Re: Pedalen vervangen / demonteren
Geplaatst: 20 feb 2012 07:41
Dat is inderdaad een hele goede tip, vooral bij zadelpennen! Eventjes een plakbandje om de hoogte te markeren, loshalen, schoonmaken, invetten en weer monteren.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Ik denk dat een gordijnroede niet gaat lukken. Een goede steeksleutel is gemaakt van chroom-vanadium staal. Een gordijnroede is denk ik 10 keerdoor evilhomer » 19 feb 2012 13:10
Een (langere) pedaalsleutel vergroot de hefboomwerking, verder voegt het niets toe. Een andere manier om de hefboomwerking te vergroten is door een (krap passende) metalen pijp over de steeksleutel te schuiven, bijvoorbeeld een oude gordijnroede.
Ik zou ze ook weer niet te los vastzetten. Ik heb een keer meegemaakt, dat mijn pedaal onderweg een beetje los ging zitten. Had ik niet in de gaten,door havana » 19 feb 2012 20:29
Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad. Ook hoef je de boel niet hard aan te draaien, aangezien de pedalen zichzelf vastzetten.
Ik gebruik ook vaseline. Niks mis mee.mikethebike schreef:Montagevet wordt na verloop van tijd dik/hard, gewoon likje vaseline doet wonderen.
Gebruikt niemand dit dan?
Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).wezenloze schreef:Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
LOL, hier hadden we een poll van moeten maken!plantagenet schreef:Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).wezenloze schreef:Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.