Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het juiste gereedschap (voor beginnende sleutelaar)

Mr. R
Forum-lid

Mr. R 09 mei 2012 22:27

Ooit op marktplaats een tacx standaard op te kop getikt. echt een van de beste kopen ooit. Verder per projectje kopen wat je nodig hebt. Scheelt geld en je kan dan beter verzinnen wat je nodig hebt.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

danny1407
Forum-lid

danny1407 09 mei 2012 22:56

Matthijs69 schreef:Hi,

Ik wil zelf gaan sleutelen aan mijn fiets (en ook schoonmaken natuurlijk) maar ik heb niet echt een idee wat ik als beginner nodig heb. Iemand suggesties voor beginstes gereedschap en schoonmaakmiddelen (als je toevallig ook weet waar ik het kan kopen dan hoor ik dat ook graag)?
Inbus- ,torx- en een steeksleutel(setje), zijkniptang.
Dreft, lampenolie, borstels en doekjes.

Als je fiets goed gemonteerd is, valt er verder weinig te sleutelen tenzij je gaat vervangen.
FacebookS3RSSite

bike27
Forum-lid

bike27 10 mei 2012 12:44

investeer inderdaad in goed gereedschap. genoemde merken voor fietsspecifiek gereedschap zijn prima (parktool bevalt mij uitstekend). Regulier gereedschap: vermijd absolute het goedkoopste uit de bouwmarkt, afhankelijk van je budget: duur (maar erg goed): Gedore, Hazet, Snap on, knipex. Iets goedkoper en ok: skandia

Matthijs69
Forum-lid

Matthijs69 15 mei 2012 10:14

Dank voor alle tips.

JvdHurk
Forum-lid

JvdHurk 16 mei 2012 20:23

Als andere tip zou ik het volgende nog willen adviseren cq vragen.

Sleutel je vaker aan dingen/ben je een doe het zelver??
Als het antwoord op die vragen NEE is, en je niet iedere dag aan 5 fietsen sleutelt zou ik toch echt een basis-setje van Rose oid nemen, en een setje sleutels van een redelijk merk (bv Wiha)
Sleutel je vaak aan andere dingen, maar weinig aan fietsen, wederom zo'n basissetje van Rose oid, maar dan wel ring/steek sleutels van een echt merk (Gedore/Facom/Tengtools)
Sneuvelen er dan uit de Rose doos dingen kun je die altijd nog bijkopen (zoals een pons, of een cassette sleutel, maar heb je alsnog de meeste voorkomende sleutels om aan fietsen te werken (voor de klusjes die je weinig doet is het spul uit de Rose set echt goed genoeg, en een bracketsleutel gebruik je echt niet iedere week)

Plaats reactie