Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knie pijn Tractus iliotibialis ITB Patellofemoraal

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 08 apr 2012 20:11

scepticus schreef:Heb je deze ook gedaan trouwens?
Afbeelding
De laatste dagen heb ik deze oefening minimaal 3 x p dag gedaan. Gisteren 2 uur en vandaag 2,5 uur gefietst zonder irritaties.
Gaat de goede kant op. Volgende week laat ik ook zooltjes op meten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

jan84
Forum-lid

jan84 11 apr 2012 11:52

Ondanks een aantal weken weinig fietsen, fysio en elke dag rekoefeningen te hebben gedaan vanochtend van een koude kermis thuis gekomen.
Ik wilde een kilometer of 40-50 gaan rijden om te kijken hoe het ging.
Nou....niet dus. Na 8.5 kilometer begon ik druk te voelen en ben gelijk omgedraaid. Toen ik weer thuis was met 17km op de teller had ik weer pijn als voordat ik naar de fysio ging.
Voor een second opinion heb ik maar een afspraak bij een sportarts gemaakt, hopelijk schiet ik er wat mee op.
Kortom...wordt vervolgd....
Groeten,
Jan

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 11 apr 2012 12:39

jan84 schreef:Ondanks een aantal weken weinig fietsen, fysio en elke dag rekoefeningen te hebben gedaan vanochtend van een koude kermis thuis gekomen.
Ik wilde een kilometer of 40-50 gaan rijden om te kijken hoe het ging.
Nou....niet dus. Na 8.5 kilometer begon ik druk te voelen en ben gelijk omgedraaid. Toen ik weer thuis was met 17km op de teller had ik weer pijn als voordat ik naar de fysio ging.
Voor een second opinion heb ik maar een afspraak bij een sportarts gemaakt, hopelijk schiet ik er wat mee op.
Kortom...wordt vervolgd....
Balen Jan.

Doe jij ook die rek-oefeningen trouwens? Kijk anders ook naar je schoenplaatjes.
Als je voeten naar buiten toe proneren dan zou je de plaatjes ook iets in die lijn kunnen zetten.
Albert Einstein

jan84
Forum-lid

jan84 12 apr 2012 11:55

body schreef:
Balen Jan.

Doe jij ook die rek-oefeningen trouwens? Kijk anders ook naar je schoenplaatjes.
Als je voeten naar buiten toe proneren dan zou je de plaatjes ook iets in die lijn kunnen zetten.
Ik doe inderdaad ook de rek-oefeningen.
Nadat de klachten zijn ontstaan ben ik d.m.v. bikefitting op m'n nieuwe fiets gezet, hierbij zijn de plaatjes ook goed gezet.
Als ik tijdens het fietsen m'n benen bekijk lijken die ook goed recht te staan.
Gisteren tijdens het werk nog een leuk euvel erbij gekregen. Ik bukte en wat er gebeurde weet ik niet maar het leek wel of die band fijn geperst werd ergens tussen.
Dus nu is lopen zelfs pijnlijk.
Maandag maar afwachten wat de sport arts zegt. Ik heb wel tijdens de pijn op exact die plek op m'n been met een permanent marker een grote stip gezet zodat exact de juiste plek duidelijk is.

*Update*
Er is door de sportarts inderdaad ITB vastgesteld.
Mogelijk door een torsie van de bekken.
Dus ga waarschijnlijk naar een manueel therapeut om dit te laten corrigeren.
Dinsdag heeft de fysio nog eens lekker de boel op lopen rekken en gefrictioneerd. En het advies gekregen als het bij 8 kilometer pijn begon te doen dan maar 7 te gaan rijden.
Daar ga ik me niet helemaal voor omkleden, dus heb de tacx uit het stof getrokken. Hierop gisteren een uur (25km) gereden zonder pijn. En vandaag 2 uur (52km) ook zonder pijn.
Ik zou bijna gaan denken dat m'n knie niet tegen buitenlucht kan... :?
Ik ga het lekker uitbreiden en dan binnenkort maar weer eens naar buiten.
Groeten,
Jan

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 26 apr 2012 09:18

Ik fiets nu alweer 3 weken zonder kniepijn. Ik heb ook al ritjes gemaakt van 120 km. Sprintjes heb ik voorlopig vermeden.

Mijn ervaring is dat herstel een belangrijke factor is. Begin eerst met ritjes van 1 a 1,5 uur en dan wekelijks opbouwen.
Vaak is het een combinatie van verschillende factoren zoals afstelling van de fiets, martiaal (crankas was bij mij versleten en liep iets te zwaar) en te snel willen pieken en zeker in de winter periode.

Een andere goede tip is om met knie-stukken te fietsen met daarover de beenstukken. Dit houd de spieren warm.
Albert Einstein

jan84
Forum-lid

jan84 16 mei 2012 12:27

Hier nog eens een update van mijn kant.
Na een poos fysio en krachttraining ben ik eerst binnen op de tacx de tijd en afstand gaan uitbouwen.
Daarna rustig buiten korte stukjes gereden.
2 weken geleden heb ik toen zelf een tocht van 60 km gereden zonder problemen.

