Spaakpatroon: 16+8 of 28..32 spaaks?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb je dan (slechte) ervaring met deze BHS achternaven ?mackersv2.0 schreef:Als 16:8 van de baan is zou ik ook naar een andere achternaaf dan de Bikex/BHS op zoek gaan....
@oldandslow: Ik heb trouwens een paar wielsetjes opgebouwd met kinlin velgen (200 en 270) en vind ze dik in orde.
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Gisteren 110 km met de nieuwe wielen gereden. Helaas waren de naven te laat om voor mijn vakantie alles klaar te hebben, maar bij thuiskomst was het pakje eindelijk binnen. Met dank aan de verschillende ter zake deskundige adviseurs op dit forum heb ik uiteindelijk gekozen voor BHS naven; voor de S125, wel iets zwaarder dan de SL maar daar zitten wat grotere lagers in. En het voorwiel zal qua aerodynamica een grotere rol spelen/ vaker gebruikt worden dan het achterwiel. En 2 keer per jaar lagers verwisselen heb ik ook geen zin in. Spaken CNC MAC blade en KInlin 300 velg. Gewicht 700 gram.
Achter dat verbijsterend lichte BHS naafje van 211 gram, 24 spaken (16+8 natuurlijk) en eveneens een Kinlin 300. Spaken heb ik hier voor DT comp gekozen. Met messing nippels, alles zwart. Het achterwiel weegt 840 gram, mijn doelstelling van 1500 gram heb ik dus niet gehaald maar dat was een bewuste keuzen en daar kan ik dus wel mee leven. De investering in een Park Tool spaakspanningsmeter was beslist verantwoord. Het nameten van mijn reeds gerealiseerde eerste project (dura Ace 7400 36 spaaks) gaf voldoende zelfvertrouwen om er mee door te gaan en wat leuks te bouwen. Het nameten van mijn Fulcrums F5 gaf toch wat veronrustende uitkomsten (hoewel die probleemloos bollen); nogal wat verschil in spanning tussen DS en NDS, terwijl ik die mijn Kinlins beiden op 110 kg heb. Voor was de F5 behoorlijk slap, met veel verschil dus ik kan daar ook nog even mee gaan hobbyen, En mijn voorwiel moet ik ook nog wat naspannen, die staat op 70-80 kg, met de band erop, na het eerste ritje.
Bedankt, met name mackersv2.0 en amclassicfan voor het delen van jullie kennis. Weer een verrijking van de sport en een mooie hobby. erbij.
PS, Het recht houden van de platte spaken voor ging gemakkelijk, een blokje hout ingezaagd kun je gebruiken om een beetje tegen te houden. Doordraaien en weer terugdraaien tot de spaak recht staat is zo een fluitje van een cent.
Achter dat verbijsterend lichte BHS naafje van 211 gram, 24 spaken (16+8 natuurlijk) en eveneens een Kinlin 300. Spaken heb ik hier voor DT comp gekozen. Met messing nippels, alles zwart. Het achterwiel weegt 840 gram, mijn doelstelling van 1500 gram heb ik dus niet gehaald maar dat was een bewuste keuzen en daar kan ik dus wel mee leven. De investering in een Park Tool spaakspanningsmeter was beslist verantwoord. Het nameten van mijn reeds gerealiseerde eerste project (dura Ace 7400 36 spaaks) gaf voldoende zelfvertrouwen om er mee door te gaan en wat leuks te bouwen. Het nameten van mijn Fulcrums F5 gaf toch wat veronrustende uitkomsten (hoewel die probleemloos bollen); nogal wat verschil in spanning tussen DS en NDS, terwijl ik die mijn Kinlins beiden op 110 kg heb. Voor was de F5 behoorlijk slap, met veel verschil dus ik kan daar ook nog even mee gaan hobbyen, En mijn voorwiel moet ik ook nog wat naspannen, die staat op 70-80 kg, met de band erop, na het eerste ritje.
Bedankt, met name mackersv2.0 en amclassicfan voor het delen van jullie kennis. Weer een verrijking van de sport en een mooie hobby. erbij.
PS, Het recht houden van de platte spaken voor ging gemakkelijk, een blokje hout ingezaagd kun je gebruiken om een beetje tegen te houden. Doordraaien en weer terugdraaien tot de spaak recht staat is zo een fluitje van een cent.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Inmiddels bijna 1000 km verder en het lijkt erop dat het verantwoord is om met dit setje de Tour for Life te gaan fietsen. De wielen blijven keurig recht, spaakspanning blijft constant en als ze zaterdag LBL overleven zal het wel goed zijn. Alleen vind ik het achterwiel een tikje te veel speling hebben, dat was al vanaf het begin maar was niet zorgwekkend te noemen. Kun je deze nastellen of moeten er gewoon regelmatig nieuwe lagers in? Het lijkt er op het eerste gezicht op dat er geen stelmogelijkheid op zit. Op de site van Bitex heb ik geen exploded view of ander informatie kunnen ontdekken, en de Autocad drawing laat alleen de buitenkant zien.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Zo, de Tour for Life zit er op en het was een geweldige ervaring.1275 km en 1854 hm volgens mijn Garmin in 8 dagen tijd, dat geeft toch wel een bijzonder gevoel. Niet alleen maar positief; mijn laatste illusies dat ik toch enig klimmerstalent zou hebben heb ik definitief laten varen afgelopen week, maar luctor et emergo, ik heb me inderdaad overal naar boven weten te worstelen. Mijn home made Kinlin-BHS wielen deden het uitstekend, totdat in de voorlaatste etappe, op 200 km van het einde, een spaak in het voorwiel knapte. Gelukkig wachtte onze volgwagen een kilometer verderop waar we een stop gepland hadden. Maar gezien de dreunen waarmee gaten in het wegdek en achterlijk hoge verkeersdrempels (toegegeven, soms zag ik ze ook te laat) genomen moesten ben ik er toch tevreden mee. Vraagje aan de specialisten; kan ik het voorwiel misschien beter heads out spaken, of zou de voorspanning wat hoger moeten worden? Die is nu zo'n 70 kg, met een band erop,
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Chapeau met je prestatie, maar ik denk dat je jezelf te kort doet.oldandslow schreef:Zo, de Tour for Life zit er op en het was een geweldige ervaring.1275 km en 1854 hm volgens mijn Garmin in 8 dagen tijd, dat geeft toch wel een bijzonder gevoel.
Misschien had je vooraf wel te weinig hoogtemeters in je benen om goed te klimmen, en onderschat ook niet wat zo'n week met je doet.
Ik zou het aantal hoogtemeters van de TfL met ca. 10 vermenigvuldigen, klopt dat niet beter?
Probeer het over een weekje (als je bijgekomen bent) nog eens in Limburg of de Ardennen, wedden dat je omhoog vliegt!
P.S.: leuk topic en dank om ons mee te nemen in je overwegingen en ervaringen.