Trend van het moment
Ik moet zeggen dat ik de integratie van die van Moof fietsen, waarbij de lamp in het frame zit mij erg handig lijkt. MITS dat je zelf bijvoorbeeld de lamp kan vervangen. Daarbij doet de fiets mij voorkomen dat er weinig kapot aan kan gaan (door geweld van buiten). Een grote pre als je het hebt over een STADfiets. Het liefst een fiets met gewoon 1 versnelling met terugtraprem. En banden die niet zo makkelijk tussen de rails komen. Ketting in een beschermer.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
De Joep/Ari vind ik ook erg leuk.
Gezien de specs wat aan de dure kant, maar het idee van een simpele lichte fiets is leuk. Voor € 3 een setje knippertjes van de Action erop en klaar ben je.
(Ik had er nog wel graag een voorrem op gezien trouwens)
Gezien de specs wat aan de dure kant, maar het idee van een simpele lichte fiets is leuk. Voor € 3 een setje knippertjes van de Action erop en klaar ben je.
(Ik had er nog wel graag een voorrem op gezien trouwens)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
die lampjes zijn led en kan je met usb opladen.benvdv schreef:Ik moet zeggen dat ik de integratie van die van Moof fietsen, waarbij de lamp in het frame zit mij erg handig lijkt. MITS dat je zelf bijvoorbeeld de lamp kan vervangen. Daarbij doet de fiets mij voorkomen dat er weinig kapot aan kan gaan (door geweld van buiten). Een grote pre als je het hebt over een STADfiets. Het liefst een fiets met gewoon 1 versnelling met terugtraprem. En banden die niet zo makkelijk tussen de rails komen. Ketting in een beschermer.
Maar het zadel is van leer, beetje jammer om dat het hele jaar buiten te hebben staan
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Integratie is mooi en soms beter ... maar een probleem als je brokken hebt.
Enkel de koplamp van dat ene merk past. Dus 9 kansen op 10 bestellen, en na een paar jaar bestaat het niet meer. En je betaald er veel te veel voor.
Integratie op een koersfiets is leuk, maar op een stadsfiets hoeft het voor mij niet .
Enkel de koplamp van dat ene merk past. Dus 9 kansen op 10 bestellen, en na een paar jaar bestaat het niet meer. En je betaald er veel te veel voor.
Integratie op een koersfiets is leuk, maar op een stadsfiets hoeft het voor mij niet .
Integratie van onderdelen mag voor sommigen mooi zijn, maar heeft heel veel nadelen. De kosten bij aanschaf en bij vervanging. Voor een stadsfiets wordt doodleuk €900 gevraagd. Slaan ze je koplamp aan gruzelementen, moet je gelijk een nieuwe (verende, ook zo'n onding) voorvork met geintegreerd spatbord en koplamp aanschaffen! Gelijk 200 euro kwijt, want dat kost ook nog eens aardig wat arbeidsloon, en je bent je fiets een tijdje kwijt, zo'n onderdeel heeft niemand op voorraad. Onlangs zag ik zelfs een fiets, waarbij het slot min of meer ingebouwd is in de staande achtervork! Dan ben je voor een nieuw slot dus afhankelijk van de fietsfabrikant, met de vraag of die over 5 jaar nog oude onderdelen blijft maken. Dan: gewicht. Veel nederlandse fietsen met een gestroomlijnd uiterlijk wegen meer dan 20kg, terwijl 14kg goed haalbaar is voor die prijs. En dat heet dan een sportieve stadshybride! En dat ondanks aluminium frames en allerlei kunststof onderdelen. Omafietsen van staal (ouderwets en goedkoop), maar zonder fratsen, zijn stukken lichter. Deze trend is een doodlopende straat, alleen goed voor de beurs van de fabrikanten. Kennelijk nodig om de mensen aan te sporen hun 6 jaar oude fiets (vaak nauwelijks gebruikt) in te ruilen voor een "moderner" uitziend exemplaar. Het is ook alleen in Nederland een verschijnsel. Buitenlandse fabrikanten doen aan deze heilloze weg niet mee. De duitsers noemen dit: die Ausstattungsweltmeisterschaft. (dit stuk heb je eerder gelezen nietwaar?)
Nog een goed voorbeeld van integratie op zijn slechtst is de terugkeer van de rollerbrake. Van bijna uitgestorven (want slecht en waardeloos) is het nu weer een veel gebruikt remsysteem voor stadsfietsen. Het valt nauwelijks op dat je een remsysteem hebt, mooi in de naaf geïntegreerd, maar remmen ho maar! Eigenlijk remmen ze altijd en jij maar trappen. Als je ze nodig hebt, bergaf, dan is de zaak warmgelopen en nada remmen.
Waarschijnlijk een centenkwestie, patent verlopen en iedereen mag ze gratis namaken.
