25e Tecklenburg Rundfahrt op 19 mei 2012
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Ga deze ook maar eens doen, want veel goede verhalen gehoord en weer eens wat anders dan Posbank van de laatste toertochten.
Zal denk ik de 39/23 als lichtste (polder)verzet maar even omzetten naar 34/28 als lichtste (berg)verzet. Tijdstip start nog geen idee, maar vermoed niet dat ik om 07:30u al vertrek want is ook 2 uur rijden met de auto.
Zal denk ik de 39/23 als lichtste (polder)verzet maar even omzetten naar 34/28 als lichtste (berg)verzet. Tijdstip start nog geen idee, maar vermoed niet dat ik om 07:30u al vertrek want is ook 2 uur rijden met de auto.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
39/28 is genoeg voor jou Fred.
Ik heb de 12/27 zojuist gemonteerd, morgenochtend redelijk op tijd die kant op
Ik heb de 12/27 zojuist gemonteerd, morgenochtend redelijk op tijd die kant op
Het was vorig jaar een mooie tocht. Lastig was wel dat we toen een paar keer verkeerd reden en daardoor ravitaillering en twee mooie klimmetje misten. Daarom nu voor de zekerheid de route maar in mijn GPS gestopt (na enig zoeken op internet is deze te vinden, ondanks dat de organisatie dat niet wil).
Ik ga zaterdag ook rijden, starttijd is afhankeljik van of en hoe laat mijn maatje komt uit Midden Nederland. Zelf sta ik vanaf morgenmiddag op een camping in Mettingen, lekker een weekendje weg.
O ja, ik leg de 39/28 er op want er zitten wel heel steile stukjes in en zo'n superklimmer ben ik niet.
Ik ga zaterdag ook rijden, starttijd is afhankeljik van of en hoe laat mijn maatje komt uit Midden Nederland. Zelf sta ik vanaf morgenmiddag op een camping in Mettingen, lekker een weekendje weg.
O ja, ik leg de 39/28 er op want er zitten wel heel steile stukjes in en zo'n superklimmer ben ik niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Routebeschrijving van de site van de organiserende vereniging:
Route 160 km.
Afstand: 159,1 km.
De route voert de deelnemers rechtstreeks buiten de bebouwde kom van Ibbenbühren. Via Laggenbeck doemt al na amper 3 kilometer de eerste klim van de dag op. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 8% is de Kümperweg weliswaar niet de zwaarste beklimming van de tocht, maar zo kort na het vertrek is de klim lastig. Na ruim 10 km krijgen de deelnemers de steilste helling uit de tocht voorgeschoteld, namelijk de Lärchenweg (25%), kort daarop gevolgd door de Kiesweg (14%). Ook in de kilometers daarna volgen de beklimmingen elkaar in rap tempo op, met stijgingspercentages tussen de 8 en 10%. In tegenstelling tot de vorige edities dalen de deelnemers na zo’n 40 km. af naar het erf bij de boerderij. In Mettingen vervolgt de route zijn weg via een lange, maar relatief eenvoudige klim (Bergstrasse), om vervolgens na een korte afdaling te beginnen aan de klim naar de eerste stop van de tocht.
Na de eerste stop volgt het middenstuk van de tocht. De organisatie heeft hierin in 2011 een aantal wijzigingen aangebracht waardoor dit gedeelte van het parcours aanmerkelijk zwaarder is geworden. Korte beklimmingen met stijgingspercentages tot 18%, maar ook lange beklimmingen met gemiddelde stijgingen van 5% vormen de opmars naar de klim langs het zwembad. De aanloop van de klim naar Tecklenburg verloopt via een goedlopende beklimming door het bos naar het Waldfreibad. Nadat de deelnemers echter het zwembad achter zich hebben gelaten volgt het tweede deel van de klim tegen 18%. Na een korte bocht naar links en honderd relatief vlakke meters wacht de 2e stop van de tocht nabij het voetbalveld in Tecklenburg.
