Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik in de crank?

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 28 mei 2012 00:36

Ook maar eens de pedalen en snelspanner proberen. De tik is bij mij meer een serie tikken, het ergste hoorbaar bij staand klimmen. Heel vervelend, vooral omdat de rest van de fiets heerlijk stil is... :)
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mei 2012 06:34

Scheurtje in het bracket?

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 28 mei 2012 08:56

Wordt het niet eens tijd voor een centraal 'stop-het-tik-en-gekraak-topic' ?

Veelvoorkomende tikjes: mogelijke oplossing
- snelspanners schoonmaken en (net iets anders) monteren
- bladboutjes schoonmaken en bij voorkeur monteren met Loctite
- voorbouw (boutjes) (met minimale speling) schoonmaken en monteren (montagepasta of loctite)
- crank (voornamelijk lager: vuil/versleten) schoonmaken, vetten en monteren met montagepasta. Indien overleden nieuwe aanschaffen
- kabelset (voornamelijk bij eerste insert frame) nieuw kabelsetje kopen
- shifters (voornamelijk rammel) druppel siliconekit
- zadelbrug schoonmaken en monteren
- wiellagers schoonmaken en vetten
- balhoofdlagers schoonmaken, vetten, monteren (of simpel: probeer iets losser of vaster te monteren)
- rammelende ventielen loshalen en een klein stukje isolatietape over het ventiel plaatsen (of meegeleverde rubberen ringetjes)
- zadelpen .....
- schoenplaatjes ......
- pedalen .......
- *

* overnemen, aanvullen en/of handige tips toevoegen :mrgreen:
Addict R1

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 28 mei 2012 19:29

jansen01 schreef:Wordt het niet eens tijd voor een centraal 'stop-het-tik-en-gekraak-topic' ?

Veelvoorkomende tikjes:mogelijke oplossing
Ik blij dat ik werkelijk niks hoor. Andere horen mij wel aankomen :? Scheelt weer een belleke :D
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 28 mei 2012 19:54

Het gekraak is weg maar dat was meer geluk dan wijsheid. Na een lekke achterband vanmiddag de snelspanner iets vaster gezet en voilà: opgelost! :)
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

castillions
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 mei 2010 20:19

castillions 15 jun 2012 20:29

Ook hier is het gekraak nagenoeg weg. Snelspanner ietwat vaster gezet doet wonderen.

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 18 jun 2012 22:16

Ook ik ben een tijdje bezig om een tik uit m'n Chorus crankstel te halen. Bij mij ontstond er bij een bepaalde cadans bij zittend fietsen (en kracht zetten) een tik bij elke omwenteling. Dat begon een aantal maanden terug af en toe, maar dit werd steeds frequenter. Eerst verdenk je uiteraard de zadelpen, want die is vaak de veroorzaker. Na die meerdere malen gedemonteerd te hebben en met montagepasta weer terug gezet te hebben, was het probleem niet verholpen. Toen het bracket maar gedemonteerd en alles opnieuw ingevet. Gaf ook geen verbetering. Vervolgens alles nagelopen (bladboutjes, snelspanners en de hele santekraam). Resultaat nul. Vervolgens wat gegoogled en kwam daarbij op de site van http://www.roguemechanic.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hier stond het probleem beschreven wat ik uiteindelijk ook had. De afstand tussen de cranks bij een Campagnolo crankset moet exact gelijk zijn aan de breedte van de bracketbuis. Omdat niet elk frame gelijk is, geeft Campagnolo een tolerantie op van +/- 0.8 mm. Als de breedte vanje bracketbuis echter aan de onderkant van de tolerantie zit, heb je dus een maximale speling. Die speling wordt eruit gedrukt door de gegolfde veerring in de linker cup. Bij een nieuwe lagerset werkt dat prima. Als alles wat ingedraaid raakt. blijkt toch dat je vrij makkelijk de gehele crankset tegen de veerdruk in kan drukken. Dit is dan ook wat bij het fietsen gebeurt. Bij de trapbeweging wordt de gehele crankset een een mm naar rechts gedrukt, waarna in de dode stand van de crank de boel weer terugveert, met een metaalachtige tik als gevolg. De oplossing: een dunne ring maken of kopen en die tussen frame en cup plaatsen, waarmee de speling tot een minimum wordt terug gebracht. Vorige week gedaan en inderdaad de fiets is weer heerlijk geruisloos.
Ik had dit probleem nog niet eerder gelezen op dit forum, vandaar deze post. Doe er je voordeel mee als met hetzelfde probleem te maken hebt.

castillions
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 mei 2010 20:19

castillions 19 jun 2012 18:57

Klinkt aannemelijk!

Maar de oplossing, een dunne ring maken of kopen en die tussen het frame en de cup plaatsen. Hoe gaat dit in zn werk met een vierkant as?

Heb je misschien een fototje?

Alvast bedankt!

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 19 jun 2012 22:02

Volgens mij is de constructie met de vierkante as anders. Ik heb het hier specifiek over de crankstellen met de doormidden gedeelde as met Hirth vertanding. Een foto en filmpje kun je zien op de site van http://www.roguemechanic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als je last hebt van dit probleem kun je met je hand het crankstel indrukken in de asrichting. Voel je dan een duidelijke speling, dan heb je te maken met bovenstaand probleem
Succes!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2473
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 20 jun 2012 14:42

Ook enkele maanden terug met een vervelende tik gezeten op een haast nieuwe fiets, vooral bij het aanzetten. Rot gezocht naar de oorzaak. Crank gecontroleerd ==> OK, kettingbladboutjes gecontroleerd ==> OK, balhoofd gecontroleed ==> OK, trappers ==> OK. Bleek het uiteindelijk aan de snelspanners te liggen. KCNC snelspanners en het carbon van de Cannondale SS EVO gaan duidelijk niet samen, ook niet na reinigen en invetten.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 09 aug 2013 22:34

Heb ook een tik in mijn crank :-(
Helaas is het iets wat los zit in de crank zelf.
Ik heb de crank gedemonteerd en als ik de crank heen en weer beweeg rammelt er iets.
Denk dat er iets los is gelaten.
Het betreft een SRAM Red crank (10sp uit december 2012)
Iemand zoiets mee gemaakt?

Ga morgen de FM bellen. Zal de afloop hier laten weten.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 12 aug 2013 11:47

Ik dacht ooit een tik in m'n crank te hebben en zag ook een haarscheurtje zitten. Uiteindelijk bleek het m'n wiel te zijn: in m'n velg waren op enkele plaatsen scheurtjes on staan rondom de spaaknippel. Die "defecten" zorgden voor het gekraak. Altijd setje andere wielen steken tijdens stellen van de diagnose, sluit je ook snelspanner uit.

Plaats reactie