MIjn methode: Maak met een balpen (of andere inkt die niet snel droogt) een dun dwarsstreepje op de band. Plak een aantal a4 velletjes aan elkaar, tot een lint van min. 2,40m. Leg deze papierstrook langs een muur, op een vlakke vloer.
Ga op je fiets zitten, en rij (steunend tegen de muur) in kaarsrechte lijn over de papierstrook. Meet de afstand tussen de twee afdrukken en klaar..
Zelf doe ik, om meetfouten tegen te gaan, deze meting een aantal keer, en neem het gemiddelde van die metingen. Echter, keer op keer zijn deze binnen 2 mm van elkaar. Ik heb dit ook ooit nagemeten via een geijkte afstandsmeter en klopt binnen 0,5%!!
bandomtrek bepalen
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 23 apr 2012 14:43
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Een geheel andere methode is het gebruik maken van hectometerpaaltjes langs een weg. Als je fietst kun bij het passeren van zo'n paaltje je afstand aflezen op je display. Doe hetzelfde naar bv. 1 of 5 km en kijk weer op je display. Het verschil kun je uitdrukken in procenten en daarmee corrigeer je je wielmaat. Dus als je op je display bv. 2% meer afstand registreert dan volgens de hectometerpaaltjes, dan corrigeer je je wielmaat door deze 2% kleiner in te stellen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ben ik raar als ik gewoon de omtrek uit de handleiding van mijn fietscomputer haal?
http://www.sigmasport.de/en/allgemein/s ... AD_nat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sigmasport.de/en/allgemein/s ... AD_nat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 feb 2012 20:18
Euh nee, ik haal het ook meestal gewoon uit de tabellen van de handleiding. Want als je het tot natheov schreef:Ben ik raar als ik gewoon de omtrek uit de handleiding van mijn fietscomputer haal?
http://www.sigmasport.de/en/allgemein/s ... AD_nat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
de komma juist wil hebben, dan zou je steeds als je banden oppompt terug één van die bovenstaande
metingen moeten doen.
Aangezien je niet wilt/kunt lezen is het nutteloos te reageren. Iemand die mij het zwijgen denkt op te leggen moet wel beschikken over gezag en autoriteit op basis van kennis. Dat heb je kennelijk na 35 jaar nog steeds niet verworven.jakkel schreef:Mijn methode is alleszins véél juister dan die van u. Niet op fiets zitten = band wordt niet ingedrukt zoals bij het fietsen = afwijking in omtrek. Uw ventiel markeren op de vloer = geen garantie dat deze precies loodrecht op de grond staat (zowel bij de start, als na één omwenteling) = geen precieze meting. Eneuh, je moet niet rijden met die fiets hé. Nog nooit gemerkt dat je op een fiets kunt zitten en deze kunt voort bewegen door op je tippen te stappen. Maar hé, als jij denkt de waarheid in pacht te hebben, geen probleem hoor. Maar hou die gedachte dan wel even voor jezelf als je wil.klimmer schreef:Zeer vaag en dus slecht advies. markeer de vloer met het ventiel onderaan. niet op de fiets gaan zitten, dan kun je zeker niet rechtdoor rijden. Wel met de fiets rechtdoor lopen en flink druk op het stuur uitoefenen en na een omwenteling weer de vloer markeren met potlood enz. en opmeten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Vreemd dat ik na 15 jaar nog mensen over hetzelfde moet instrueren.jakkel schreef:Je voorband op de druk zetten die je verkiest. Drupje olie op het loopvlak van de band plaatsen. Op de fiets gaan zitten en op een rechte vlakke ondergrond en rechte lijn je fiets met één wielomwenteling voorwaarts verplaatsen. Afstand meten tussen de twee olieafdrukken. Altijd juist!
Even vergeten te vermelden. Het is aangewezen naast een rechte lijn te rijden als referentie voor een rechte bij de bepaling van de rolomtrek (trottoir, klinkerlijn, wegmarkering,...).
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Pff.... jongens, vecht persoonlijke ruzietjes via "persoonlijke berichten" uit Want voor we het in de gaten hebben gaat het om het juist opmeten van de grootste ego's
Ik ken die klimmer geeneens. Wat nu wel overduidelijk is, is dat 'ie met een groot probleem zit.afrit13 schreef:Pff.... jongens, vecht persoonlijke ruzietjes via "persoonlijke berichten" uit Want voor we het in de gaten hebben gaat het om het juist opmeten van de grootste ego's
Deze manier lijkt me ook een goede te zijn!HuipieRockt schreef:MIjn methode: Maak met een balpen (of andere inkt die niet snel droogt) een dun dwarsstreepje op de band. Plak een aantal a4 velletjes aan elkaar, tot een lint van min. 2,40m. Leg deze papierstrook langs een muur, op een vlakke vloer.
Ga op je fiets zitten, en rij (steunend tegen de muur) in kaarsrechte lijn over de papierstrook. Meet de afstand tussen de twee afdrukken en klaar..
Zelf doe ik, om meetfouten tegen te gaan, deze meting een aantal keer, en neem het gemiddelde van die metingen. Echter, keer op keer zijn deze binnen 2 mm van elkaar. Ik heb dit ook ooit nagemeten via een geijkte afstandsmeter en klopt binnen 0,5%!!
Ik hanteer de volgende methode, ik zet mijn wiel met het ventiel recht naar beneden (zou niet weten waarom je dat niet loodrecht zou kunnen krijgen) ga zeker op mijn fiets zitten (vergelijk het resultaat maar met het niet op de fiets zitten), rijd vervolgens in een rechte lijn vooruit (wederom, waarom zou dat niet in een rechte lijn kunnen) en laat het wiel 4 of 5 keer rondgaan tot het ventiel weer loodrecht bij de grond staat. Vervolgens de afstand tussen begin en einde delen door het aantal wielomwentelingen.