Na de stop vervolgen de deelnemers hun weg in de richting van de beruchte klim naar de TV-toren. De Brandenberg is weliswaar niet de steilste klim uit de tocht, maar door zijn onregelmatige verloop een lastige opwarmer voor het restant van de rit. Boven bij de toren splitsen de diverse routes zich.
De kilometers na de splitsing verlopen geenszins vlak. Enkele kilometers na de splitsing doemt de Hohenweg op met een gemiddelde stijging van 10%. Kort daarop gevolgd door Zum Jägerberg (8%). Via een mooie afdaling langs diverse forellenvijvers vervolgt de route zich in de richting van Südenfeld. De klim over de Südenfelder strasse is weliswaar niet steil, maar met zijn lengte van 3 km. een ware kuitenbijter. In Südenfeld splitsen de beide lange routes zich.
Na de splitsing wacht na 105 kilometer de volgende stop voor de deelnemers aan de langste afstand, Forellenkotten in Hagen. Vanuit het Forellental rijden de deelnemers richting Bad Iburg. Echter niet nadat zij eerst nog Am Dillbach (7%) en Am Heidhorn (10%) hebben overwonnen. Vervolgens voert de route de deelnemers naar het hoogste punt van de Tecklenburg Rundfahrt, de klim naar de Kalkfabriek (10%). Na deze prachtige klim wacht als beloning een korte afdaling en vervolgens de samenvoeging met de 130 km. route.
Vanaf de samenvoeging rijden de deelnemers richting de laatste verzorgingspost van de route, nabij de picknickplaats aan de Talstraße. Daarna voegen alle routes zich nabij Tecklenburg weer samen. Via een korte, maar steile beklimming in Tecklenburg voert de route de deelnemers opnieuw langs het zwembad in Tecklenburg (Ibbenbürener Straße, 8%). Via een korte afdaling en enkele vlakke kilometers komen de deelnemers in Laggenbeck. Hier wachten de laatste venijnige beklimmingen met aansluitend de Grundkenliet (13%) en de Goldhügelstraße (12%). Via de Kümperweg (8%) komen de deelnemers terug in Alstedde en wacht de finish in Ibbenbühren.
Niet onderschatten zou ik zeggen
Route 160 km.
Afstand: 159,1 km.
De route voert de deelnemers rechtstreeks buiten de bebouwde kom van Ibbenbühren. Via Laggenbeck doemt al na amper 3 kilometer de eerste klim van de dag op. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 8% is de Kümperweg weliswaar niet de zwaarste beklimming van de tocht, maar zo kort na het vertrek is de klim lastig. Na ruim 10 km krijgen de deelnemers de steilste helling uit de tocht voorgeschoteld, namelijk de Lärchenweg (25%), kort daarop gevolgd door de Kiesweg (14%). Ook in de kilometers daarna volgen de beklimmingen elkaar in rap tempo op, met stijgingspercentages tussen de 8 en 10%. In tegenstelling tot de vorige edities dalen de deelnemers na zo’n 40 km. af naar het erf bij de boerderij. In Mettingen vervolgt de route zijn weg via een lange, maar relatief eenvoudige klim (Bergstrasse), om vervolgens na een korte afdaling te beginnen aan de klim naar de eerste stop van de tocht.
Na de eerste stop volgt het middenstuk van de tocht. De organisatie heeft hierin in 2011 een aantal wijzigingen aangebracht waardoor dit gedeelte van het parcours aanmerkelijk zwaarder is geworden. Korte beklimmingen met stijgingspercentages tot 18%, maar ook lange beklimmingen met gemiddelde stijgingen van 5% vormen de opmars naar de klim langs het zwembad. De aanloop van de klim naar Tecklenburg verloopt via een goedlopende beklimming door het bos naar het Waldfreibad. Nadat de deelnemers echter het zwembad achter zich hebben gelaten volgt het tweede deel van de klim tegen 18%. Na een korte bocht naar links en honderd relatief vlakke meters wacht de 2e stop van de tocht nabij het voetbalveld in Tecklenburg.
