Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welk (berg)verzet

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9139
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 mar 2012 09:09

@havana: daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik zet echter graag mijn vraagtekens bij de op dit forum aanwezige trend om iedereen maar een zo licht mogelijk kofiemolentje aan te praten.>80 rpm voor de hele ventoux bijvoorbeeld is echt bizar licht, en je trapt echt niet je knieën aan gort als je een stukkie met 50 rpm moet fietsen.

@klimmer: tegenspraak vind je een beetje lastig, niet? Moest even denken aan een opmerking aan jouw adres eerder deze week over ongesteldheid...
Maar soit: ik refereer naar mezelf omdat ik daar nu eenmaal de omstandigheden het best van ken. Ander voorbeeld dan: een vriendje van mij doet de ventoux onder de 1u10, met een lichtste verzet van 39x25, en wordt beschouwd als iemand die licht rijdt. Dat je minstens 1u40 moet rijden om met 34x30 goed overweg te kunnen is gewoon schromelijk overdreven.

EDIT: de zwarten verwoordt mijn punt veel beter :-)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 09 mar 2012 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 09 mar 2012 09:33

Ik heb de Ventoux drie maal beklommen, elke kan 1 keer. Bédoin en Malaucene elk rond de anderhalf uur. De eerste met een 34:27 max en de andere met een 34:25. Met dat tempo en deze verzetten zit je op minimaal 70 omwentelingen per minuut (en voor het grootste gedeelte is 80 goed haalbaar). Voor mensen die er ruim twee uur over doen (zeg 2:15) zak je met een dergelijk verzet op de zwaarste momenten iets onder de 50. Dat is minder ideaal, maar zoals gememoreerd: prima te doen. Velen komen met dergelijke verzetten boven in tijden rond de twee uur. Als je lichter bij je hebt is het mooi, maar zo niet, geen nood.

GasDrOp
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2012 13:47
Locatie: Hapert

GasDrOp 09 mar 2012 10:30

Ik heb onlangs een apex groep aangeschaft voor mijn 'bergfiets' 50x34 met een 11-32 cassette, op een verkeersdrempel en een viaduct na nog niet in de praktijk kunnen testen, maar ik denk dat dit voldoende is voor de meeste colletjes. Met een lange slag derailleur is een Apex cassette wellicht ook op een Shimano body te monteren...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 09 mar 2012 12:18

Vorige week ben ik op vakantie geweest in Tenerife. Als ik deze hoogtekaart van de Mont Ventoux zie is het vergelijkbaar (http://www.jessefietst.nl/wp-content/up ... rofile.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) qua stijgingspercentage.

Ik heb m'n eigen racefiets meegenomen (ook een CAAD 10) Het was m'n eerste hooggebergte ervaring. Dankzij bikeroutetoaster.com heb ik me kunnen voorbereiden op de gereden routes. Dit met de Edge 800 was geweldig om gecontroleerd te klimmen. Met m'n 90 kg ben ik te zwaar voor m'n lengte van 1.76, te gespierd boven de gordel maar ook te veel vet (naar 85 kan ik komen en met veel moeite misschien wel naar 81/82) In totaal moest ik behoorlijk wat massa de berg op slepen. Mezelf, fiets, kleding, drinken (2 bidons + camelbag van 2,5 liter), tools en eten. Ik denk dat het meer was dan 105 kg.

Mijn verzet voor is 34/50 en achter 12/27. Dankzij een collega had ik een 30t kransje. Hierdoor heb ik de cassette kunnen veranderen van:
12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
naar
12-13-14-15-17-19-21-24-27-30

Ik heb op hartslag gereden. De eerste route ben ik rustig begonnen en het laatste stuk van de klim te hard gefietst. Dat wilde ik om te kijken wanneer ik mezelf tegen zou komen. En dat is me gelukt :D :( Dit heb ik gedaan omdat ik in januari en februari weinig mogelijkheden heb gehad voor echte duurtraining. Het stuk waar ik gecontroleerd op m'n hartslag heb gefietst (<170) vond ik de cadans aan de lage kant (verzet 34-30) Ging ik iets verder dan was de cadans een stuk lekkerder.
http://connect.garmin.com/activity/153395216" onclick="window.open(this.href);return false;

Na deze rit geanalyseerd te hebben (ideaal met m'n mini tablet en Garmin connect!) en 2 dagen rust heb ik besloten om de klim "over" de El Teide te doen. Ik had een alternatieve route gemaakt die ik had kunnen rijden als dag 1 zwaar tegen viel. De hele klim heb ik gecontroleerd gefietst. Hartslag <170, op tijd een reepje eten en om de 10 minuten 2 of 3 slokken isostar. De klim was erg lang en de cadans was te laag. Maar helaas had ik geen keuze want ik had een plan gemaakt (dat was hartslag <170) en heb me daar aan gehouden. Halverwege heb ik een rus-, eet- en drinkstop gehouden en nog een keer verder een foto moment.
http://connect.garmin.com/activity/154143470" onclick="window.open(this.href);return false;

M'n fietsactiviteitvan het laatste half jaar (tussendoor af en toe zaalvoetbal)
September: totaal 11x, 22.5 uur, 0x tacx, langste rit 4.5 uur op de racer.
Oktober: totaal 12x, 21.5 uur, 0x tacx, langste rit 3.5 uur op de MTB.
November: totaal 8x, 15.5 uur, 2x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
December: totaal 6x, 10 uur, 5x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Januari: totaal 11x, 18 uur, 7x tacx, langste rit 4 uur op de racer.
Februari: totaal 10x, 15.5 uur, 9x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Op de tacx heb ik zelfgemaakte workouts gedaan. Blokken en meestal de hartslag onder tot 150 of 160.