De door TS geconstateerde tweestrijd tussen voor- en tegenstanders van integratie van onderdelen herken ik in deze topic in het geheel niet. Alleen tegenstanders. Sorry, behalve de voor de stroomlijn weggewerkte kabels enz., maar dat is geen integratie.
Nog een goed voorbeeld van integratie op zijn slechtst is de terugkeer van de rollerbrake. Van bijna uitgestorven (want slecht en waardeloos) is het nu weer een veel gebruikt remsysteem voor stadsfietsen. Het valt nauwelijks op dat je een remsysteem hebt, mooi in de naaf geïntegreerd, maar remmen ho maar! Eigenlijk remmen ze altijd en jij maar trappen. Als je ze nodig hebt, bergaf, dan is de zaak warmgelopen en nada remmen.
Waarschijnlijk een centenkwestie, patent verlopen en iedereen mag ze gratis namaken.
De door TS geconstateerde tweestrijd tussen voor- en tegenstanders van integratie van onderdelen herken ik in deze topic in het geheel niet. Alleen tegenstanders. Sorry, behalve de voor de stroomlijn weggewerkte kabels enz., maar dat is geen integratie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Heb jaren als weekend en vakantiebaantje in een fietsenzaak de gewone fietsen gerepareerd. Als ik zie hoe de fiets zich heeft ontwikkeld dan vindt ik het een drama.
Sinds wanneer kan chroom roesten? Tegenwoordig wel!
De naafdinamo vind ik een goede functionele integratie. De moderne trapassen heeft ook veel verbeterd. De oude systemen met losse kogels en cups waren een drama als er niet op het juiste moment onderhoud werd gepleegd.
De rest van de ontwikkelingen vindt ik bagger. Een fiets moet duurzaam zijn (is mijn mening). Zeker in deze "groene" tijden. montage van allerlei geintegreerde onderdelen voegen niets toe en zijn niet prettig als je ze moet vervangen. Dan zijn ze kostbaar of niet meer verkrijgbaar.
Ik snap het nut niet van:
- verende voorvork
maakt het onnodig zwaar. Functie is in NL niet nodig
als je hard trapt verlies je hier een hoop energie in.
- verende zadelpen.
Ook nutteloos in NL. Maakt het opstappen extra moeilijk als je je been over het zadel zwaait.
- Geintegreerde koplamp of achterlamp: niet duurzaam bij vervanging en duur.
- In alle standen verstelbare stuurpennen: nutteloos en zwaar.
Veel mensen die een dure fiets kopen fietsen er nooit op. Je ziet de meest bizarre afstellingen van "de zit". Afstellingen in het extreme omdat mensen dan denken beter te zitten. Als ze gewoon goed op de fiets gaan zitten en er aan gaan wennen dat ze niet thuis achter de buis zitten, maar op een fiets dan zal het wat beter gaan. Een fiets is geen zachte, luie stoel.
Wat mij betreft gaat de fiets weer terug naar de basics: functioneel en duurzaam. Fabrikanten dienen zich te onderscheiden op het vlak van kwaliteit en service.
Moet binnenkort met Sparta aan de slag ivm een jaar oude transportfiets. Zit een hoop roest aan. Maar ja...als je gaat bezuinigen door ringen weg te laten.......
Sinds wanneer kan chroom roesten? Tegenwoordig wel!
De naafdinamo vind ik een goede functionele integratie. De moderne trapassen heeft ook veel verbeterd. De oude systemen met losse kogels en cups waren een drama als er niet op het juiste moment onderhoud werd gepleegd.
De rest van de ontwikkelingen vindt ik bagger. Een fiets moet duurzaam zijn (is mijn mening). Zeker in deze "groene" tijden. montage van allerlei geintegreerde onderdelen voegen niets toe en zijn niet prettig als je ze moet vervangen. Dan zijn ze kostbaar of niet meer verkrijgbaar.
Ik snap het nut niet van:
- verende voorvork
maakt het onnodig zwaar. Functie is in NL niet nodig
als je hard trapt verlies je hier een hoop energie in.
- verende zadelpen.
Ook nutteloos in NL. Maakt het opstappen extra moeilijk als je je been over het zadel zwaait.
- Geintegreerde koplamp of achterlamp: niet duurzaam bij vervanging en duur.
- In alle standen verstelbare stuurpennen: nutteloos en zwaar.
Veel mensen die een dure fiets kopen fietsen er nooit op. Je ziet de meest bizarre afstellingen van "de zit". Afstellingen in het extreme omdat mensen dan denken beter te zitten. Als ze gewoon goed op de fiets gaan zitten en er aan gaan wennen dat ze niet thuis achter de buis zitten, maar op een fiets dan zal het wat beter gaan. Een fiets is geen zachte, luie stoel.
Wat mij betreft gaat de fiets weer terug naar de basics: functioneel en duurzaam. Fabrikanten dienen zich te onderscheiden op het vlak van kwaliteit en service.
