ketting gebroken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
De nieuwe hebben geen sluitschakel meer maar moet je klinken.
Heb je nog een oude: shimano sluitschakel met een flinke boog in de kliko en er eentje van een betrouwbaar merk nemen (die ketting valt niet te klinken)
Heb je nog een oude: shimano sluitschakel met een flinke boog in de kliko en er eentje van een betrouwbaar merk nemen (die ketting valt niet te klinken)
Ik rij al 3 jaar met 2 Dura-Ace kettingen (12.000km) en er is nog geen meetbare slijtage. Moet ik wel opmerken dat ik nagenoeg nooit bij regen of zelfs maar een nat wegdek fiets. De missing link heb ik vervangen door een Wippermann Connex omdat de ketting wel eens oversloeg.
Een versleten ketting hoort ook niet te breken (hij slijt toch op de busjes). Is er echt een schakel doormidden of is hij uit elkaar getrokken? De 6700 kettingen breken wel spontaan. Ik heb er twee gemonteerd bij vrienden en ze zijn beide geknapt (gewoon de zijplaat doorgescheurd).
Een versleten ketting hoort ook niet te breken (hij slijt toch op de busjes). Is er echt een schakel doormidden of is hij uit elkaar getrokken? De 6700 kettingen breken wel spontaan. Ik heb er twee gemonteerd bij vrienden en ze zijn beide geknapt (gewoon de zijplaat doorgescheurd).
Dat vroeg ik ook al maar dat antwoord komt maar niet. Liever nog een foto. Zonder dit inzicht is iedere analyse toch een stevig potje gissenvw schreef:Is er echt een schakel doormidden of is hij uit elkaar getrokken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 jun 2011 12:56
schakel doormidden, destijds wel volgens shimano voorschrift er opgelegd. ik heb er wel deze winter mee gereden, zou pekel dan de boosdoener zijn.
Ok echt gebroken. Ik fiets al jaren in de winter iedere week 2-300km en poets m'n fiets nooit. Rij wintermateriaal echt helemaal op en nooit een ketting gebroken. Ik kan me met pekel wel voorstellen dat de stiften en de gaatjes in de schakels eerder gaan lubberen en dat een ketting dan openspringt. Maar een schakel die echt gebroken is in z'n korte tijd lijkt mij een foutje van de fabrikant.mustangsally schreef:schakel doormidden, destijds wel volgens shimano voorschrift er opgelegd. ik heb er wel deze winter mee gereden, zou pekel dan de boosdoener zijn.
mijn ultegra ketting was naar 1500 km al versleten. Heb er nu een 10 speed campa centaur ketting op liggen loopt prima en zit al ver boven de 1500 km...
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.
Ik rijd al jaren met Dura-Ace 7801 kettingen. Heb er nog nooit eentje gebroken of problemen mee gehad. Ik vervang ze bij 3000 km, maar dan zijn ze eigenlijk nog niet eens versleten. Voor mij hoeft zo'n 7900 ketting dus niet. De gewichtsbesparing is miniem en de betrouwbaarheid van de 7801 is gewoon veel groter.
OK, er ligt een nieuwe DA-ketting thuis met zo'n afbreekpin, die is wel OK?sharkman113 schreef:De nieuwe hebben geen sluitschakel meer maar moet je klinken.
Heb je nog een oude: shimano sluitschakel met een flinke boog in de kliko en er eentje van een betrouwbaar merk nemen (die ketting valt niet te klinken)
En een andere vraag: nu heb ik een shimano105 10 speed ketting erop liggen, kun je die gewoon inkorten? Dus open ponsen, schakel eruit en weer dicht ponsen? Of loop ik dan het risico dat deze bij veel kracht losspringt omdat de ketting hier niet voor geschikt is?
(Ik vind de ketting iets te lang, vandaar mijn wens en vraag.)
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Tuurlijk kun je die 105 ketting op die manier inkorten. Een schakeltje er tussenuit halen en weer in elkaar zetten. Geen probleem, want ik heb dat ook op die manier gedaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Een van de meerijders in ons clubje (vrouw, soepele pedaaltred) kocht in het najaar 2011 een nieuwe fiets. Onlangs voor het nieuwe seizoen de fiets naar de FM gebracht voor de "service" beurt. Kreeg ze meteen een nieuwe ketting aangesmeerd want die was versleten. Na nog geen 1.000 km?
CT
Dat kan ik me niet voorstellen. Als een ketting na 1000 km versleten is, is er iets heel erg mis met de ketting. Ik ben bang dat de FM vooral aan z'n eigen portemonnee dacht...craftec schreef:Een van de meerijders in ons clubje (vrouw, soepele pedaaltred) kocht in het najaar 2011 een nieuwe fiets. Onlangs voor het nieuwe seizoen de fiets naar de FM gebracht voor de "service" beurt. Kreeg ze meteen een nieuwe ketting aangesmeerd want die was versleten. Na nog geen 1.000 km?