fietsen in de kou
- daniel1975
- Forum-lid HC
Het probleem wordt het warm houden. Gister bij +3 2 uur gefietst zonder problemen, maar voelde langzaam de bovenbenem wel kouder-strammer worden. Bij paar graden onder nul zal een uur of 2 de max wel zijn op de weg denk ik, met intensief fietsen iets langer.
Less is bore
Ik vind het altijd een uitdaging met die lage temperaturen. Moet wel zeggen dat bij mistig weer plus 2 zo ongeveer het minimum voor mij is; met mooie droge lucht en weinig wind kan het wel tot -3. Probleem bij mij is wel dat dergelijke tochtjes een behoorlijke aanslag op mijn lichaam zijn. Ik moet er echt een dag van herstellen.
Nou, gisteren in de buurt van Nijmegen, in de mist met temperaturen rond de 3 a 4 graden, had ik doordat mijn handschoenen langzaam vochtig werden na een uur al gruwelijk koude handen. Na 2,5 uur werd het gewoon ronduit pijnlijk.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Ja klopt, het hakt er inderdaad wat harder in.ponsteen schreef:Ik vind het altijd een uitdaging met die lage temperaturen. Moet wel zeggen dat bij mistig weer plus 2 zo ongeveer het minimum voor mij is; met mooie droge lucht en weinig wind kan het wel tot -3. Probleem bij mij is wel dat dergelijke tochtjes een behoorlijke aanslag op mijn lichaam zijn. Ik moet er echt een dag van herstellen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Heerlijk die droge kou. Je kunt je er goed op kleden en er zit niet zoveel volk op de weg.
Maar inderdaad, een uurtje of twee is het maximum.
En met sneeuw komt de MTB uit de schuur. Voor op de weg. Ook lekker.
Maar inderdaad, een uurtje of twee is het maximum.
En met sneeuw komt de MTB uit de schuur. Voor op de weg. Ook lekker.
Ik probeer zo veel mogelijk gewoon door te fietsen, laagjes dragen is het devies. Ik heb een lange fietsbroek van Agu met windtex (maar zonder zeem)en die draag ik over een lange fietsbroek van Castelli met zeem en dan houd ik de benen wel warm. Daarnaast een winterjas met daaronder 2 lagen, tevens heeft deze jas zo'n stuk binnenvoeringl bij de handen waar je je duim door heen steekt, dan kan het niet tochten.
Ik worstel alleen nog met koude voeten, maar ik verwacht een deze dagen mijn Northwave Fahrenheit GTX winterschoenen, dus hopelijk is dat dan ook opgelost. Met een paar Sealskin sokken en dikke overschoenen moet ik die toch warm kunnen houden.
Drinken is altijd nog het lastigste, een koude/bevroren bidon is niet fijn, maar de tip van vorig jaar werkt het beste: Zet 1 bidon op je fiets en 1 onder je jas op je rug. En als je die regelmatig wisselt kan je de drink gewoon warm houden dmv je lichaamswarmte
Ik worstel alleen nog met koude voeten, maar ik verwacht een deze dagen mijn Northwave Fahrenheit GTX winterschoenen, dus hopelijk is dat dan ook opgelost. Met een paar Sealskin sokken en dikke overschoenen moet ik die toch warm kunnen houden.
Drinken is altijd nog het lastigste, een koude/bevroren bidon is niet fijn, maar de tip van vorig jaar werkt het beste: Zet 1 bidon op je fiets en 1 onder je jas op je rug. En als je die regelmatig wisselt kan je de drink gewoon warm houden dmv je lichaamswarmte
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik drink eerst redelijk snel de bidon met warm water in de houder op en daarna een 500ml bidon in mijn achterzak.
Less is bore
Uiteraard, maar mocht je niet zo snel drinken dan kun je het beste tijdig wisselen, want anders is de bidon op je fiets dusdanig koud dat het niet meer prettig is deze later nog op je rug te hebben.daniel1975 schreef:Ik drink eerst redelijk snel de bidon met warm water in de houder op en daarna een 500ml bidon in mijn achterzak.
Zolang het droog is en niet teveel wind, fiets ik tot max. een uur of twee. Niks mooier dan met zon en een beetje vorst door het Hollandsche landschap rijden! (nou ja, met 25 graden is natuurlijk ook erg fijn...)
Ligt er sneeuw, en/of waait het wat harder, dan ga ik liever op de Mtb het bos in.
Ligt er sneeuw, en/of waait het wat harder, dan ga ik liever op de Mtb het bos in.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hier geen vorst vanacht, dus geen berijpt landschap. Net cross gekeken, nu op de fiets! Hopelijk volgend weekend 2 dagen op de schaats! Als het dan toch winter wordt, laat het dan maar even schaatweer worden.
Less is bore
Ik heb vorige winter tot -10 doorgefietst, ook toen er sneeuw en ijs lag maar zo gek ga ik het niet maken dit jaar. Enerzijds omdat ik meer wil schaatsen anderzijds omdat ik net vader geworden ben en dus ook thuis wil zijn. Afijn, ik heb in de jaren wel de nodige winterkleding verzameld en daarmee kan ik ook ritten tot 3 uur prima verteren. Vooral winterschoenen zijn voor mij onmisbaar, als ook legerwanten (heerlijk warm).