Na de stop vervolgen de deelnemers hun weg in de richting van de beruchte klim naar de TV-toren. De Brandenberg is weliswaar niet de steilste klim uit de tocht, maar door zijn onregelmatige verloop een lastige opwarmer voor het restant van de rit. Boven bij de toren splitsen de diverse routes zich.
De kilometers na de splitsing verlopen geenszins vlak. Enkele kilometers na de splitsing doemt de Hohenweg op met een gemiddelde stijging van 10%. Kort daarop gevolgd door Zum Jägerberg (8%). Via een mooie afdaling langs diverse forellenvijvers vervolgt de route zich in de richting van Südenfeld. De klim over de Südenfelder strasse is weliswaar niet steil, maar met zijn lengte van 3 km. een ware kuitenbijter. In Südenfeld splitsen de beide lange routes zich.
Na de splitsing wacht na 105 kilometer de volgende stop voor de deelnemers aan de langste afstand, Forellenkotten in Hagen. Vanuit het Forellental rijden de deelnemers richting Bad Iburg. Echter niet nadat zij eerst nog Am Dillbach (7%) en Am Heidhorn (10%) hebben overwonnen. Vervolgens voert de route de deelnemers naar het hoogste punt van de Tecklenburg Rundfahrt, de klim naar de Kalkfabriek (10%). Na deze prachtige klim wacht als beloning een korte afdaling en vervolgens de samenvoeging met de 130 km. route.
Vanaf de samenvoeging rijden de deelnemers richting de laatste verzorgingspost van de route, nabij de picknickplaats aan de Talstraße. Daarna voegen alle routes zich nabij Tecklenburg weer samen. Via een korte, maar steile beklimming in Tecklenburg voert de route de deelnemers opnieuw langs het zwembad in Tecklenburg (Ibbenbürener Straße, 8%). Via een korte afdaling en enkele vlakke kilometers komen de deelnemers in Laggenbeck. Hier wachten de laatste venijnige beklimmingen met aansluitend de Grundkenliet (13%) en de Goldhügelstraße (12%). Via de Kümperweg (8%) komen de deelnemers terug in Alstedde en wacht de finish in Ibbenbühren.
Niet onderschatten zou ik zeggen
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Vandaag de 25e editie meegemaakt van deze prachtige toertocht. 's Morgens vroeg nog een paar spetters regen, maar daarna brak de zon door en was het prima weer. Met zes clubgenoten om half negen op pad gegaan.
Deze schoorsteen bleven we de eerste tijd aan de horizon zien.
En ook deze TV-toren.
Verder was het oppassen voor grind in de bochten.
De Larchenweg was als vanouds erg lastig.
De 130 kilometer van vandaag was een mooie hoogtestage voor de strook van Troisvilles over drie weken
Deze schoorsteen bleven we de eerste tijd aan de horizon zien.
En ook deze TV-toren.
Verder was het oppassen voor grind in de bochten.
De Larchenweg was als vanouds erg lastig.
De 130 kilometer van vandaag was een mooie hoogtestage voor de strook van Troisvilles over drie weken
Laatst gewijzigd door DeletedUser01 op 20 mei 2012 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Altijd een mooie tocht om te rijden, goede organisatie en voldoende bevoorrading. Het was 160 km flink afzien en lekker door rijden.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Ik had er al veel over gehoord, dus vandaag toch maar eens een keertje gereden. Een omgeving die ik niet ken en ook niet te ver vanuit Soest (200 km).
In het begin redelijk druk en vrij hoog idiootgehalte op de fiets. Geef 5 rijders een zelfde shirt en de weg is compleet van hun............ (telt gelukkig niet voor de meesten)
In het begin aardig aan geërgerd en ik denk ook redelijk wat locals met oa hun auto.
Geen wonder dat steeds vaker vergunningen geweigerd worden en verder helaas ook weer het zwerfafval. Verpakking pas echt in de pijp van je fietsbroek !!!
De route op zich leuk in elkaar gezet, zat van alles in. Alleen goed oppassen bij het oversteken over de provinciale wegen.
De klimmetjes leuk aangegeven en weet je wat er komt, al leken mij sommige waarden wel erg hoog ingeschat. Die 20 tot 25% toch beetje mijn twijfels.
Los daarvan lekker gereden, route goed uitgezet met heel goed zichtbare pijlen.
In ieder geval lekkere training kunnen afwerken en geen spijt dat ik deze gereden heb.
Netto fietstijd volgens mijn Polar 5:36:30 en 158,2 km / 1.945hm. Dus nog net iets boven de 28 km/u gemiddeld waarmee ik tevreden ben.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1584490
In het begin redelijk druk en vrij hoog idiootgehalte op de fiets. Geef 5 rijders een zelfde shirt en de weg is compleet van hun............ (telt gelukkig niet voor de meesten)
In het begin aardig aan geërgerd en ik denk ook redelijk wat locals met oa hun auto.
Geen wonder dat steeds vaker vergunningen geweigerd worden en verder helaas ook weer het zwerfafval. Verpakking pas echt in de pijp van je fietsbroek !!!
De route op zich leuk in elkaar gezet, zat van alles in. Alleen goed oppassen bij het oversteken over de provinciale wegen.
De klimmetjes leuk aangegeven en weet je wat er komt, al leken mij sommige waarden wel erg hoog ingeschat. Die 20 tot 25% toch beetje mijn twijfels.
Los daarvan lekker gereden, route goed uitgezet met heel goed zichtbare pijlen.
In ieder geval lekkere training kunnen afwerken en geen spijt dat ik deze gereden heb.
Netto fietstijd volgens mijn Polar 5:36:30 en 158,2 km / 1.945hm. Dus nog net iets boven de 28 km/u gemiddeld waarmee ik tevreden ben.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1584490
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Wederom een erg mooie tocht gereden die bijzonder goed was aangegeven, lekker zonnetje dr bij, prima!
Bijzonder geergerd aan het gedrag van de mede-fietsers, levensgevaarlijke acties met afsnijden van elkaar en overige weggebruikers, andere weggebruikers dwingen tot een noodstop door volledig links van de andere weghelft voor te sorteren voor het linksaf slaan.
En fietsers onderling, in de klim links rijden terwijl je niet inhaalt of niet aan de kant gaan voor anderen, slipte enorm dicht waardoor renners de berm in werden gereden of dreigden om te vallen (denk toch ook eens om die minder bedreven fietsers)
Zelf ook veelvuldig een noodstop moeten maken in de klim omdat ik even dacht door te kunnen trekken tot iemand een plotselinge idiote actie maakte...
Om over de vervuiling nog maar niet te spreken....
Bijzonder geergerd aan het gedrag van de mede-fietsers, levensgevaarlijke acties met afsnijden van elkaar en overige weggebruikers, andere weggebruikers dwingen tot een noodstop door volledig links van de andere weghelft voor te sorteren voor het linksaf slaan.
En fietsers onderling, in de klim links rijden terwijl je niet inhaalt of niet aan de kant gaan voor anderen, slipte enorm dicht waardoor renners de berm in werden gereden of dreigden om te vallen (denk toch ook eens om die minder bedreven fietsers)
Zelf ook veelvuldig een noodstop moeten maken in de klim omdat ik even dacht door te kunnen trekken tot iemand een plotselinge idiote actie maakte...
Om over de vervuiling nog maar niet te spreken....
Ik heb net 3 dagen getraind in deze regio en zaterdag was er natuurlijk geen ontkomen aan: de Rundfart werd weer georganiseerd. Ik reed min of meer bij toeval in tegengestelde richting dus op de heenweg (toen het nog vroeg was) kwam ik helemaal niemand tegen. Eerst 5 beklimmingen gedaan rondom Tecklenburg / TV-toren en toen binnendoor naar de cementfabriek. Die 2x gedaan en nog steeds maar een handvol fietsers gezien.
Nadat ik 2x de Döreberg had beklommen (die jammer genoeg niet in de Rundfart zit terwijl je er letterlijk LANGS komt...), reed ik terug naar de Jägerberg precies tegen de route in. In het begin zag ik voornamelijk toerfietsers: zwarte kettingen en baarden. Na de Jägerberg volgden de snelle mannen, afgetrainde kereltjes met hoge wielen en sponsoroutfits. Af en toe werd er inderdaad veel te breed uit gereden, jammer.
Afijn, vlak voordat ik thuis was zag ik bij de Brandenberg een zekere FredMTB-sport rijden op z'n Cannondale en met geel/zwart shirt heel makkelijk te herkennen. Ik riep nog "HE FRED", maar geen idee of je mij gezien hebt Ik had in ieder geval een effen blauw shirt aan met een grijze helm.
Heerlijk gefietst gisteren, 85 km met 1500 hm. De dag daarvoor 80 km met 1350 hm. Tot laat in de middag kwamen er overigens nog deelnemers voorbij (om 16:00 zat ik het met gezin op het terras in Lienen). Sommigen deden een zelfmoordpoging door met een winterjack en lange broek te gaan rijden....
Nadat ik 2x de Döreberg had beklommen (die jammer genoeg niet in de Rundfart zit terwijl je er letterlijk LANGS komt...), reed ik terug naar de Jägerberg precies tegen de route in. In het begin zag ik voornamelijk toerfietsers: zwarte kettingen en baarden. Na de Jägerberg volgden de snelle mannen, afgetrainde kereltjes met hoge wielen en sponsoroutfits. Af en toe werd er inderdaad veel te breed uit gereden, jammer.
Afijn, vlak voordat ik thuis was zag ik bij de Brandenberg een zekere FredMTB-sport rijden op z'n Cannondale en met geel/zwart shirt heel makkelijk te herkennen. Ik riep nog "HE FRED", maar geen idee of je mij gezien hebt Ik had in ieder geval een effen blauw shirt aan met een grijze helm.
Heerlijk gefietst gisteren, 85 km met 1500 hm. De dag daarvoor 80 km met 1350 hm. Tot laat in de middag kwamen er overigens nog deelnemers voorbij (om 16:00 zat ik het met gezin op het terras in Lienen). Sommigen deden een zelfmoordpoging door met een winterjack en lange broek te gaan rijden....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Leuk waren de bordjes onderaan de beklimmingen waarop stond aangegeven hoe lang en hoe steil de klimmen maximaal waren. Over de percentages is intussen nogal wat discussie ontstaan...
Op veel van de wegen op deze route kom je weinig verkeer tegen. Toch blijft het voor fietsers blijkbaar lastig om gewoon rechts te blijven rijden en rekening te houden met andere weggebruikers.
De automobilisten in Duitsland zijn daarentegen heel tolerant en beleefd en blijven netjes achter de fietsers rijden. Kan men in Nederland en België nog wat van leren!
Joost Posthuma reed gisteren ook mee. Heb hem ook gespot bij de inschrijving.
Op veel van de wegen op deze route kom je weinig verkeer tegen. Toch blijft het voor fietsers blijkbaar lastig om gewoon rechts te blijven rijden en rekening te houden met andere weggebruikers.
De automobilisten in Duitsland zijn daarentegen heel tolerant en beleefd en blijven netjes achter de fietsers rijden. Kan men in Nederland en België nog wat van leren!
Joost Posthuma reed gisteren ook mee. Heb hem ook gespot bij de inschrijving.
Ik heb enkele van die bordjes gezien en er klopte inderdaad heel weinig van, zowel van de lengte niet als van de percentages.
Zich misdragende wielertoeristen is helaas schering en inslag. Zet een paar idioten bij elkaar in een groep en alles is ineens geoorloofd. Gedrag dat bij scholieren nog wel te snappen valt, maar bij volwassen mannen....
Zich misdragende wielertoeristen is helaas schering en inslag. Zet een paar idioten bij elkaar in een groep en alles is ineens geoorloofd. Gedrag dat bij scholieren nog wel te snappen valt, maar bij volwassen mannen....