Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

bandomtrek bepalen

HuipieRockt
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 14:43

HuipieRockt 21 jun 2012 14:50

MIjn methode: Maak met een balpen (of andere inkt die niet snel droogt) een dun dwarsstreepje op de band. Plak een aantal a4 velletjes aan elkaar, tot een lint van min. 2,40m. Leg deze papierstrook langs een muur, op een vlakke vloer.
Ga op je fiets zitten, en rij (steunend tegen de muur) in kaarsrechte lijn over de papierstrook. Meet de afstand tussen de twee afdrukken en klaar..

Zelf doe ik, om meetfouten tegen te gaan, deze meting een aantal keer, en neem het gemiddelde van die metingen. Echter, keer op keer zijn deze binnen 2 mm van elkaar. Ik heb dit ook ooit nagemeten via een geijkte afstandsmeter en klopt binnen 0,5%!!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 21 jun 2012 21:58

Een geheel andere methode is het gebruik maken van hectometerpaaltjes langs een weg. Als je fietst kun bij het passeren van zo'n paaltje je afstand aflezen op je display. Doe hetzelfde naar bv. 1 of 5 km en kijk weer op je display. Het verschil kun je uitdrukken in procenten en daarmee corrigeer je je wielmaat. Dus als je op je display bv. 2% meer afstand registreert dan volgens de hectometerpaaltjes, dan corrigeer je je wielmaat door deze 2% kleiner in te stellen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5919
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 22 jun 2012 08:14

Ben ik raar als ik gewoon de omtrek uit de handleiding van mijn fietscomputer haal? ;)

http://www.sigmasport.de/en/allgemein/s ... AD_nat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchi-bob
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 feb 2012 20:18

bianchi-bob 22 jun 2012 08:31

theov schreef:Ben ik raar als ik gewoon de omtrek uit de handleiding van mijn fietscomputer haal? ;)

http://www.sigmasport.de/en/allgemein/s ... AD_nat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Euh nee, ik haal het ook meestal gewoon uit de tabellen van de handleiding. Want als je het tot na
de komma juist wil hebben, dan zou je steeds als je banden oppompt terug één van die bovenstaande
metingen moeten doen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jun 2012 22:19

jakkel schreef:
klimmer schreef:
jakkel schreef:Je voorband op de druk zetten die je verkiest. Drupje olie op het loopvlak van de band plaatsen. Op de fiets gaan zitten en op een rechte vlakke ondergrond en rechte lijn je fiets met één wielomwenteling voorwaarts verplaatsen. Afstand meten tussen de twee olieafdrukken. Altijd juist!
Zeer vaag en dus slecht advies. markeer de vloer met het ventiel onderaan. niet op de fiets gaan zitten, dan kun je zeker niet rechtdoor rijden. Wel met de fiets rechtdoor lopen en flink druk op het stuur uitoefenen en na een omwenteling weer de vloer markeren met potlood enz. en opmeten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Vreemd dat ik na 15 jaar nog mensen over hetzelfde moet instrueren.
Mijn methode is alleszins véél juister dan die van u. Niet op fiets zitten = band wordt niet ingedrukt zoals bij het fietsen = afwijking in omtrek. Uw ventiel markeren op de vloer = geen garantie dat deze precies loodrecht op de grond staat (zowel bij de start, als na één omwenteling) = geen precieze meting. Eneuh, je moet niet rijden met die fiets hé. Nog nooit gemerkt dat je op een fiets kunt zitten en deze kunt voort bewegen door op je tippen te stappen. Maar hé, als jij denkt de waarheid in pacht te hebben, geen probleem hoor. Maar hou die gedachte dan wel even voor jezelf als je wil. ;)

Even vergeten te vermelden. Het is aangewezen naast een rechte lijn te rijden als referentie voor een rechte bij de bepaling van de rolomtrek (trottoir, klinkerlijn, wegmarkering,...).
Aangezien je niet wilt/kunt lezen is het nutteloos te reageren. Iemand die mij het zwijgen denkt op te leggen moet wel beschikken over gezag en autoriteit op basis van kennis. Dat heb je kennelijk na 35 jaar nog steeds niet verworven.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 22 jun 2012 23:15

Pff.... jongens, vecht persoonlijke ruzietjes via "persoonlijke berichten" uit :-( Want voor we het in de gaten hebben gaat het om het juist opmeten van de grootste ego's ;-)

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 23 jun 2012 20:36

afrit13 schreef:Pff.... jongens, vecht persoonlijke ruzietjes via "persoonlijke berichten" uit :-( Want voor we het in de gaten hebben gaat het om het juist opmeten van de grootste ego's ;-)
Ik ken die klimmer geeneens. Wat nu wel overduidelijk is, is dat 'ie met een groot probleem zit. :lol:

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 23 jun 2012 20:37

HuipieRockt schreef:MIjn methode: Maak met een balpen (of andere inkt die niet snel droogt) een dun dwarsstreepje op de band. Plak een aantal a4 velletjes aan elkaar, tot een lint van min. 2,40m. Leg deze papierstrook langs een muur, op een vlakke vloer.
Ga op je fiets zitten, en rij (steunend tegen de muur) in kaarsrechte lijn over de papierstrook. Meet de afstand tussen de twee afdrukken en klaar..

Zelf doe ik, om meetfouten tegen te gaan, deze meting een aantal keer, en neem het gemiddelde van die metingen. Echter, keer op keer zijn deze binnen 2 mm van elkaar. Ik heb dit ook ooit nagemeten via een geijkte afstandsmeter en klopt binnen 0,5%!!
Deze manier lijkt me ook een goede te zijn!

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 02 aug 2012 08:12

Ik hanteer de volgende methode, ik zet mijn wiel met het ventiel recht naar beneden (zou niet weten waarom je dat niet loodrecht zou kunnen krijgen) ga zeker op mijn fiets zitten (vergelijk het resultaat maar met het niet op de fiets zitten), rijd vervolgens in een rechte lijn vooruit (wederom, waarom zou dat niet in een rechte lijn kunnen) en laat het wiel 4 of 5 keer rondgaan tot het ventiel weer loodrecht bij de grond staat. Vervolgens de afstand tussen begin en einde delen door het aantal wielomwentelingen.

Plaats reactie