Pagina 2 van 3

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 28 mei 2012 00:36
door timofietst
Ook maar eens de pedalen en snelspanner proberen. De tik is bij mij meer een serie tikken, het ergste hoorbaar bij staand klimmen. Heel vervelend, vooral omdat de rest van de fiets heerlijk stil is... :)

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 28 mei 2012 06:34
door scottpch
Scheurtje in het bracket?

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 28 mei 2012 08:56
door jansen01
Wordt het niet eens tijd voor een centraal 'stop-het-tik-en-gekraak-topic' ?

Veelvoorkomende tikjes: mogelijke oplossing
- snelspanners schoonmaken en (net iets anders) monteren
- bladboutjes schoonmaken en bij voorkeur monteren met Loctite
- voorbouw (boutjes) (met minimale speling) schoonmaken en monteren (montagepasta of loctite)
- crank (voornamelijk lager: vuil/versleten) schoonmaken, vetten en monteren met montagepasta. Indien overleden nieuwe aanschaffen
- kabelset (voornamelijk bij eerste insert frame) nieuw kabelsetje kopen
- shifters (voornamelijk rammel) druppel siliconekit
- zadelbrug schoonmaken en monteren
- wiellagers schoonmaken en vetten
- balhoofdlagers schoonmaken, vetten, monteren (of simpel: probeer iets losser of vaster te monteren)
- rammelende ventielen loshalen en een klein stukje isolatietape over het ventiel plaatsen (of meegeleverde rubberen ringetjes)
- zadelpen .....
- schoenplaatjes ......
- pedalen .......
- *

* overnemen, aanvullen en/of handige tips toevoegen :mrgreen:

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 28 mei 2012 19:29
door Cervino
jansen01 schreef:Wordt het niet eens tijd voor een centraal 'stop-het-tik-en-gekraak-topic' ?

Veelvoorkomende tikjes:mogelijke oplossing
Ik blij dat ik werkelijk niks hoor. Andere horen mij wel aankomen :? Scheelt weer een belleke :D

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 28 mei 2012 19:54
door timofietst
Het gekraak is weg maar dat was meer geluk dan wijsheid. Na een lekke achterband vanmiddag de snelspanner iets vaster gezet en voilĂ : opgelost! :)

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 15 jun 2012 20:29
door castillions
Ook hier is het gekraak nagenoeg weg. Snelspanner ietwat vaster gezet doet wonderen.

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 18 jun 2012 22:16
door HeJaWa
Ook ik ben een tijdje bezig om een tik uit m'n Chorus crankstel te halen. Bij mij ontstond er bij een bepaalde cadans bij zittend fietsen (en kracht zetten) een tik bij elke omwenteling. Dat begon een aantal maanden terug af en toe, maar dit werd steeds frequenter. Eerst verdenk je uiteraard de zadelpen, want die is vaak de veroorzaker. Na die meerdere malen gedemonteerd te hebben en met montagepasta weer terug gezet te hebben, was het probleem niet verholpen. Toen het bracket maar gedemonteerd en alles opnieuw ingevet. Gaf ook geen verbetering. Vervolgens alles nagelopen (bladboutjes, snelspanners en de hele santekraam). Resultaat nul. Vervolgens wat gegoogled en kwam daarbij op de site van http://www.roguemechanic.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hier stond het probleem beschreven wat ik uiteindelijk ook had. De afstand tussen de cranks bij een Campagnolo crankset moet exact gelijk zijn aan de breedte van de bracketbuis. Omdat niet elk frame gelijk is, geeft Campagnolo een tolerantie op van +/- 0.8 mm. Als de breedte vanje bracketbuis echter aan de onderkant van de tolerantie zit, heb je dus een maximale speling. Die speling wordt eruit gedrukt door de gegolfde veerring in de linker cup. Bij een nieuwe lagerset werkt dat prima. Als alles wat ingedraaid raakt. blijkt toch dat je vrij makkelijk de gehele crankset tegen de veerdruk in kan drukken. Dit is dan ook wat bij het fietsen gebeurt. Bij de trapbeweging wordt de gehele crankset een een mm naar rechts gedrukt, waarna in de dode stand van de crank de boel weer terugveert, met een metaalachtige tik als gevolg. De oplossing: een dunne ring maken of kopen en die tussen frame en cup plaatsen, waarmee de speling tot een minimum wordt terug gebracht. Vorige week gedaan en inderdaad de fiets is weer heerlijk geruisloos.
Ik had dit probleem nog niet eerder gelezen op dit forum, vandaar deze post. Doe er je voordeel mee als met hetzelfde probleem te maken hebt.

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 19 jun 2012 18:57
door castillions
Klinkt aannemelijk!

Maar de oplossing, een dunne ring maken of kopen en die tussen het frame en de cup plaatsen. Hoe gaat dit in zn werk met een vierkant as?

Heb je misschien een fototje?

Alvast bedankt!

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 19 jun 2012 22:02
door HeJaWa
Volgens mij is de constructie met de vierkante as anders. Ik heb het hier specifiek over de crankstellen met de doormidden gedeelde as met Hirth vertanding. Een foto en filmpje kun je zien op de site van http://www.roguemechanic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als je last hebt van dit probleem kun je met je hand het crankstel indrukken in de asrichting. Voel je dan een duidelijke speling, dan heb je te maken met bovenstaand probleem
Succes!

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 20 jun 2012 14:42
door jakkel
Ook enkele maanden terug met een vervelende tik gezeten op een haast nieuwe fiets, vooral bij het aanzetten. Rot gezocht naar de oorzaak. Crank gecontroleerd ==> OK, kettingbladboutjes gecontroleerd ==> OK, balhoofd gecontroleed ==> OK, trappers ==> OK. Bleek het uiteindelijk aan de snelspanners te liggen. KCNC snelspanners en het carbon van de Cannondale SS EVO gaan duidelijk niet samen, ook niet na reinigen en invetten.

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 09 aug 2013 22:34
door ric
Heb ook een tik in mijn crank :-(
Helaas is het iets wat los zit in de crank zelf.
Ik heb de crank gedemonteerd en als ik de crank heen en weer beweeg rammelt er iets.
Denk dat er iets los is gelaten.
Het betreft een SRAM Red crank (10sp uit december 2012)
Iemand zoiets mee gemaakt?

Ga morgen de FM bellen. Zal de afloop hier laten weten.

Re: Tik in de crank?

Geplaatst: 12 aug 2013 11:47
door joepie
Ik dacht ooit een tik in m'n crank te hebben en zag ook een haarscheurtje zitten. Uiteindelijk bleek het m'n wiel te zijn: in m'n velg waren op enkele plaatsen scheurtjes on staan rondom de spaaknippel. Die "defecten" zorgden voor het gekraak. Altijd setje andere wielen steken tijdens stellen van de diagnose, sluit je ook snelspanner uit.