Moet binnenkort met Sparta aan de slag ivm een jaar oude transportfiets. Zit een hoop roest aan. Maar ja...als je gaat bezuinigen door ringen weg te laten.......
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40614
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Correctie: jij DENKT dat het onnodig zwaar is en energie kost.stillekracht schreef: Ik snap het nut niet van:
- verende voorvork
maakt het onnodig zwaar. Functie is in NL niet nodig
als je hard trapt verlies je hier een hoop energie in.
Verende vork is juist een van de onderdelen die de laatste jaren enorm zijn ontwikkeld en waar je enorm veel vooruitgang hebt geboekt. Het is een illusie dat je met een mountainbike zonder vering in NL sneller bent oid. Rij Schoorl, Vijlen, Posbank, Apeldoorn en Drunen (om 5 verschillende te pakken) en ik vreet mijn schoenen op als je totaaltijd met een vaste vork sneller is. Het rijden met een vaste vork mag dan voor een aantal mensen "het origineel" zijn, maar een goede verende vork is al jaren vele malen beter.
Less is bore
De verende voorvorken die in luxe stadsfietsen (want daar gaat het hier over) gemonteerd worden ZIJN onnodig zwaar en kosten energiedaniel1975 schreef: Correctie: jij DENKT dat het onnodig zwaar is en energie kost.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Met de temperaturen van nu, trappen ze gelukkig niet zwaar.scepticus schreef:De verende voorvorken die in luxe stadsfietsen (want daar gaat het hier over) gemonteerd worden ZIJN onnodig zwaar en kosten energiedaniel1975 schreef: Correctie: jij DENKT dat het onnodig zwaar is en energie kost.
De voorvork doet namelijk niets meer, zit muurvast door de kou.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40614
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oeps.....eerst goed lezen, dan pas tikken....scepticus schreef:De verende voorvorken die in luxe stadsfietsen (want daar gaat het hier over) gemonteerd worden ZIJN onnodig zwaar en kosten energiedaniel1975 schreef: Correctie: jij DENKT dat het onnodig zwaar is en energie kost.
Less is bore
Ik heb even naar de moderne racefiets gekeken en ik zag zo snel een aantal geïntegreerde onderdelen.
Shifter en remgrepen als 1 unit. Dat schakelt en remt top. Maar als een de shifters stuk gaat, is het kassa. Je moet 2 nieuwe kopen en ze kosten 100 tot 300 euro (model afhankelijk)
Geïntegreerde trapas in frame. Geen ervaring maar de keuze voor de crank is niet meer onafhankelijk. En voor nieuwe lagers kun je maar bij 1 partij aankloppen (de frame fabrikant).
Geïntegreerd balhoofd. De een vindt het mooi, de ander lelijk. Vervanging van lagers is een makkie. Industrie lager zijn goed verkrijgbaar en niet duur
Geïntegreerde stuurnok en stuurpen. Deze vind ik zelf zeer mooi maar is nu schreeuwend duur.
Meer geïntegreerde onderdelen ken ik zo snel niet. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Er zitten in tegenstelling tot een stadfiets vrij weinig onderdelen op een racefiets. Dan valt er ook niet veel te integreren.
Hele fouten oplossingen zijn volgens mijn onderdelen met frame te integreren. Als het ‘onderdeel’ stuk gaat, kan je opeens een nieuw kader aanschaffen (jackpot $$)
Shifter en remgrepen als 1 unit. Dat schakelt en remt top. Maar als een de shifters stuk gaat, is het kassa. Je moet 2 nieuwe kopen en ze kosten 100 tot 300 euro (model afhankelijk)
Geïntegreerde trapas in frame. Geen ervaring maar de keuze voor de crank is niet meer onafhankelijk. En voor nieuwe lagers kun je maar bij 1 partij aankloppen (de frame fabrikant).
Geïntegreerd balhoofd. De een vindt het mooi, de ander lelijk. Vervanging van lagers is een makkie. Industrie lager zijn goed verkrijgbaar en niet duur
Geïntegreerde stuurnok en stuurpen. Deze vind ik zelf zeer mooi maar is nu schreeuwend duur.
Meer geïntegreerde onderdelen ken ik zo snel niet. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Er zitten in tegenstelling tot een stadfiets vrij weinig onderdelen op een racefiets. Dan valt er ook niet veel te integreren.
Hele fouten oplossingen zijn volgens mijn onderdelen met frame te integreren. Als het ‘onderdeel’ stuk gaat, kan je opeens een nieuw kader aanschaffen (jackpot $$)
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 21 okt 2011 19:27
Een stadsfiets moet gewoon "hufterproof" zijn. Ik lach mezelf helemaal krom wanneer een fietsenmaker mij allerlei " in zijn ogen noodzakelijke prullaria" probeert aan te smeren. Alleen een geïntegreerde naafdynamo vind ik een verbetering.