Vorige week ben ik op vakantie geweest in Tenerife. Als ik deze hoogtekaart van de Mont Ventoux zie is het vergelijkbaar (
http://www.jessefietst.nl/wp-content/up ... rofile.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) qua stijgingspercentage.
Ik heb m'n eigen racefiets meegenomen (ook een CAAD 10) Het was m'n eerste hooggebergte ervaring. Dankzij bikeroutetoaster.com heb ik me kunnen voorbereiden op de gereden routes. Dit met de Edge 800 was geweldig om gecontroleerd te klimmen. Met m'n 90 kg ben ik te zwaar voor m'n lengte van 1.76, te gespierd boven de gordel maar ook te veel vet (naar 85 kan ik komen en met veel moeite misschien wel naar 81/82) In totaal moest ik behoorlijk wat massa de berg op slepen. Mezelf, fiets, kleding, drinken (2 bidons + camelbag van 2,5 liter), tools en eten. Ik denk dat het meer was dan 105 kg.
Mijn verzet voor is 34/50 en achter 12/27. Dankzij een collega had ik een 30t kransje. Hierdoor heb ik de cassette kunnen veranderen van:
12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
naar
12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Ik heb op hartslag gereden. De eerste route ben ik rustig begonnen en het laatste stuk van de klim te hard gefietst. Dat wilde ik om te kijken wanneer ik mezelf tegen zou komen. En dat is me gelukt
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Dit heb ik gedaan omdat ik in januari en februari weinig mogelijkheden heb gehad voor echte duurtraining. Het stuk waar ik gecontroleerd op m'n hartslag heb gefietst (<170) vond ik de cadans aan de lage kant (verzet 34-30) Ging ik iets verder dan was de cadans een stuk lekkerder.
http://connect.garmin.com/activity/153395216" onclick="window.open(this.href);return false;
Na deze rit geanalyseerd te hebben (ideaal met m'n mini tablet en Garmin connect!) en 2 dagen rust heb ik besloten om de klim "over" de El Teide te doen. Ik had een alternatieve route gemaakt die ik had kunnen rijden als dag 1 zwaar tegen viel. De hele klim heb ik gecontroleerd gefietst. Hartslag <170, op tijd een reepje eten en om de 10 minuten 2 of 3 slokken isostar. De klim was erg lang en de cadans was te laag. Maar helaas had ik geen keuze want ik had een plan gemaakt (dat was hartslag <170) en heb me daar aan gehouden. Halverwege heb ik een rus-, eet- en drinkstop gehouden en nog een keer verder een foto moment.
http://connect.garmin.com/activity/154143470" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n fietsactiviteitvan het laatste half jaar (tussendoor af en toe zaalvoetbal)
September: totaal 11x, 22.5 uur, 0x tacx, langste rit 4.5 uur op de racer.
Oktober: totaal 12x, 21.5 uur, 0x tacx, langste rit 3.5 uur op de MTB.
November: totaal 8x, 15.5 uur, 2x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
December: totaal 6x, 10 uur, 5x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Januari: totaal 11x, 18 uur, 7x tacx, langste rit 4 uur op de racer.
Februari: totaal 10x, 15.5 uur, 9x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Op de tacx heb ik zelfgemaakte workouts gedaan. Blokken en meestal de hartslag onder tot 150 of 160.
Conclusie. Voor mij was 34-30 niet klein genoeg om lekker te kunnen draaien maar het is wel te doen. Voor een volgende keer met dit verzet moet ik zorgen dat ik minder weeg of meer uren trainen. Beter is om beide te doen. Meer uren trainen is in de winterperiode lastig ivm het weer en prive omstandigheden. De tijd per tacx rit langer maken is een optie. Als dit niet kan zal ik een ander verzet monteren. Het viel me erg meer dat ik een rit van bijna 6 uur kon volhouden zonder daarop getraind te hebben.