Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Pijn in mijn knie (holte) na het fietsen

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 08 mei 2012 18:45

Het kan zijn dat de schoenplaatjes niet goed staan in links/rechts richting. Als ze recht staan, wil dit nog niet zeggen dat ze voor jou goed staan.
Wat je kunt doen is het volgende (handig op bijvoorbeeld een tacx, maar kan ook rijdend). Stukje fietsen en dan stoppen met je linker pedaal voor (dus pedaal recht naar voren wijzend). Probeer dan je voet eens met de hak naar zowel links als rechts te bewegen. Gaat dit, dan heb je het schoenplaatje zo ingesteld dat je aan beide zijde bewegingsvrijheid hebt. Gaat dit maar 1 richting op, dan moet je het plaatje wat anders stellen, net zo lang tot je beide kanten op wat bewegingsvrijheid hebt. Als dat goed is doe je ditzelfde ook voor het rechterpedaal/schoenplaatje. Dat hoeft overigens niet gelijk te staan aan die van je linker schoen.
Hopelijk heb ik het enigszins helder omschreven. :)
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 08 mei 2012 19:36

R1Phrankey schreef:Het kan zijn dat de schoenplaatjes niet goed staan in links/rechts richting. Als ze recht staan, wil dit nog niet zeggen dat ze voor jou goed staan.
Wat je kunt doen is het volgende (handig op bijvoorbeeld een tacx, maar kan ook rijdend). Stukje fietsen en dan stoppen met je linker pedaal voor (dus pedaal recht naar voren wijzend). Probeer dan je voet eens met de hak naar zowel links als rechts te bewegen. Gaat dit, dan heb je het schoenplaatje zo ingesteld dat je aan beide zijde bewegingsvrijheid hebt. Gaat dit maar 1 richting op, dan moet je het plaatje wat anders stellen, net zo lang tot je beide kanten op wat bewegingsvrijheid hebt. Als dat goed is doe je ditzelfde ook voor het rechterpedaal/schoenplaatje. Dat hoeft overigens niet gelijk te staan aan die van je linker schoen.
Hopelijk heb ik het enigszins helder omschreven. :)
De schoenen hebben bewegings vrijheid:
Moeten trouwens de "quick release" heel erg los zitten of mag er, zoals ik nu heb, er iets speling naar L/R inzitten om eventueel snel te kunnen uitstappen of om tijdens het fietsen iets "ruimte" te hebben.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 mei 2012 22:48

R1Phranky bedoelt dat ze naar beide kanten evenveel vrijheid hebben, m.a.w. goed gecentreerd staan.
Dit zou wel eens in de krachten die op je knie staan kunnen schelen.
Afbeelding

marsman
Forum-lid

marsman 10 mei 2012 08:56

jsprbcn schreef:@ beide hierboven: ik denk dat jullie het probleem gevonden hebben!

Onlangs heb ik nieuwe schoenen erbij gekocht (een paar om tochten mee te maken en een paar voor mijn stadsfiets) en toen zijn denk ik ook de problemen begonnen zonder dat ik het door had.
Met het andere paar heb ik zonder problemen gereden (40, 60 en zelfs 120Km, maar ik denk dat het gebrek aan ervaring en onkunde er voor gezorgd hebben dat de plaatjes niet helemaal zuiver recht, of optimaal geplaatst zijn (simpelweg ook nooit aan gedacht).
Morgen ga ik aandachtig de boel afstellem (alle tips zijn welkom!!) en even een testritje maken.
Ik ben heel heel benieuwd of dit het uiteindelijke probleem is omdat ik mij er toch wel bezorgd om maak.
Meestal zitten onder je fietsschoen streepjes of andere markers. Deze kun je gebruiken om je schoenplaatjes recht op je schoen vast te zetten. Dat wil niet zeggen dat dit voor jouw de juiste stand is (in 90% vd gevallen volgens mij wel), maar ik zou met deze stand beginnen. Draai je plaatjes ook goed vast, ze willen nog wel eens gaan schuiven.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 10 mei 2012 09:20

Iedereen bedankt voor de tips!

Ik heb nog geen tocht gemaakt maar zaterdag gaan we een rustige tocht maken van een 70Km (kan ik dus rustig even testen).
Echter op mijn werk fiets merk ik dat de positie van de pedalen beter is. Ik heb geen "pijn slagen" gevoelt nog, wel dat de belasting van de benen anders is, omdat nu de bal van de voet recht boven de draaias zit.

Plaats reactie