Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsvakantie met racefiets

juulh
Forum-lid

Gebruikersavatar juulh 04 apr 2012 17:07

kilometervreter schreef:Nice is 1400km. Als je gewoon doorfietst en nergens stopt ben je er in twee dagen heb je ook geen bagage nodig. Je bent waarschijnlijk niet de eerste die dat doet.
Moet je wel een gemiddelde van 29,1 hebben, geen pauze houden en geen minuut stoppen, wens ik je veel succes mee die 1400 km! :lol: :lol: :lol: je bent dan denk ik wel de eerste die dat doet!
Specialized Tarmac Elite Compact

rvane
Forum-lid

rvane 05 apr 2012 06:50

Mooi plan! Ik ben een paar jaar terug van Oslo terug naar huis gefietst. 1600 km in negen dagen. Ik kan het je aanraden. Ik sliep in hotelletjes en had alleen een rugzakje mee met wat kleding.

Ergens onderweg in Zweden:
Afbeelding
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

hans905
Forum-lid

hans905 06 apr 2012 10:47

Misschien dat je hier wat aan hebt: http://travellingtwo.com/ (site met veel tips en praktische informatie over fietsvakanties).

JordiS
Forum-lid

JordiS 06 apr 2012 19:16

Bedankt zover voor de tips en ideeen! Denk dat ik inderdaad kies voor een zadelpen bagagedrager, evt. verstevigen. Lijkt me fijner dan zon baal op je rug. Een kar achter mn fiets heb ik over nagedacht, maar dan kan je eigenlijk net zogoed met een tourfiets gaan. Het gaat juist op je racefietsje dit doen. Maar alsnog bedankt voor de tips :)
Nog tijd zat om voor te bereiden. Ik zal wat foto's plaatsen als het zover is, en wellicht volgt er dan nog een mooi verslag!

apojapo
Forum-lid

apojapo 10 apr 2012 17:04

Je zal zeker niet de eerste zijn als je dit gaat doen. Ik heb nogal wat blogs en verslagen gelezen van soortgelijke tochten (solo, wildkamperen, naar het zuiden) Een iemand wist zelfs gem. 350 km per dag af te leggen. Van de Noordkaap naar Gibraltar

Het kan dus zeker wel maar het comfort zal afhangen van je uitrusting. Geen slaapmatje meenemen, kamperen en een hele dag fietsen is een combinatie die ik je niet aanraad ;). Ik heb gelukkig nogal wat uitrusting die ik voor de bergsport gebruik en ook een aantal keren per jaar gebruik om naar te Alpen te gaan. Een tent van 600 gram (terra nova laser competition) een luchtmatje (thermarest) en een slaapzak van 200 gram (Yeti Passion). Ga niet bezuinigen op je rugzak en zorg dat deze niet te licht is (<800gr), anders heb je grote kans dat het draagsysteem slecht is. Ik zal niet enkel naar fietsrugzakken kijken maar ook zeker en vooral naar hikingrugzakken. Wel uitproberen uiteraard in de fietshouding.

De fiets stallen kan goed bij fietsenmakers/winkels. In het buitenland zijn deze toch enkel gericht op racefietsen/mtb en zijn, vooral naar buitenlanders heb ik het idee, heel vriendelijk. Als je geen internet tijdens de tocht hebt moet je dit natuurlijk even van te voren uitzoeken.

Wildkamperen moet ook geen probleem zijn, vanaf Maastricht is er in ieder geval bos genoeg.

Een bagagedrager is een goed alternatief voor een rugzak. Bedenk alleen wel dat je bij afdalingen een stuk instabieler bent dan wanneer je een rugzak gebruikt.

ALs je 3 a 4 weken gaat ben ik wel benieuwd naar je route. Er zijn overigens nogal wat routes te vinden op internet. Dit is misschien wel een interessante site: http://www.cyclingeurope.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

succes

farelli
Forum-lid

farelli 10 apr 2012 17:34

Waarom geen dragertje achter? Waar je tassen laag bij kunnen hangen. Eventueel tentje of wat dan ook in de lengte bovenop.
Is veel stabieler dan zo'n zadelpengeval.
En stabiliteit heb je nodig in de afdalingen. Bij een zware klim is het trouwens ook niet fijn als de achterkant van je fiets een eigen leven gaat leiden.
Vroeger gebruikte ik op de racefiets een driehoekig plaatje met in het midden een gat waar de wielnaaf door paste. Op een van de hoeken had ik een gaatje waar ik de onderkant van het dragertje aan vastschroefde. De bovenkant van het dragertje werd aan beide buizen van de staande achtervork vastgemaakt. Ging prima.
En volgens mij is een dergelijke constructie tegenwoordig gewoon te koop bij de FM.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

danieldevree
Forum-lid

danieldevree 01 jan 2013 20:22

Beetje erg late reactie (ben nieuw hier) maar een Topeak bagagedrager en tas doen wonderen. Drager zet je vast aan je zadelpen en je kan in de tas max 8 kilo meenemen.
Colemann Cobra tentje is ook perfect ong. 1 kilo

avic
Forum-lid

Gebruikersavatar avic 01 jan 2013 22:30

Veel info hierover op de site van de wereldfietser.nl
+1 voor Karretje of kleine achterdrager en stuurtas. Vooral niet met 10 kilo op je rug gaan fietsen......

Er gaat overigens niets boven het (alleen) zwerven op de fiets!
Onze ervaringen op Cebenz.weblog.nl

JordiS
Forum-lid

JordiS 06 aug 2013 19:21

Wegens succes vorig jaar, dit jaar weer op vakantie. Eigenlijk meer voor andere mensen die dezelfde vragen hebben: gewoon doen! Voor mij was het een geweldige ervaring. Uiteindelijk heb ik alles met een stuurtas en een rugzak gedaan. Dat is het enige wat ik nu anders ga doen, want het duurde ongeveer 1 week voordat mijn rug gewent was aan 7 kg op mn rug. Uiteindelijk ben ik tot Bourg-en-bresse gekomen, en in totaal 3 weken heen en weer. De ardennen, stukje vogezen en bourgondie voornamelijk gezien. Alles op de bonne fooi gedaan, paar x wil gekampeerd. Als ik weer naar frankrijk zou gaan, zou ik in Maastricht beginnen of misschien zelf wel Namen of iets dergelijks. Nederland en Belgie was niet interessant of uitdagend. Enorm goeie training geweest, nog steeds heb ik profijt van het enorm veel klimmen en dalen in Frankrijk.
Dit jaar wil ik Nederland 3 weken aandoen (hopen dat het mooi weer blijft!). In ieder geval alle wadden eilanden en dan vanuit groningen weer naar beneden. Dit jaar verdeel ik de bagage met een zadelpen bagagedrager met kleine zijtasjes, een rugzak en een stuurtas.
Een foto van vorig jaar met alle bagage:
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 4788_n.jpg

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 06 aug 2013 19:46

Gaaf plan! Doen, zou ik zeggen. Maar met een rugzak fietsen lijkt me geen pretje. Zonder dat ik zelf ooit op fietsvakantie ben geweest..... Een bagagedrager met twee tassen en een stuurtas biedt volgens mij meer dan genoeg ruimte. Zoals een van mn voorgangers al zie, check wereldfietser.nl, dan ben je heel snel een stuk wijzer.

Veel plezier!!
Michiel

Plaats reactie