Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pekel en de racefiets

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 31 jan 2012 12:08

MaSa schreef:
kilometervreter schreef:Al het bovenstaande deed ik eigenlijk ook altijd. Toch afgelopen jaar mijn winterfiets afgeschreven. Pekel is niet echt een goeie combi in combinatie met aluminium. Met wat geweld kreeg ik mijn zadelpen nog los. De stuurpen was echter een ander verhaal. Het balhoofd was versleten maar mijn ouderwetse stuurpen zat muurvast in de vork
Toch wat tegenstrijdigheden, dit maakt het er niet echt gemakkelijker op. Kennelijk heeft de een er meer last van dan de ander .............. had ik nu maar een oude fiets om het te proberen.
Ik denk dat je dit soort zaken kan voorkomen door na elke winter je fiets voor een gedeelte uit elkaar te halen, schoon te maken en in te vetten! En niet wachten tot er iets moet worden vervangen!

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 31 jan 2012 12:49

RRon schreef:Ik denk dat je dit soort zaken kan voorkomen door na elke winter je fiets voor een gedeelte uit elkaar te halen, schoon te maken en in te vetten! En niet wachten tot er iets moet worden vervangen!
Denk ik ook.

Tot op heden gaat mijn winterfiets eind van de winter volledig uit elkaar, bekijk ik alle onderdelen serieus.
Alles wat de volgende winter niet gaat overleven vervang ik direct. Geen zin om een paar maanden later in het donker in de kou stil te staan met een onderdeel wat ik niet vervangen heb omdat het nog wel even zou moeten kunnen.

Vervolgens alles schoonmaken, in de was, vet er aan en weer monteren. Uiteindelijk de fiets zelf nog een paar keer goed in de was, onderdelen in vaseline wil ook helpen.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 31 jan 2012 13:59

RRon schreef:Tot op heden gaat mijn winterfiets eind van de winter volledig uit elkaar, bekijk ik alle onderdelen serieus.
Alles wat de volgende winter niet gaat overleven vervang ik direct. Geen zin om een paar maanden later in het donker in de kou stil te staan met een onderdeel wat ik niet vervangen heb omdat het nog wel even zou moeten kunnen.
Hiermee geef je eigenlijk al aan dat een fiets toch behoorlijk wat te lijden heeft tijdens winterse omstandigheden, je hebt tenslotte ook niet zomaar een ''winterfiets''. Als ik naar mijzelf kijk dan ga ik, zoals ik het nu bekijk, liever met pekel de weg niet op .............. ik heb tenslotte maar 1 fiets.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 31 jan 2012 14:02

Net als een auto is het beter om je fiets ook 2x per jaar eens na te lopen, vooral in het voor en najaar (zomer en winterklaar).
Voor het najaar/winter doe ik het volgende...
Fiets schoonmaken/kuisen (kabels controleren invetten, aandrijflijn smeren).
Stuurpen en zadelpen eruit, schoonmaken en met vaseline insmeren (let op dit met speciale pasta voor carbonfietsen te doen!!!
Velgen schoonmaken, velgnippels insmeren met zuurvrije vaseline.
Gebieden rond balhoofd, zadel en stuurpen insmeren met vaseline.
Alle boutjes schoonmaken en insmeren met vaseline.
Kabels met vette doek natrekken, of met silliconenspray behandelen.
Derailleurs volsmeren met vaseline (vooral de veren).
ALLE oppervlakten van velgen, derailleurs, remmen behandelen met wat vaseline (wat vet is gaat NIET roesten).
Klikpedalen schoonmaken, smeren, oppervlakten insmeren met wat vaseline, pedalen demonteren en schroefdraad insmeren met vaseline.
Bracketgebied schoonmaken, en insmeren met vaseline.

Let insmeren betekent niet met grote klodders, maar een dun laagje aanbrengen!!!

Bij het doorrijden in de pekel; ketting regelmatig nazien en schoonmaken (ketting goed vet houden, eventueel met kettingvet inkoken).
Derailleurs nazien, vooral de der. wieltjes en schoonhouden, insmeren met vaseline.
Velgranden nazien, schoonhouden.

In het voorjaar, alle vaseline weer verwijderen (alhoewel het nooit kwaad kan om boutjes met vaseline vol te stoppen).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 31 jan 2012 14:18

Trekt dat vaseline niet veel vuil aan?

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 31 jan 2012 14:24

Dat maakt toch niets zoveel uit...
Waar vaseline op zit komt geen pekel/vuil.
Wat heb je liever, een "vette" fiets waar vuil op zit maar niet invreet. Of een "cleane" fiets waar pekel en vuil hun gang kunnen gaan?

Ik weet waar ik voor kies...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 31 jan 2012 14:36

wouterf schreef:Trekt dat vaseline niet veel vuil aan?
Ja heel veel. Nergens voor nodig. Ik maak m'n fiets liever een keer extra schoon dan dat-ie op een strooiwagen lijkt vol zand en pekel :lol:

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 31 jan 2012 14:41

Vind ik ook. Maak mijn fiets gewoon na elke rit even beetje schoon. 10min..

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 31 jan 2012 15:08

Dat kleine beetje vuil kan helemaal geen kwaad.
Zie liever vet/vaseline dan een dooggelopen lager.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 31 jan 2012 15:11

Maar lagers zitten afgeschermd.. al die plekken die je noemt staan aan de buitenlucht bloot.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 31 jan 2012 15:30

Klopt lvgh, maar is ook een bij wijze van spreken!
Teveel vet trekt vuil aan, maar als je gewoon een dun laagje aanbrengt is er geen vuiltje aan de lucht.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 31 jan 2012 15:45

dickygiovanni schreef:Vind ik ook. Maak mijn fiets gewoon na elke rit even beetje schoon. 10min..
Ik spreek over dagelijks (door weer en wind) woon-werk verkeer. dus 2 maal daags schoonmaken.
Bij 2 maal per week een ritje wordt het een heel ander verhaal.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

Plaats reactie