Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pedalen vervangen / demonteren

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 feb 2012 07:41

Dat is inderdaad een hele goede tip, vooral bij zadelpennen! Eventjes een plakbandje om de hoogte te markeren, loshalen, schoonmaken, invetten en weer monteren.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 20 feb 2012 10:13

En de juiste spullen/pasta's gebruiken waar ze voor bedoelt zijn... anders krijg je ze nooit meer los (vaak bij zadelpennen)!!!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 20 feb 2012 16:47

door evilhomer » 19 feb 2012 13:10
Een (langere) pedaalsleutel vergroot de hefboomwerking, verder voegt het niets toe. Een andere manier om de hefboomwerking te vergroten is door een (krap passende) metalen pijp over de steeksleutel te schuiven, bijvoorbeeld een oude gordijnroede.
Ik denk dat een gordijnroede niet gaat lukken. Een goede steeksleutel is gemaakt van chroom-vanadium staal. Een gordijnroede is denk ik 10 keer
slapper dan de steeksleutel. Vooral als je hem nog gebruikt als extra hefboom, zal ie meteen doorbuigen en breken.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 20 feb 2012 16:57

door havana » 19 feb 2012 20:29
Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad. Ook hoef je de boel niet hard aan te draaien, aangezien de pedalen zichzelf vastzetten.
Ik zou ze ook weer niet te los vastzetten. Ik heb een keer meegemaakt, dat mijn pedaal onderweg een beetje los ging zitten. Had ik niet in de gaten,
totdat het te laat was. De cranck is van zacht aluminium en door de grote kracht die het pedaal uitoefent, gaat het uitlubberen zeer snel. Ik kon toen circa 25 kilometer met één pedaal verder fietsen (wat je fietsen noemt) voordat ik thuis was, wat geen pretje was.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 20 feb 2012 20:53

Vast is vast, gewoon aandraaien en een klein zetje erachter aan is voldoende....
Hoeft niet vast als een huis hoor...

En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden ;-) want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 20 feb 2012 21:46

mikethebike schreef:Montagevet wordt na verloop van tijd dik/hard, gewoon likje vaseline doet wonderen.

Gebruikt niemand dit dan?
Ik gebruik ook vaseline. Niks mis mee.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 20 feb 2012 22:06

mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden ;-) want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 20 feb 2012 22:16

wezenloze schreef:
mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden ;-) want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.
Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 21 feb 2012 00:26

Zie uitleg op Wiki...http://nl.wikipedia.org/wiki/Pedaal_(fiets" onclick="window.open(this.href);return false;)
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 21 feb 2012 12:17

Is je crank van aluminium? Dan is het handig om te weten dat aluminium een stuk makkelijker uitzet bij verwarming dan het staal van de as van de trapper...

Zelf heb ik door het overgieten van een aluminium bottom-bracket met heet water een trapas die eerst muurvast zat, met het grootste gemak kunnen losdraaien. Waarschijnlijk zal dit ook prima werken voor een trapper.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 feb 2012 12:47

plantagenet schreef:
wezenloze schreef:
mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden ;-) want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.
Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).
LOL, hier hadden we een poll van moeten maken!

Ik heb het net ff getest als je de pedaal as vasthoud en je trapt vooruit gaat het pedaal los. Ik dacht ook echt dat het met trappen vaster ging.
Nu al het meest verbasende van 2012!

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 21 feb 2012 13:04

Ik dach ook altijd dat je het pedaal vastdraaide tijdens het trappen, weer wat geleerd dus.

Plaats reactie