Afgelopen zondag de 110kmpelotonstocht van de Classico Giro gereden.
Dit ging niet pijnvrij, maar ik heb hem uitgereden zonder ingehaald te worden door de bezemwagen.
Wat ik wel merkte was dat ik de cadans beter wat lager kan houden, zodra ik een hogere cadans aan ga houden speelde de pijn sneller op.
Nu even rust en dan over 1.5 week de 11 stedentocht. De afstand is aanzienlijk meer, maar ik heb toch stilletjes de hoop dat dit met een lager beentempo en me niet op laten fokken (lastig!) te doen moet zijn.
Groeten,
Jan

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 16 mei 2012 15:01

jan84 schreef:Hier nog eens een update van mijn kant.
Na een poos fysio en krachttraining ben ik eerst binnen op de tacx de tijd en afstand gaan uitbouwen.
Daarna rustig buiten korte stukjes gereden.
2 weken geleden heb ik toen zelf een tocht van 60 km gereden zonder problemen.

Afgelopen zondag de 110kmpelotonstocht van de Classico Giro gereden.
Dit ging niet pijnvrij, maar ik heb hem uitgereden zonder ingehaald te worden door de bezemwagen.
Wat ik wel merkte was dat ik de cadans beter wat lager kan houden, zodra ik een hogere cadans aan ga houden speelde de pijn sneller op.
Nu even rust en dan over 1.5 week de 11 stedentocht. De afstand is aanzienlijk meer, maar ik heb toch stilletjes de hoop dat dit met een lager beentempo en me niet op laten fokken (lastig!) te doen moet zijn.
Hallo Jan
Goed om te horen dat het beter gaat. Die 110 was misschien nog net even te ver. Tijdens langere afstanden zou ik om het uur de strekoefeningen doen. Houd je knieën ook warm met kniestukken zeker met deze koude wind.
Albert Einstein

jan84
Forum-lid

jan84 16 mei 2012 15:36

Ik denk dat de afstand nog niet eens het probleem was, dan wel toch lekker mee willen trappen in een af en toe flink tempo.
Bedankt voor de tip om strekoefeningen te doen, ga ik zeker meenemen bij de volgende tocht.
Groeten,
Jan

tomg88
Forum-lid

tomg88 16 mei 2012 15:50

Zelfde hier, ging 3 maanden terug voor het eerst sinds een jaar weer hardlopen. Helaas veel te enthousiast begonnen direct een uur gaan lopen op redelijk tempo. Volgende dag dus last van de buitenkant van me knie. Gelukkig na een weekje rust weer over en kon weer zonder pijn hardlopen. Een week later weer te lang en op te hoog tempo weg gegaan en direct weer last van. Sindsdoen is het ook met rust eigenlijk niet weg gegaan. Op de fietst voel ik af en toe een klein steekje maar gaat daarna weer snel weg. Ben ook naar de fysio gegaan en ITB is vastgesteld, nu ook rekoefeningen meegekregen die ik eigenlijk niet consequent doe. Nu ik dit zo lees is het dus prima behandelbaar met veel rekken rustig opbouwen.

Het stukje over geen last op de Tacx en wel buiten komt me bekend voor. Op de loopbandin de sportschool kan ik probleemloos 10-15min hardlopen, maar in de buitenlucht heb ik na 5 min al weer een brandende knie. Gelukkig met fietsen geen last van.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 16 mei 2012 16:15

@tomg88

Heb jij nog andere rekoefeningen gekregen van je fysio dan die hier zijn genoemd?
Albert Einstein

tomg88
Forum-lid

tomg88 16 mei 2012 16:39

body schreef:@tomg88

Heb jij nog andere rekoefeningen gekregen van je fysio dan die hier zijn genoemd?
Ik kreeg van mij fysio het volgende mee: Op je rug liggen en dan met je linkerhand je rechterknie pakken en naar je linkerschouder toe trekken.

http://runningtimes.com/Article.aspx?Ar ... &PageNum=1 (Zie stretch nummer 3, maar dan op je rug)

Op deze website staan plaatjes van goede stretch oefeningen voor je ITB, ik ga ze komende weken proberen 3x per dag te doen en probeer daarna weer voorzichtig te hardlopen.

Tom

jan84
Forum-lid

jan84 29 mei 2012 07:36

Gisteten heb ik de 11stedentocht uitgereden. Een deel van de route met pijn gereden. Maar merkte toen dat als ik achter op m'n zadel ging zitten (wat hoger is) dat ik veel minder last had. Toen heb ik het zadel met een paar mm hoger gezet en toen de laatste 100km eigen lijk zonder veel problemen uitgereden. Ik kon zelfs flink tegen de wind instampen.
Nu ik wakker geworden ben heb ik wel bij iedere kniebuiging pijn. Eerst maar even wat rust en blijven strekken.
Groeten,
Jan

Plaats reactie