duurtraining of niet?
het ligt vooral ook aan je doel..
Als wedstrijdwielrenner vind ik dat 30km niks te maken heeft met een duurtraining. Duurtraining is voor mij minimaal drie tot zes uur trainen in de hartslag d1 tot max half d2.
Als jij 200 km wil fietsen, dan zou ik nu zeker in het seizoen 4-5 uur gaan trainen
Als wedstrijdwielrenner vind ik dat 30km niks te maken heeft met een duurtraining. Duurtraining is voor mij minimaal drie tot zes uur trainen in de hartslag d1 tot max half d2.
Als jij 200 km wil fietsen, dan zou ik nu zeker in het seizoen 4-5 uur gaan trainen
@xxl_shadow
Ik 'meet' mijn conditie op basis van gevoel en hoe gemakkelijk ik een bepaald gemiddelde rij. Niet echt betrouwbaar dus. Maar in de zomer stelt een training van 3 uur en dus ongeveer 90 km voor mij niets voor. Die inspanning kan mijn lichaam makkelijk aan. Het is gewoon geen trainingsprikkel meer. Ik zal of langer moeten fietsen of intensiever om een trainingsprikkel te krijgen. Na 150 km val ik 's middags op de bank in slaap. Dat is een teken van vermoeidheid. Bij 90 km overkomt me dat niet.
Ik 'meet' mijn conditie op basis van gevoel en hoe gemakkelijk ik een bepaald gemiddelde rij. Niet echt betrouwbaar dus. Maar in de zomer stelt een training van 3 uur en dus ongeveer 90 km voor mij niets voor. Die inspanning kan mijn lichaam makkelijk aan. Het is gewoon geen trainingsprikkel meer. Ik zal of langer moeten fietsen of intensiever om een trainingsprikkel te krijgen. Na 150 km val ik 's middags op de bank in slaap. Dat is een teken van vermoeidheid. Bij 90 km overkomt me dat niet.
Live fast; die young. mijn blog
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Als ik regelmatig 150+ ritten fiets, dan gaan die ritten van rond de 100km mij veel makkelijker af. Ik heb het in 2010 gemerkt bij de "Monstertijdrit", In dat jaar veel korte en snellere trainingen afgewerkt voor tijdritten. In de MTR kwam ik in de laatste ronde de MMDH tegen.
Het jaar ervoor was die laatste ronde juist mijn troef. Maar toen had ik ook veel meer 150+-ers op de lijst staan.
Dit jaar bouw ik regelmatig weer lange ritten in, zodat ik dat in september van dit jaar beter ga doen.
Het jaar ervoor was die laatste ronde juist mijn troef. Maar toen had ik ook veel meer 150+-ers op de lijst staan.
Dit jaar bouw ik regelmatig weer lange ritten in, zodat ik dat in september van dit jaar beter ga doen.
Zonder je gewenst doel is het een doelloze discussie.
Wat wil je presteren?
Ik doe al 6 jaar dit soort woon-werk training. 4 keer per week. 1 keer per week doe ik op de terugweg interval of de hele rit volle bak als een soort tijdrit.
Een enkele keer rij ik op de terugweg een uurtje extra. Met deze training kan ik alle toertochten (ook in Italie om maar wat te noemen) van 200 kilometer probleemloos uitrijden. Moet je het wel 3 keer per week doen en vanaf 10 weken voor je doelen niet overslaan.
Meer dan drie uur trainen heeft idd niet veel zin en de bron is simpel: 42 jaar ervaring en een gruwelijke hoeveelheid toertochten van 200km plus probleemloos uitgereden.
Wel is het zo dat als je net begint aan lange ritten je je lichaam moet laten wennen aan lang op de fiets te zitten. Dat doe je dan niet om de conditie (hart, longen, spierkracht) maar om je nek, rug, bovenarmen (vooral als het waait) en polsen te laten wennen lang op de fiets te zitten.
Bij een lange toertocht komen er hele andere zaken kijken om je fiets naar de streep te brengen dan een koel conditie-cijfer!
Maar nogmaals: zolang je doel(en) niet helder zijn is in een discussie als deze toch en beetje tegen elkaar opplassen.
Wat wil je presteren?
Ik doe al 6 jaar dit soort woon-werk training. 4 keer per week. 1 keer per week doe ik op de terugweg interval of de hele rit volle bak als een soort tijdrit.
Een enkele keer rij ik op de terugweg een uurtje extra. Met deze training kan ik alle toertochten (ook in Italie om maar wat te noemen) van 200 kilometer probleemloos uitrijden. Moet je het wel 3 keer per week doen en vanaf 10 weken voor je doelen niet overslaan.
Meer dan drie uur trainen heeft idd niet veel zin en de bron is simpel: 42 jaar ervaring en een gruwelijke hoeveelheid toertochten van 200km plus probleemloos uitgereden.
Wel is het zo dat als je net begint aan lange ritten je je lichaam moet laten wennen aan lang op de fiets te zitten. Dat doe je dan niet om de conditie (hart, longen, spierkracht) maar om je nek, rug, bovenarmen (vooral als het waait) en polsen te laten wennen lang op de fiets te zitten.
Bij een lange toertocht komen er hele andere zaken kijken om je fiets naar de streep te brengen dan een koel conditie-cijfer!
Maar nogmaals: zolang je doel(en) niet helder zijn is in een discussie als deze toch en beetje tegen elkaar opplassen.
Als ik het zo lees is het doel van duurtrainingen (D1) dus niet alleen zozeer het opbouwen van de conditie maar deels ook het lichaam laten wennen aan de lange tochten.
