Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay - onderhoud

chicles
Forum-lid

chicles 29 mei 2012 19:31

Een siliconenspray werkt langer dan WD40, dat snel verdampt en niet echt bedoeld is om te smeren. De Speedplay drylube voor de plaatjes wordt niet meer geleverd.

robby72
Forum-lid

robby72 29 mei 2012 22:03

Beetje olie tussen de plaatjes heeft wonderen gedaan! Bedankt voor de tips. Moet wel wennen aan de speling t.o.v. Look,pedalen.

AndiKloden
Forum-lid

AndiKloden 30 mei 2012 10:59

ownakuota schreef:Ik rij zelf al jaren met speedplay zero op twee fietsen en moet eerlijk gezegd niets anders meer hebben.
Kwa onderhoud doe ik om de drie maand een beetje vet aan de veren van de schoenen (na openen en proper maken) en daarbij spuit ik met een doktersspuitje (dik) vet in de pedalen. Die speciale vet pomp heb je dan niet nodig. Gewoon de schroefjes erafdraaien, de spuit er tegen zetten en duwen tot het vet er langs de achterkant uitkomt. Nog nooit problemen gehad hiermee.
Schoenplaatjes vervang ik na ongeveer een dik jaar (15.000 km) omdat het aluminium dan een beetje dun is door veel op te lopen, maar de veren etc voelen dan nog het zelfde aan als een nieuwe set.
wat voor vet gebruik je precies voor de pedalen??

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 30 mei 2012 11:07

robby72 schreef:Beetje olie tussen de plaatjes heeft wonderen gedaan! Bedankt voor de tips. Moet wel wennen aan de speling t.o.v. Look,pedalen.
De speling is instelbaar met de schroefjes die door de gele ring lopen.
Je kunt ze vrijwel vast zetten.
Afbeelding

robby72
Forum-lid

robby72 06 jun 2012 13:11

@loos, dus je bedoelt dan eigenlijk het plaatje iets harder aandraaien? Verder merk ik dat mijn knieen pijn gaan doen. Na al die jaren met Look geen last van gehad. Zadel iets hoger zetten vanwege de iets dikkere cleats?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 06 jun 2012 16:45

robby72 schreef:@loos, dus je bedoelt dan eigenlijk het plaatje iets harder aandraaien? Verder merk ik dat mijn knieen pijn gaan doen. Na al die jaren met Look geen last van gehad. Zadel iets hoger zetten vanwege de iets dikkere cleats?
Nee, ik bedoel de twee losse schroefjes die tegenover elkaar staan; hiermee begrens je de bewegingsvrijheid ("float") van de veer:
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... mbs&cgid=3" onclick="window.open(this.href);return false;

De hoogte ("stack") van speedplay is 11,5 mm en is Look is 17,1 mm.
Je zadel zal dus ca. 5 mm omlaag moeten (als het goed is, dan kun je dit ook voelen)

Zie de tool: http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... ompareroad" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

robby72
Forum-lid

robby72 06 jun 2012 17:26

Bedankt Loos, vreemd dat dat toch niet gewoon in zo'n handleiding staat. Ga eens experimenteren met de hoogte van mijn zadel.

ownakuota
Forum-lid

ownakuota 08 jun 2012 19:39

Gewoon lager vet, niets speciaals, hetgeen ik gebruik voor men trapas of lagers van de wielen, niet lopend maar dik vet, gewoon in een chirurgen spuitje van 20 ml.
Olie op de veren zou ik niet doen. Heb het 1 keer gedaan en kon niet snel genoeg zijn om het terug te ontvetten. Alles word dan namelijk zo schuivend dat je voor dat je het weet los klikt, is veel te gevaarlijk vind ik.
Hoge weerstand van veren is normaal de eerste paar maal, maar dat betert na een tijdje, ik zou zeker geen olie op de veren doen om dit te verbeteren omdat dat veel te gevaarlijk is om ongewenst los te klikken (staat ook in de maintanance sheets dacht ik). Verder verslappen doen de veren feitelijk niet meer na een bepaald niveau, ze blijven een stabiele weerstand geven eens "ingezet".
Je kan de vrije hoek wel regelen en met de zeros zelfs tot nul graden zodat ze vast staan zoals gewone pedalen.
Wel oppassen met de hoogte van het zadel tov andere pedalen als je andere vervangt door speedplays, speedplays zitten namelijk iets dieper, dus je zadel moet iets zaken...

Plaats reactie