Conclusie. Voor mij was 34-30 niet klein genoeg om lekker te kunnen draaien maar het is wel te doen. Voor een volgende keer met dit verzet moet ik zorgen dat ik minder weeg of meer uren trainen. Beter is om beide te doen. Meer uren trainen is in de winterperiode lastig ivm het weer en prive omstandigheden. De tijd per tacx rit langer maken is een optie. Als dit niet kan zal ik een ander verzet monteren. Het viel me erg meer dat ik een rit van bijna 6 uur kon volhouden zonder daarop getraind te hebben.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 09 mar 2012 15:02

Wat een stoere praat allemaal over tijden, snelheden en trapfrequentie. Dit is ontzettend individueel. maar je kunt dit allemaal zelf uitrekenen op een site die ik speciaal voor dit doel gemaakt heb. Normaal maak ik hier geen reclame voor mijn sites maar nu sluit het toevallig aan bij het topic: http://www.cassetteservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je aangeeft hoe hard je wil fietsen met welke trapfrequentie kan je daar excact uitrekenen welke versnelling je moet steken. Vul dan ook meteen in hoeveel tanden je voor kan steken en je rekent exact het benodigde aantal tanden uit. Ik zag dat @de Zwarten boven kwam in 1 uur 40. Zeg even, uitgaande van 20 km klimmen, 12 km per uur. Dat betekent dat je bij compact 34*25 moet rijden. Maar heb je een triple dan wordt het 30*22. Het je een dubbel dan wordt het 39*29. Fiets je langzamer dan 12 en je wil toch een trapfrequentie van 70, dan zal de versnelling lichter moeten.

Reken maar na!

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 09 mar 2012 15:35

Handige site, mede door de tekst er "omheen".
Echter vind ik http://www.gear-calculator.com/" onclick="window.open(this.href);return false; handiger, deze geeft je een algeheel overzicht.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 09 mar 2012 15:47

De Ritzelrechner is inderdaad ook heel goed maar met http://www.cassetteservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; relateer ik je versnelling aan de te rijden snelheid. Een prof rijdt een veel zwaardere versnelling dan een tourfietser maar misschien heeft hij toch een hoger ritme aangezien zijn snelheid hoger is. Dat probeer ik met mijn site te verhelpen zodat ieder, ongeacht zijn snelheid een acceptabel ritme kan rijden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27914
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mar 2012 16:53

Probleem is alleen dat iemand die nog nooit een berg heeft beklommen geen idee heeft wat een beetje een acceptabele snelheid bergop is...

Voor iedereen is er een eerste keer in het hooggebergte en we hebben allemaal met de onzekerheid over het verzet gezeten. Je kunt er maar op één manier achter komen of het verzet voldoet en dat is door het te proberen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 mar 2012 17:55

Ik zie niet wat er hier stoer aan is, ik vind mezelf niet echt stoer dat ik de eerste keer veel te zware versnellingen moest wegtrappen, gelukkig was ik wel weerbaar genoeg om niet te plooien en 10 km recht op de pedalen te staan (aan 6-7 km/h). Belangrijkst is dat je én goed getraind bent, én een licht verzet hebt. (en niet of of). Je kan het ene niet compenseren met het andere, tenzij je een prof bent, of tenzij je aan 4/u omhoog wil. Maar dan kan je beter wandelen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 09 mar 2012 18:08

Wat je in heel de discussie mee moet nemen is gewicht. Reken eerst uit welk vermogen je moet trappen en kijk of je dat op het vlakke lukt. Je hebt dan een idee met welke snelheid je omhoog kunt en kijk dan pas naar het verzet.

Dat je te zwaar bent om te klimmen met 90 kg is onzin...... Fabian weegt er ook 85 :)
Twitter: @rbruijns

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 09 mar 2012 20:22

@de zwarten, daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik met stoer bedoelde is dat veel fietsers stoer doen met zware versnellingen, zich te goed vinden voor een triple of compact terwijl ze er veel voordeel van zouden hebben om lichter te fietsen

Ruiter38
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:44

Ruiter38 04 mei 2012 22:18

Hallo allemaal,

Ik ga deze zomer voor het eerst in de alpen fietsen. Ik heb op mijn fiets een triple (3 x 9) met een cassette van 12/25. Zoals ik schreef worden het mijn eerste klimkilometers. Als ik voor op het 30-blad rijdt heb ik dan aan mijn huidige cassette genoeg? Of is het aan te bevelen om een andere cassette te steken? Zo ja, welke?

Groeten en dank, Marco

Plaats reactie