Dus als ik geen plannen heb om tochten van 200km te gaan rijden dan kunnen die lange duurtrainingen (meer dan 4 uur) geen kwaad maar zijn eigenlijk niet noodzakelijk.
Ook met die gedachte ben ik dit topic begonnen. Ik vroeg me nml af of dat de woon-werk ritjes als vervanger konden dienen voor de duurtrainingen.
Dus als ik geen plannen heb om tochten van 200km te gaan rijden dan kunnen die lange duurtrainingen (meer dan 4 uur) geen kwaad maar zijn eigenlijk niet noodzakelijk.
Ook met die gedachte ben ik dit topic begonnen. Ik vroeg me nml af of dat de woon-werk ritjes als vervanger konden dienen voor de duurtrainingen.
Duurtrainingen zijn altijd goed maar de duur hiervan kun je afstemmen op het doel.
Ik varieer trainingen van 3 tot 4,5 uur met als doel om een hoger gemiddelde te halen op ritten van circa 100 km.
Ik varieer trainingen van 3 tot 4,5 uur met als doel om een hoger gemiddelde te halen op ritten van circa 100 km.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Maar die gruwelijke hoeveelheid 200km plus-tochten vormen natuurlijk ook een flinke portie trainingsarbeid. Juist door vaak dergelijke tochten te rijden, krijg je meer duurvermogen.Gastheerg schreef: Meer dan drie uur trainen heeft idd niet veel zin en de bron is simpel: 42 jaar ervaring en een gruwelijke hoeveelheid toertochten van 200km plus probleemloos uitgereden.
@Robbebopper: dat is waar maar toen ik m'n eerste 330km tocht fietste was m'n langste rit tot dat moment 150km We moeten lange afstanden ook niet spannender maken dan het is.
Waar het me in dit topic vooral omgaat is dat het doel van de TSer onduidelijk blijft.
Waar het me in dit topic vooral omgaat is dat het doel van de TSer onduidelijk blijft.
Toch geloof ik niet zo in deze stelling ondanks de ervaring. traningen van drie uur gaan over een afstand van circa 100 km. Er zit nogal een verschil tussen dat of 200 tot 300 km.
Wellicht zal de spierontwikkeling zelf (kracht / duurvermogen) niet sterk veranderen maar de energiehuishouding in het licham wel. Een tocht van die omvang vraagt veel van het lichaam en de reserveses maar ook de wijze waarop het voedsel verwerkt tijdens de rit.
Ik zelf merk dat ik prima tochten tot 150km aankan maar dat ik nog wel een weg te gaan heb overheen te komen bij gelijkblijvende prestaties.
Wellicht zal de spierontwikkeling zelf (kracht / duurvermogen) niet sterk veranderen maar de energiehuishouding in het licham wel. Een tocht van die omvang vraagt veel van het lichaam en de reserveses maar ook de wijze waarop het voedsel verwerkt tijdens de rit.
Ik zelf merk dat ik prima tochten tot 150km aankan maar dat ik nog wel een weg te gaan heb overheen te komen bij gelijkblijvende prestaties.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31
Van dr. de Neve (ex-lotto) kreeg ik als regel: 'regelmatig de helft van de verwachte duur van de inspanning in duurtrainingen' Dat werkt voor mij uitstekend. Concreet ga ik vanaf maart regelmatig (elke zaterdag) 4 u.tot 4.5 u aan de slag (in kms varierend van 100-125). Daarmee heb ik fond genoeg voor doelen als de velomediane (voor mij toch 7.5 u.).
@gastheerg
Ik stelde de vraag niet zozeer met een bepaald doel in gedachte. Ik was meer benieuwd of dat vele (woon-werk) ritjes misschien als vervanging konden dienen voor de "vereiste" duurtraingen.
Maar goed.... mijn doelen voor komend jaar zijn het voor het eerst gaan rijden van trainingswedstrijden bij een wielerclub, meerdere toertochten rijden van zo'n 150 km (bijv. L-B-L) en het rijden van de cyclo Les Trois ballons.
Ik stelde de vraag niet zozeer met een bepaald doel in gedachte. Ik was meer benieuwd of dat vele (woon-werk) ritjes misschien als vervanging konden dienen voor de "vereiste" duurtraingen.
Maar goed.... mijn doelen voor komend jaar zijn het voor het eerst gaan rijden van trainingswedstrijden bij een wielerclub, meerdere toertochten rijden van zo'n 150 km (bijv. L-B-L) en het rijden van de cyclo Les Trois ballons.
Kan mij hier helemaal in vinden.Gastheerg schreef:Zonder je gewenst doel is het een doelloze discussie.
Wel is het zo dat als je net begint aan lange ritten je je lichaam moet laten wennen aan lang op de fiets te zitten. Dat doe je dan niet om de conditie (hart, longen, spierkracht) maar om je nek, rug, bovenarmen (vooral als het waait) en polsen te laten wennen lang op de fiets te zitten.
Bij een lange toertocht komen er hele andere zaken kijken om je fiets naar de streep te brengen dan een koel conditie-cijfer!
Vandaag zelf ervaren, aan de lijve ondervonden. Normaal rijd ik twee keer in de week tochtjes van 52 km. Niets aan het handje.
Maar vandaag ben ik vanuit Breda naar Antwerpen en weer terug gereden, 4 uur over gedaan en ik was in mijn armen de laatste 40km nog in m'n hele leven nog nooit zo moe geweest!
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;