Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB aanschaffen, waar te beginnen?

glorie
Forum-lid

glorie 07 dec 2010 14:06

Op die laatste vraag kan ik geen antwoord geven. Bedenk wel dat goed advies en goede service ook geld waard zijn. En je hebt geen reiskosten...
Het ALLERBELANGRIJKSTE is het frame. Dus dat moet je perfect passen. Staar je niet blind op de onderdelengroep, upgraden kan altijd nog. (beter een goed frame met een mindere groep dan een matig frame met een topgroep).
Houd in je achterhoofd dat (te) veel mensen op een te grote fiets rijden. Dus bij twijfel, kies de kleinere maat. En waar je ook naartoe gaat: ga niet eerder weg dan dat je helemaal tevreden bent. Ook als dat betekent dat er eerst aan je fiets gesleuteld moet worden: andere stuurpen (hoek/lengte), stuur (vlak of met backsweep), zadel (niet ieder zadel is voor iedereen geschikt) en/of zadelpen (setback).
Succes!

rinke
Forum-lid

rinke 07 dec 2010 14:45

@Glorie, je hebt me weer aan het denk gezet met je input! Thanks ;)

rogersantos
Forum-lid

rogersantos 09 dec 2010 20:41

- Wat voor groepset is nu goed? Zit zelf op het niveau van race 105 te denken, is dit mogelijk voor <=600 euro? is dit dan Deore of SLX?

Ik rijd zelf op de racefiets met 105, dus kan niet oordelen over betere groepsets. Op de mountainbike is 105 te vergelijken met SLX. Vaak worden de fietsen afgemonteerd met een mix van Deore, SLX en XT.

- hoe zit het met wielgrote?

Momenteel zijn 29 inch wielen aan het doorbreken bij het mountainbiken. Ik zelf stap over van 26 inch naar 29 inch. Een proefrit op beide fietsen zal voor jou goed zijn.

rinke
Forum-lid

rinke 10 dec 2010 09:02

ik heb nogal wat te doen de komende maand ;) Verheug me nu al op een paar daagjes fiets zoeken!!

Plaats reactie