Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon stuk

rustige
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 09:24

rustige 16 jan 2012 08:41

carabo schreef:Zozo de belerende posts zijn weer niet van de lucht. Persoon vraagt om informatie niet om preken.
Inderdaad, ik wil simpel weten of er personen ervaring mee hebben, en of een herstelde carbon kader VEILIG is, of ik een nieuwe kader dan wel of niet kan betalen doet hier niets ter zake. Ik vraag mij trouwens af of een gescheurde kader die in garantie vervangen word, door de fabrikanten vernietigd word of hersteld.

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 16 jan 2012 09:34

Laat je frame voor de aardigheid maar eens onder een röntgeapparaat leggen, dan weet ik zeker dat je er niet meer op gaat rijden ! Het is vaak niet de breuk zelf maar zoals AM al zei door de impact is het frame (vork, stuur) gegarandeerd gedelamineerd.
Ik heb al verschillende frame's gehad waar op het ook niets mis mee was maar de röntgefoto's wezen toch wel iets anders uit !!
@kyuss dit geldt al helemaal voor jouw frame, het zou eigenlijk zelfs verboden moeten worden om zo'n schade te laten repareren

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 16 jan 2012 09:37

Reken er maar op dat die vernietigd worden. Herstellen is te duur en ze zullen geen risico's willen nemen met hun reputatie.

Als je het wilt laten repareren laat dan in ieder geval een scan van het frame maken. Dan weet je tenminste wat de schade in het totale frame is en of het nog de moeite waard is om te repareren. Verder kan ik je niets vertellen over reparatie omdat ik het nog nooit bij de hand heb gehad.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 16 jan 2012 10:36

Als het frame na de reparatie het weer begeeft zal hij niet in een grote stofwolk desintegreren, er zal ergens opnieuw een scheurtje, doffe plek, bobbeltje of iets dergeljiks ontstaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2012 10:56

Met zulke schade ben ik daar niet zo zeker van. Een gat in een afdaling levert een behoorlijke klap op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13826
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jan 2012 13:18

Hou oud is de fiets en van welk merk. vele weten niet dat de meeste merken crash replacement hebben waardoor je voor een redelijk bedrag een nieuw frame hebt.

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 16 jan 2012 14:05

Niet verzekerd bij de NTFU?
ooit allemaal op een Scalpel

selespeed
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 jan 2007 10:17

selespeed 16 jan 2012 18:08

carabo schreef:Zozo de belerende posts zijn weer niet van de lucht. Persoon vraagt om informatie niet om preken.
Super geformuleerd!!!!
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9220
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jan 2012 18:51

Daarbij denk ik dat er genoeg carbon schade is die, mits deskundig, wél te repareren is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2012 19:14

53x11 schreef:Daarbij denk ik dat er genoeg carbon schade is die, mits deskundig, wél te repareren is.
Ik heb ook nergens anders beweerd. Als het stuur in de bovenbuis slaat of de fiets valt om tegen een paaltje, dan weet je dat de schade zich beperkt tot 1 plaats. Rij je ergens zo hard tegen op dat er een scheur van 5 cm ontstaat dan is er meer schade elders. Als je een metalen frame tegen een boom op rijdt plooit niet alleen de schuine buis, maar ook de bovenbuis. Probleem is alleen dat je bij carbon de schade vaak niet ziet. Een buis bestaat uit 10-20 lagen carbon, het kan gebeuren dat de bovenste paar lagen onbeschadigd zijn, maar de onder liggende lagen volledig gedelamineerd zijn.

Voor €400-€1000 heb je een prima carbon frame. Zelf zou ik een staande achtervork met wat schade nog wel repareren. Maar als er aan de voorkant schade is koop ik wel een nieuw frame. 1 keer mee gemaakt hoe ´t is als een voorvork afbreekt, ik neem toch liever geen risico´s met materiaal. Zou me toch niet fijn voelen als ik de Fedaia afrijdt met 100 km-h op die slechte weg met een frame dat schade heeft (gehad).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 16 jan 2012 20:01

Ik zou sowieso een nieuw frame nemen omdat ik de eerste duizend kilometer alleen maar naar die buis zou staren. En vervolgens weer ergens op zou klappen :P

De commentaren zijn trouwens wel terecht, bij een dergelijke impact is de kans op vezelbreuken aanzienlijk. Je kunt ze met het blote oog niet waarnemen omdat het epoxy de boel nog bij elkaar houdt.
Het commentaar in de trend van: "waarschijnlijk krijg je een nieuw scheurtje of een bultje" zou ik niet ten harte nemen. Carbon bezwijkt spontaan en dit betekend dat onder de foute belasting iets pats zegt (eigenlijk meer een hoge ping)....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

terlinde
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2009 20:15

terlinde 16 jan 2012 20:29

Heb je geen verzekering die de schade dekt ? Als je lid van een fietsclub, en dus ook vaak lid van de NTFU, bent is er toch ook een verzekering. Misschien dat dit de pijn iets verzacht.

Plaats reactie