Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Venge Expert, Pro of S-Workes, wie heeft hem (Ervaringen)?

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 29 jul 2013 15:54

Ik heb er een en kan alleen maar zeggen dat ik verliefd ben op de rijeigenschappen. Hij is gewoon heel stijf rond het bracket en met een goed achterwiel erin accelereert de Venge als een gek. In de snelle en lange afdalen 65+ km/u daalt hij zeer stabiel. Zelfs met 80km/u blijft hij stabiel en gaat hij niet zwabberen. Het is gewoon een totaal onvergelijkbare rijervaring t.o.v. een basis fiets. Het frame vind ik vergelijkbaar met een Tarmac als het om comfort gaat, het enige wat je merkt is dat de Venge voorzien is van een ovale zadelpen welke richels wat beter doorgeeft, echter heb ik mijn fiets nog nooit als keihard ervaren. Nog ff een plaatje, want de eerste reden om tot aanschaf over te gaan was toch ook wel het uiterlijk.

Afbeelding

Ik baseer mijn verhaal op de vele testritten die ik heb gemaakt op de Happy Bike Days, het rijden met fietsen van anderen, en mijn 2e fiets. Van een BMC impec tot aan een Cube Agree Gtc...

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 30 jul 2013 11:22

ik heb een sworks venge, heb er dit jaar de cyclo 'la cannibale' met gefietst (173km en 4500hm) en heb geen last gehad van enige oncomfortabele eigenschappen... wat opvalt is dat je bergop voelt dat hij echt heel stijf is, elke pedaalslag is raak zoals ze zeggen... hij is ook zeer licht (6.7kg in mijn versie)
over kasseien moet je er niet met liggen rijden, dan donder je er gewoon af... groot verschil tov mijn cannondale evo... die absorbeert als het ware die schokken beter...

likeMike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:38

likeMike 30 jul 2013 14:30

Beter laat dan nooit.

Komende van een Cube agree race is de S-Works Venge een verademing. Ik was bang dat ik bij elk hobbeltje gelanceerd zou worden. Dat is bij de Cube nl. wel zo, en als ik de verhalen moet geloven is de Venge nog veel 'harder' dan de Cube. De Venge voelt zeer stijf aan, elke klap is raak maar strijkt de meeste oneffenheden toch verbazingwekkend goed glad. het prijsverschil is natuurlijk navenant, maar het verschil is zo duidelijk voelbaar dat ik er heel erg blij van geworden ben.

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 30 jul 2013 14:35

Stuntman Mike schreef:Ik heb er een en kan alleen maar zeggen dat ik verliefd ben op de rijeigenschappen. Hij is gewoon heel stijf rond het bracket en met een goed achterwiel erin accelereert de Venge als een gek. In de snelle en lange afdalen 65+ km/u daalt hij zeer stabiel. Zelfs met 80km/u blijft hij stabiel en gaat hij niet zwabberen. Het is gewoon een totaal onvergelijkbare rijervaring t.o.v. een basis fiets. Het frame vind ik vergelijkbaar met een Tarmac als het om comfort gaat, het enige wat je merkt is dat de Venge voorzien is van een ovale zadelpen welke richels wat beter doorgeeft, echter heb ik mijn fiets nog nooit als keihard ervaren. Nog ff een plaatje, want de eerste reden om tot aanschaf over te gaan was toch ook wel het uiterlijk.

Afbeelding

Ik baseer mijn verhaal op de vele testritten die ik heb gemaakt op de Happy Bike Days, het rijden met fietsen van anderen, en mijn 2e fiets. Van een BMC impec tot aan een Cube Agree Gtc...
Hele gave fiets! Welke uitvoering/prijs is dit?

