Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten tijdens fietsen

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 09 jan 2012 20:27

rogiertcanyon schreef:Dank jullie voor de tips!

@trainslim.nu: Wat is veel drinken bij de gelletjes? Is dat aan te geven per gel?
Staat meestal op de gelletjes.
What makes the boat go faster?

rogiertcanyon
Forum-lid

rogiertcanyon 09 jan 2012 20:33

Thanks! Wist ik niet dat een gelletje een gebruikshandleiding op de verpakking heeft

jdek
Forum-lid

jdek 09 jan 2012 20:36

Je kan ook nog gewoon sportdrank proberen. Gelletjes zijn mi toch meer voor hardlopers. Voor fietsers is het minder nodig omdat je meer vloeistof op de fiets kan meenemen.
Verder eet ik altijd Snickers (1 tijdens elke afdaling bij AD6). Dat doet voor mij wonderen.

Maar goed het blijft zeer persoonlijk, dus je moet gewoon veel verschillende dingen proberen tot je iets hebt waar jij je goed bij voelt en daar aan vast houden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2012 20:47

Gelletjes zijn er juist ook voor fietsers. Als je alle koolhydraten in je bidonnen gaat oplossen krijg je een 'slijmbek'.

Snickers is nu niet bepaald 't ideale voedsel tijdens 't fietsen, er zit namelijk veel te veel vet in. Dat vet heb je niet nodig en is lastig te verteren. Praktisch probleem is volgens mij ook nog dat die dingen smelten op een warme dag. Bijv fruitrepen en mueslirepen die je bij iedere supermarkt kunt kopen hebben een betere voedingswaarde en smelten niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 jan 2012 22:03

sis is zonder dat je er bij hoeft te drinken en goed te doen. En inderdaad een snicker tijdens het fietsen? Dat is vragen om problemen, te vet en die noten verteren lastig.
Een colaatje aanpakken terwijl je naar boven rijdt doet het ook goed.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 jan 2012 22:33

Ik zou tijdens het klimmen vooral drinken, bovenop een gelletje atten en een reepje of 2 eten en dan in de afdaling eea rustig verteren, evt aangevuld met nog wat energiedrank.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hans darmstronger
Forum-lid

hans darmstronger 10 jan 2012 09:15

Sultana en peperkoek doen het bij mij erg goed.
Gelletjes en zeer suikerrijke toestanden geven ongewenste effecten in de darmen. In het beste geval speel ik de alpenhoorn, maar ook krampen en erger... Ik ben iemand die normaal heel weinig suiker eet (ik lust geen zoetigheid - jaja ze bestaan), vandaar denk ik.
Peperkoek is lastig op de fiets, want droog. Maar bij alpe d'huzes kun je rustig paar sneetjes wegkauwen en doorspoelen met water.

rogiertcanyon
Forum-lid

rogiertcanyon 10 jan 2012 09:52

ik heb wel gemerkt dat alleen maar gelletjes bij mij inderdaad niet werkt. Vorig jaar een combinatie van boven gelletjes en bananen. Dit jaar wil ik daar vast voedsel aan toevoegen. Ontbijtkoek en sultana's lijken mij daarvoor inderdaad meest aangewezen voor. Eten tijdens dalen lijkt me niet handig. Zeker niet omdat het zo druk is met afdalen tijdens de alpe d'huzes

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 jan 2012 10:57

rogiertcanyon schreef:Eten tijdens dalen lijkt me niet handig. Zeker niet omdat het zo druk is met afdalen tijdens de alpe d'huzes
Beetje oefenen ;)
Als je repen of gelletjes in je broekspijp stopt kun je er makkelijker bij dan wanneer je in je achterzak zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 10 jan 2012 11:19

Ik kies ook voor een combinatie gelletjes en vast voedsel. De hele dag hetzelfde eten wordt je ook niet vrolijk van. Ga in de voorbereiding een beetje experimenteren tijdens de lange duurtochten met welk eten en welke gelletjes goed verdragen worden. Vorig jaar tijdens lbl heb ik steeds met 2 bidonnen gereden. 1 met water met daarin een gelletje opgelost(vind een gelletje puur niet weg te krijgen) en een met sportdrank. Daarbij krentebollen, sportrepen en kruidkoekrepen. En inderdaad kun je tijdens het afdalen prima eten, zeker een reep. Ff een hap nemen, restant in de broekspijp en kauwen maar.. ;-)
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

JeanineL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 10 jan 2012 12:11

Moet je maag niet ook gewoon wennen aan die mierzoete gelletjes? Misschien in de aanloop er naar toe af en toe wat slokjes gel (ieuw, wat klinkt dat vies) nemen tijdens 'n trainingsrondje
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

neos
Forum-lid

neos 10 jan 2012 12:23

Ik gebruik sinds vorig jaar de pakjes appelmoes =53 kcal per portie is tenminste niet zo mierenzoet en 6 pakjes voor €1,10.
Deze haal ik bij Aldi :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
cornelli racing cycles Uden

Plaats reactie