Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaring Shimano Di2 Ultegra

Gera
Forum-lid

Gera 08 mei 2012 13:09

Ik heb sinds half maart Di2 ultegra en bevalt goed.
Net een beurtje laten geven en ze hebben de afstelling nog nagelopen en het werkt echt lekker.
schakelen is lekker licht en als met een muisklik en zeker omdat ik vaak last van tintelingen en slapende handen heb kun je hier toch makkelijk schakelen zonder de voorderrailleur bij te stellen.
Doet ie zelf
Accu nog steeds op groen op de indicator.
Ondanks de periode dus eigenlijk geen zelfontlading te merken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2012 13:14

sjapper schreef:Even een kickje nu we inmiddels bijna 4 maanden verder zijn. Nog mensen met positieve danwel negatieve ervaringen?
Ik heb mijn Giulia met DI2 sinds eind december. Het werkte goed en dat doet het nog steeds.
Bij montage moet er alleen bij het stuur er een stukje kabel overgehouden worden de shifter. Als de kabel helemaal strak langs het stuur getaped wordt en je rijdt door een diep gat (met je handen op de shifters) dan is er een kans dat de kabels los komen uit je shifters.

Een groot voordeel voor de onhandige medemens is dat je ook met 2 linker handen de achter-derailleur gewoon bij kunt stellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2012 13:40

En hoe ver ben je inmiddels met het tunen/knutselen, Mark?

Ik heb er trouwens laatst ook een proefrit mee gemaakt en ik ben zeer enthousiast. Het enige nadeel vind ik de enorm lelijke derailleurs naast natuurlijk de batterij.

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 08 mei 2012 18:37

de achter-derailleur is zeker makkelijk af te stellen (binnen 15 seconden ben je klaar)
Ik rij nu een half jaar met Ultegra DI2 op mijn Canyon Aeroad, en ben ook zeer enthousiast.
Sta er eigenlijk van te kijken hoelang de accu meegaat.na bijna 1000 km was de indicator nog steeds groen.
Enige nadeel is zoals amclassic-fan al beschrijft de breekbare kabel van de 2 shifters.Deze is door eigen schuld (monteren van een nieuw stuur), al een keer gebroken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2012 18:52

Ik heb 3 dg op gran canaria met ultegra di2 gereden. Beviel goed qua schakelen. Het ruwe terugschakelknopje vind ik niet fijn, en mis mijn duimshiftknop, maar schakelgewijs niks op aan te merken. Met name de voorderrie is een feest. Klein tikje en feilloos schakelen. Enige serieuze nadeel vind ik het feit dat je maar 1 kransje per keer kunt schakelen. Ik ben gewend om meerdere verzetten tegelijk te schakelen. Was ook mijn kritiek toen campa de lagere groepen ging downgraden.
Less is bore

woerdman
Forum-lid

woerdman 26 jun 2012 22:40

Hier ook wat ervaringen met de vraag of anderen dit ook hebben:

Heb nu zo'n 2500 km gereden op Canyon AL

schkelt perfect
makkelijk te trimmen (bijv na wielwissel)
op t vlakke gaat ie 1200km mee of zo voor opladen

Afgelopen week in de Alpen geweest en toch wel wat (kleine ) nadelen

accu gaat in de bergen veel minder lang mee . Met name door de compact in de bregen veel schakleen voor en ik heb het idee dat dat meer energie vreet
Dat betekent dat je aan het einde van de dag ALTIJD even je accu status moet checken

In een volle fietsenstalling bij het hotel is kennelijk tegen de knoppen aangeleund door een andere fiets. Resultaat: accu volledig leeg. Gelukkig voor t ontbijt gemerkt en een accu laden gaat erg snel (half uur)
Daar zou Shimano wel iest tegen moeten doen (bijv uitschakelen automatisch)

Verder nog geen enkele klacht

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2012 23:09

Ik vind 't erg vreemd dat de accu leeg is gelopen door enkel 1 knop in te drukken. Als je een knop indrukt en ingedrukt houdt, probeert de derailleur te schakelen. Lukt dat niet (omdat je niet trapt), dan stopt ie er normaliter mee.

Bij mij gaat de accu veel langer mee. Ik heb er nu pak 'm beet 10k km mee gereden en ik heb 'm 2x opgeladen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

woerdman
Forum-lid

woerdman 26 jun 2012 23:40

Tsja, ik kan het niet anders verklaren.
Ik zette hem schakelend weg en haalde hem "dood" uit de stalling. Na opladen va accu was alles weer OK. Dus ik kan het niet anders duiden

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 27 jun 2012 07:25

Voor vreet bij ultegra inderdaad meer energie, voorderailleur schakelt ook als eerste uit bij een bijna lege batterij.

Leeglopen kan als na een extreme regenrit de batterij niet even wordt losgenomen om te drogen en er vocht tussen de contacten blijft zitten of als de groep in instelmode blijft staan (dit pakt bij Dura ace in ieder geval aardig wat stroom)

Gera
Forum-lid

Gera 27 jun 2012 22:17

Een mogelijkheid om uit te schakelen zou wel fijn zijn . Er zijn er altijd die even aan je shifters zitten

Robdebruin
Forum-lid

Gebruikersavatar Robdebruin 18 jul 2012 10:10

Mijn stelling.
Laat gewoon lekker in de winkel liggen. Hoe meer electronica op je fiets des te meer alles kapot kan gaan. Ik rij nu met de nieuwste Ultegra groep en dat schakelt als een warm mes door de boter. Meer heb ik niet nodig.
Daarnaast vind ik die Di2 groepen er echt niet uit zien. M.a.w. ik zie het voordeel er echt niet van in.
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jul 2012 10:15

Heb jij ook nog een auto met carburateur? En zonder stuurbekrachtiging?

Kan allemaal kapot gaan, hoor!

Plaats reactie