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 30 jul 2013 14:50

evrieselaar schreef: Hele gave fiets! Welke uitvoering/prijs is dit?
Dit is de Pro uit 2012 waarschijnlijk gekocht als frame want volgens mij levert Specialezed niet met Campa.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 jul 2013 19:20

Heb beide inmiddels beide uitgebreid mogen testen en als het mijn enige fiets is zou de Tarmac als allrouder mijn keuze zijn (de snelheiden waarbij de Venge zijn voordeel haalt zijn toch niet weggelegd voor mij en het overgrote deel van de forumleden).
De Venge rijdt zeker niet verkeerd maar met hoge wielen is glad asfalt wel een must (en met lage wielen ziet hij er imho. niet echt goed uit, ook weer een kwestie van smaak, het omgekeerde geld voor de Tarmac die ik met lage/middelhoge wielen gewoon mooier vindt maar die er ook met hoge wielen niet heel verkeerd uitziet).

Rationeel is de aanschaf van geen van beide frames verdedigbaar = ze zijn naar mijn mening gewoon te duur voor wat ze bieden (de officiële winkelprijs gaat eigenlijk nergens meer over), maar ze rijden beide gewoon goed en je kunt er een hoop plezier aan beleven dus zou ik gewoon diegene kopen die jij het mooiste vindt.

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 30 jul 2013 21:18

Ik heb een Venge S works .. en heb een Tarmac SL3 gehad.

Mijn ervaring is dat de Venge idd iets harder is dan de SL3, maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug! Een super strak sturende fiets met prachtige looks, voor mij dus niks anders meer.

Overigens zijn beide echte racebikes niet gemaakt voor een comfortabele rit. Dat er meer profs op de tarmac rijden heeft mi meer te maken met parcours en/ of type renner. Cavendish, een echte sprinter, zul je vrijwel niet op n tarmac zien.

Kortom, zoek je n klimgeit dan neem je n tarmac. Zoek je een aerobike gebouwd op snelheid dan neem je een Venge.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 jul 2013 21:56

Dat er meer profs op de tarmac rijden heeft mi meer te maken met parcours en/ of type renner.


Denk dat uitzonderingen daargelaten geen enkele prof die stijfheid nodig heeft maar dat comfort gewoon de doorslag geeft. Voor een korte rit zal het niets uitmaken maar als je dag in dag uit zulke lange ritten rijdt heb je echt geen behoefte meer aan een superstijf / hard frame maar wil je zo fris / uitgerust (relatief) mogelijk aan de streep komen (en dat lukt doorgaans beter met een tarmac).
Waar stijfheid absoluut een plus zou kunnen zijn is bijv. in een afdaling maar met de stuurmanskunsten van de gemiddelde prof is een tarmac stijf genoeg (en zelfs cavendisch krijgt een tarmac in kaboutermaat niet aan het buigen denk dat Hushovd of Cancellara eerder een kans hebben).

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 10 aug 2013 14:20

evrieselaar schreef:
Hele gave fiets! Welke uitvoering/prijs is dit?

Het is een opbouw vanuit een losse frameset, totaal € 4.865,-

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 10 aug 2013 21:20

Ik heb ook n losse frameset gekocht. Een matzwarte pro en afgemonteerd met het materiaal van mijn verkochte s2, met name record 11 en lightweights. Dat ding rijdt als n speer. Elke trap is gewoon raak en bij het klimmen verroert het frame door de zijdelingse stijfheid geen vin. Dit in tegenstelling tot de s2 waarbij de bovenhuis als n slappe vod was bij het klimmen. Ik lees hierboven: ...voor mij niets anders meer. Wel, voor mij is dit tot nu toe ook de ultieme fiets.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 10 aug 2013 23:48

Ultiem, zo zou ik hem ook kunnen beschrijven. Echter niet alleen door mijn eigen ervaring, maar juist door het enthausiasme van de mensen die met superlatieven smijten nadat ik ze op mijn fiets heb laten rijden...

Hier nog wat 2014 porno :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 10 aug 2013 23:51

xytras schreef:Een matzwarte pro en afgemonteerd met het materiaal van mijn verkochte s2, met name record 11 en lightweights. Dat ding rijdt als n speer.
Heb je wat goede foto's?

Plaats reactie