Winterdip? Ik ben niet vooruit te branden..
Wat de anderen hier ook roepen. Je niet laten leiden door je snelheid. Dat is lijden in de winter...
Allen,
bedankt voor de reacties.
Het is niet zozeer dat het echt erg vind dat ik een stuk langzamer fiets. Ik vroeg me alleen af wat hier de reden van kon zijn. En of dat meer mensen dit hebben rond de winter.
Het fietsen in deze periode zie ik idd gewoon als extratje... lekker km's maken ter voorbereiding op volgend seizoen.
Ik denk dat het best wel eens met de gedaalde temperatuur te maken kunnen hebben. Ik rij nml veel liever in de warmte dan in de kou. En als die dikke kleren werrken ook niet in het voordeel natuurlijk.
Die km teller uit of weg doen is het optie...haha... die zie ik eigenlijk geen eens. Het is tenslotte donker wanneer ik weg ga en donker wanneer ik thuis kom. Ik gebruik hem alleen om te registereren en te verwerken in mijn logboek.
Her rare vind ik dat ik me eigenlijk gewoon prima fit voel en merk ook niet echt iets tijdens het fietsen zelf. En toch rij ik een stuk langzamer....
bedankt voor de reacties.
Het is niet zozeer dat het echt erg vind dat ik een stuk langzamer fiets. Ik vroeg me alleen af wat hier de reden van kon zijn. En of dat meer mensen dit hebben rond de winter.
Het fietsen in deze periode zie ik idd gewoon als extratje... lekker km's maken ter voorbereiding op volgend seizoen.
Ik denk dat het best wel eens met de gedaalde temperatuur te maken kunnen hebben. Ik rij nml veel liever in de warmte dan in de kou. En als die dikke kleren werrken ook niet in het voordeel natuurlijk.
Die km teller uit of weg doen is het optie...haha... die zie ik eigenlijk geen eens. Het is tenslotte donker wanneer ik weg ga en donker wanneer ik thuis kom. Ik gebruik hem alleen om te registereren en te verwerken in mijn logboek.
Her rare vind ik dat ik me eigenlijk gewoon prima fit voel en merk ook niet echt iets tijdens het fietsen zelf. En toch rij ik een stuk langzamer....
Het is min of meer al gezegd, maar goed: Je fietst gewoon minder efficient bij koude (beter gezegd: hoe verder verwijderd van de 20 graden, naar boven of naar beneden, hoe langzamer je gaat). Er gaat een groter deel van het totale vermogen op aan warmte, er blijft minder over voor de beweging.
Zo heb ik het althans altijd begrepen. Twee km. per uur langzamer klopt helemaal met mijn ervaringen. 30 per uur gemiddeld in de winter is echt knalhard.
Zo heb ik het althans altijd begrepen. Twee km. per uur langzamer klopt helemaal met mijn ervaringen. 30 per uur gemiddeld in de winter is echt knalhard.
Ja, maar het is ook nog maar een november voor watjes. Alleen 's ochtends vroeg in het donker lijkt het al ergens op. Straks met 0 graden, lekke band, handschoenen uit, handen nooit meer warm te krijgen, trappen door die dikke natte lucht... Ik kijk er echt naar uit.
Ik merk ook sinds een paar weken wat terugval. Hoewel er niet (veel) meer wind staat dan anders, is het moeilijker om de 30 km p/u te halen. Het loopt allemaal wat minder soepel.
In de polder merk je dan ook nog dat er op sommige wegen veel zand of modder ligt.
Op de fiets blijven zitten is dan even belangrijker dan een hoog gemiddelde. Maar het zand/modder haalt het gemiddelde bij voorbaat al flink naar beneden.
In de polder merk je dan ook nog dat er op sommige wegen veel zand of modder ligt.
Op de fiets blijven zitten is dan even belangrijker dan een hoog gemiddelde. Maar het zand/modder haalt het gemiddelde bij voorbaat al flink naar beneden.
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1
ik heb een aantal keer m'n fiets op de tacx gezet, filmpje aan, maar dan nog krijg ik het nauwelijks voor elkaar om langer dan een uur te tacxen.
paar dagen geleden fiets van de tacx gehaald en buiten gaan fietsen, wat een verademing was dat
ik heb opzich de snelheid nog wel, maar de zin is er wat minder. Dat komt waarschijnlijk door het grauwe weer...
paar dagen geleden fiets van de tacx gehaald en buiten gaan fietsen, wat een verademing was dat
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
accepteren kun je leren!
een goeie raad ga zolang mogelijk buiten fietsen en bij 5 gr mag je gerust korte broek met beenstukken daaronder en windtex daarboven en voet stukken boven de schoenen en je mag gerust 2 uur fietsen bij droog weer en alles is oke.
wanneer je begint met van die lange dikkere broeken moet je goed opletten .
wanneer je begint met van die lange dikkere broeken moet je goed opletten .
[quote="Lunitic"]
Ik rij al het gehele jaar vele ritjes naar mijn werk (enkele reis 28km). Nu ben ik de laatste 3 weken niet vooruit te branden. Tenminste... ik heb het idee dat ik wel redelijk door fiets maar de cijfers liegen niet. Waar ik normaal een gemiddelde haal van zo rond de 29km/h haal ik rij ik nu zo'n 27km/h.
Een winterdip?
[/quote]
Vraag: waarom die "prestatiedrang" ?
Mijn suggestie:
Laat het een paar weken eens minder zijn en fiets op je gemakkie. Of wat minder
vaak w/w fietsen voor een poosje. De donkere dagen is sowieso ook wat
de-motiverender, dus ik zou mij er niet zo druk over maken.
Ik rij al het gehele jaar vele ritjes naar mijn werk (enkele reis 28km). Nu ben ik de laatste 3 weken niet vooruit te branden. Tenminste... ik heb het idee dat ik wel redelijk door fiets maar de cijfers liegen niet. Waar ik normaal een gemiddelde haal van zo rond de 29km/h haal ik rij ik nu zo'n 27km/h.
Een winterdip?
[/quote]
Vraag: waarom die "prestatiedrang" ?
Mijn suggestie:
Laat het een paar weken eens minder zijn en fiets op je gemakkie. Of wat minder
vaak w/w fietsen voor een poosje. De donkere dagen is sowieso ook wat
de-motiverender, dus ik zou mij er niet zo druk over maken.
- plantagenet
- Forum-lid
Ik houd mijn woon-werk-ritjes al een paar jaartjes bij (jaar-rond), en het is bij mij een normaal verschijnsel dat ik in de zomermaanden de hoogste gemiddeldes rijdt. In de winter liggen die inderdaad 2-3 km/h lager. Ik denk dat dat inderdaad komt doordat je meer weerstand ondervindt (dikkere lucht, meer kleding, donker etc).
Ik maak mij er in ieder geval niet druk om, gewoon lekker fietsen...het mooie weer komt vanzelf weer.
Ik maak mij er in ieder geval niet druk om, gewoon lekker fietsen...het mooie weer komt vanzelf weer.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd