Yep. Een Challenge bandje op een Campa velg loopt er echt niet af. Als je deze er al uberhaupt op hebt gekregen.
Toch vind ik lek met een gewoon bandje in de afdaling een stuk enger dan met een tube. Beide een paar keer gehad, Als je maar lang genoeg fietst gebeurd het wel een keer. Ik fiets veel in het buitenland, ook met slecht weer, extreme dingen als L'Eroica (kuilen en sterrata in afdaling) en in 46 jaar kan ik ze op 1 hand tellen. Wel in bijna alle gevallen NAT wegdek en kleine ijzeren dingen die de lucht snel uit de band deed lopen. 1 keer met een teststrook voor m'n eerste L'Eroica kon in een kuil niet ontwijken en stond ik met 75 in het uur ineens met twee platte banden
Hoe voorkomen en problemen minimaliseren?
NIET slepend remmen.
Zo min mogelijk remmen
Hang je veel aan de rem dan bij bandjes evt geen latex binnenbanden
Tubes goed lijmen (ik zweer bij rode kit)
Bandjes alleen gebruiken in combi met een velg waar deze niet te makkelijk op kan
Velglint controleren
Zorg dat nergens de binnenband klemt tussen buitenband en velg
Geen spaken die door de nippels komen?
Geen bramen aan de velgrand?
Bandenspanning
Afhankelijk van het parcours iets bredere banden
Geen opgelapte binnenbanden gebruiken
Geen versleten buitenbanen/tubes
Remblokken op de velg (heb dat in de Ardennen bij een eens gruwelijk fout ziet gaan)
Met die compacte frames opletten dat band niet aanloopt
Daal je eigen snelheid
Zorg dat je goed zicht hebt waar je rijdt zodat je hindernissen kan omzeilen
Rij je toch lek. Rustig remmen, fiets rechtop, bosjes zijn zachter dan een afgrond en zelfs het wegdek is een betere keuze dan de vangrail met een onvoorspelbare diepte.
Neem bij het wisselen van je band de tijd! Mijn ervaring is dat je toch even wat opgefokt bent. Te snel een bandje wisselen maak je misschien een fout. Bijvoorbeeld binnenband klem tussen buitenband en velg. Liever 10 minuten extra dan 500 meter verder weer een keer.
Veel lijkt logisch maar zie uit bovenstaand rijtje bij tochten altijd wel een paar van die dingen niet in orde zijn.