Inderdaad, ik wil simpel weten of er personen ervaring mee hebben, en of een herstelde carbon kader VEILIG is, of ik een nieuwe kader dan wel of niet kan betalen doet hier niets ter zake. Ik vraag mij trouwens af of een gescheurde kader die in garantie vervangen word, door de fabrikanten vernietigd word of hersteld.carabo schreef:Zozo de belerende posts zijn weer niet van de lucht. Persoon vraagt om informatie niet om preken.
Carbon stuk
Laat je frame voor de aardigheid maar eens onder een röntgeapparaat leggen, dan weet ik zeker dat je er niet meer op gaat rijden ! Het is vaak niet de breuk zelf maar zoals AM al zei door de impact is het frame (vork, stuur) gegarandeerd gedelamineerd.
Ik heb al verschillende frame's gehad waar op het ook niets mis mee was maar de röntgefoto's wezen toch wel iets anders uit !!
@kyuss dit geldt al helemaal voor jouw frame, het zou eigenlijk zelfs verboden moeten worden om zo'n schade te laten repareren
Ik heb al verschillende frame's gehad waar op het ook niets mis mee was maar de röntgefoto's wezen toch wel iets anders uit !!
@kyuss dit geldt al helemaal voor jouw frame, het zou eigenlijk zelfs verboden moeten worden om zo'n schade te laten repareren
Reken er maar op dat die vernietigd worden. Herstellen is te duur en ze zullen geen risico's willen nemen met hun reputatie.
Als je het wilt laten repareren laat dan in ieder geval een scan van het frame maken. Dan weet je tenminste wat de schade in het totale frame is en of het nog de moeite waard is om te repareren. Verder kan ik je niets vertellen over reparatie omdat ik het nog nooit bij de hand heb gehad.
Als je het wilt laten repareren laat dan in ieder geval een scan van het frame maken. Dan weet je tenminste wat de schade in het totale frame is en of het nog de moeite waard is om te repareren. Verder kan ik je niets vertellen over reparatie omdat ik het nog nooit bij de hand heb gehad.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hou oud is de fiets en van welk merk. vele weten niet dat de meeste merken crash replacement hebben waardoor je voor een redelijk bedrag een nieuw frame hebt.
Daarbij denk ik dat er genoeg carbon schade is die, mits deskundig, wél te repareren is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb ook nergens anders beweerd. Als het stuur in de bovenbuis slaat of de fiets valt om tegen een paaltje, dan weet je dat de schade zich beperkt tot 1 plaats. Rij je ergens zo hard tegen op dat er een scheur van 5 cm ontstaat dan is er meer schade elders. Als je een metalen frame tegen een boom op rijdt plooit niet alleen de schuine buis, maar ook de bovenbuis. Probleem is alleen dat je bij carbon de schade vaak niet ziet. Een buis bestaat uit 10-20 lagen carbon, het kan gebeuren dat de bovenste paar lagen onbeschadigd zijn, maar de onder liggende lagen volledig gedelamineerd zijn.53x11 schreef:Daarbij denk ik dat er genoeg carbon schade is die, mits deskundig, wél te repareren is.
Voor €400-€1000 heb je een prima carbon frame. Zelf zou ik een staande achtervork met wat schade nog wel repareren. Maar als er aan de voorkant schade is koop ik wel een nieuw frame. 1 keer mee gemaakt hoe ´t is als een voorvork afbreekt, ik neem toch liever geen risico´s met materiaal. Zou me toch niet fijn voelen als ik de Fedaia afrijdt met 100 km-h op die slechte weg met een frame dat schade heeft (gehad).
Ik zou sowieso een nieuw frame nemen omdat ik de eerste duizend kilometer alleen maar naar die buis zou staren. En vervolgens weer ergens op zou klappen
De commentaren zijn trouwens wel terecht, bij een dergelijke impact is de kans op vezelbreuken aanzienlijk. Je kunt ze met het blote oog niet waarnemen omdat het epoxy de boel nog bij elkaar houdt.
Het commentaar in de trend van: "waarschijnlijk krijg je een nieuw scheurtje of een bultje" zou ik niet ten harte nemen. Carbon bezwijkt spontaan en dit betekend dat onder de foute belasting iets pats zegt (eigenlijk meer een hoge ping)....
De commentaren zijn trouwens wel terecht, bij een dergelijke impact is de kans op vezelbreuken aanzienlijk. Je kunt ze met het blote oog niet waarnemen omdat het epoxy de boel nog bij elkaar houdt.
Het commentaar in de trend van: "waarschijnlijk krijg je een nieuw scheurtje of een bultje" zou ik niet ten harte nemen. Carbon bezwijkt spontaan en dit betekend dat onder de foute belasting iets pats zegt (eigenlijk meer een hoge ping)....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.