Wat zou de Van Dale daarover zeggen?
Hoe moet je eigenlijk fietsen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Voor de liefhebbers van theorie nog een linkje:
http://www.poseathlete.com/posecycling.html
Heb het zelf wel eens geprobeerd in praktijk te brengen. Mijn conclusie is dat je heel erg gefocust moet zijn op het toepassen van de theorie en dat kan alleen als je niet vermoeid bent. Zodra ik vermoeid genoeg raak gaat alle techniek en theorie overboord en is het simpelweg trappen.
http://www.poseathlete.com/posecycling.html
Heb het zelf wel eens geprobeerd in praktijk te brengen. Mijn conclusie is dat je heel erg gefocust moet zijn op het toepassen van de theorie en dat kan alleen als je niet vermoeid bent. Zodra ik vermoeid genoeg raak gaat alle techniek en theorie overboord en is het simpelweg trappen.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Zelf 'enkel' ik ook wel een beetje. Op steile klimmen merk ik dat ik door te 'enkelen' mezelf beter omhoog kan leuren. Effect van wel/niet enkelen kun je zichtbaar maken op zo'n speciale hometrainer met vermogensmeting. Vorig jaar bij WK baan op gezeten om te testen. Meter laat van beide benen diagram met krachtsoverbrenging zien gedurende pedaaltred. Een 'rond' diagram laat een ideale krachtsoverbrenging zien. Je levert je kracht dan redelijk constant. Geloof dat ik dat alleen haalde door te enkelen (= vooral ook letten op techniek). Meen dat een rond diagram ook betekent dat je efficienter rijdt. Misschien moet je daar ook wel het voordeel van enkelen in zoeken. Efficient rijden is dan met name handig wanneer je echt diep moet gaan. Een wedstrijd bijvoorbeeld. Overigens heb ik het idee dat als ik echt intensief fiets het enkelen ook soepeler gaat. Blijkbaar heeft mijn lichaam dan automatisch de neiging om efficienter te gaan trappen. Bij het naar de klote gaan is het tegengestelde aan de hand. Dan is het gewoon harken en zien waar het schip strand.
- robbebopper
- Forum-lid HC
rob74 schreef:maar natuurlijk. Stop nooit met nadenken. Dat zou het einde van de vooruitgang zijn.ronaldh schreef:heef het uberhaupt zin om hier over na te denken?
Dus jij denkt echt dat je met nadenken in alle gevallen progressie boekt?
- plantagenet
- Forum-lid
Deze discussie over de juiste pedaaltred is niet uniek, maar ik kan een ouder topic niet terugvinden. In dat topic werd onderstaand document gepost, waarin het trekken aan de pedalen als niet noodzakelijk of zelfs ongewenst gezien wordt.
Dus hierbij http://www.topbike.com.au/pdfs/colson-b ... ug2002.pdf nog wat extra leesvoer.
Dus hierbij http://www.topbike.com.au/pdfs/colson-b ... ug2002.pdf nog wat extra leesvoer.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Dat is grappig, ik heb me laatst door body2bike (ex team CSC mecanicien en fysio) goed op mijn fiets laten zetten, en daar mocht ik juist niet kijken en nadenken naar wat ik deed.robbebopper schreef:Dus jij denkt echt dat je met nadenken in alle gevallen progressie boekt?rob74 schreef:maar natuurlijk. Stop nooit met nadenken. Dat zou het einde van de vooruitgang zijn.ronaldh schreef:heef het uberhaupt zin om hier over na te denken?
Zij waren ervan overtuigd dat je lichaam (bij de juiste afstelling) zelf de juiste positie kiest en de efficiëntste beweging maakt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als jij tijdens de meting mee gaat zitten kijken en je vervolgens anders gedraagd dan normaal, dan werkt die meting niet meer optimaal.
Ik ga gewoon lekker fietsen en maak me niet druk over dit soort dingen. Je kan hard fietsen met je hielen omlaag (bijv Evans, zijn vooral Australiërs die 't doen met klimmen), maar bijv Gilbert fietst als een vrouw en dat gaat toch ook best aardig. Extra kracht zetten met je kuiten geloof ik niet zo in, volgens mij zijn je bovenbenen een stuk efficienter om meer kracht te zetten.
Ik ga gewoon lekker fietsen en maak me niet druk over dit soort dingen. Je kan hard fietsen met je hielen omlaag (bijv Evans, zijn vooral Australiërs die 't doen met klimmen), maar bijv Gilbert fietst als een vrouw en dat gaat toch ook best aardig. Extra kracht zetten met je kuiten geloof ik niet zo in, volgens mij zijn je bovenbenen een stuk efficienter om meer kracht te zetten.
Nee dat was niet het issue, volgens hun moest je niet nadenken, maar moest je zo veel mogelijk intuïtief trappen.
V.w.b. de kuiten/hamstrings: die gebruikte ik onvoldoende, deed vrijwel alles met mijn quadriceps.
Door de hiel iets te verlagen (vlakker te trappen) en het zadel iets te verhogen, ben ik nu explosiever en krachtiger.
Door meer spiergroepen te gebruiken zou je ook bij dezelfde snelheid/vermogen een iets lagere hartslag hebben, had met de zuurstofvoorziening van de spieren te maken?!
V.w.b. de kuiten/hamstrings: die gebruikte ik onvoldoende, deed vrijwel alles met mijn quadriceps.
Door de hiel iets te verlagen (vlakker te trappen) en het zadel iets te verhogen, ben ik nu explosiever en krachtiger.
Door meer spiergroepen te gebruiken zou je ook bij dezelfde snelheid/vermogen een iets lagere hartslag hebben, had met de zuurstofvoorziening van de spieren te maken?!
- robbebopper
- Forum-lid HC
NIKE,
just do it.
just do it.
[Dat is grappig, ik heb me laatst door body2bike (ex team CSC mecanicien en fysio) goed op mijn fiets laten zetten, en daar mocht ik juist niet kijken en nadenken naar wat ik deed.
Zij waren ervan overtuigd dat je lichaam (bij de juiste afstelling) zelf de juiste positie kiest en de efficiëntste beweging maakt.[/quote]
Beetje bij de haren getrokken denk ik. Ik maakte vroeger een hele roterende beweging naar buiten met de knie. Na maanden er specifiek er op gelet en getraind te hebben blijven de knieen steeds evenwijdig aan het frame. Dus: oefening baart kunst!
Zij waren ervan overtuigd dat je lichaam (bij de juiste afstelling) zelf de juiste positie kiest en de efficiëntste beweging maakt.[/quote]
Beetje bij de haren getrokken denk ik. Ik maakte vroeger een hele roterende beweging naar buiten met de knie. Na maanden er specifiek er op gelet en getraind te hebben blijven de knieen steeds evenwijdig aan het frame. Dus: oefening baart kunst!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Ikke nie begrijpe....robbebopper schreef:NIKE,
just do it.
ga er dan wel van uit dat je geen sluikreclame plaatst.