Campa 11 speed geschikt alle omstandigheden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40
Er moet gewoon standaard van Campagnolo een 11-speed 13-29 komen met een 18 i.p.v. de 12!
Die 13 gebruikte ik op 10-speed al nooit (oh ja wel met krachttraining op de fiets...) en de 12 dus ook niet.
Die 13 gebruikte ik op 10-speed al nooit (oh ja wel met krachttraining op de fiets...) en de 12 dus ook niet.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5511
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Haha hoe moet je ooit de sprintjes winnen zonder een 12 en een 13. Nee die heb je wel nodig. Vooral als je een compact voor hebt. Maar zelfs met een 53 voor heb ik toch graag een 12 en 13. Die 11 is me inderdaad wel wat te zwaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Voor iemand die geen wedstrijden fietst, is die 12 en 13 niet echt nodig denk ik.thestudent schreef:Haha hoe moet je ooit de sprintjes winnen zonder een 12 en een 13. Nee die heb je wel nodig. Vooral als je een compact voor hebt. Maar zelfs met een 53 voor heb ik toch graag een 12 en 13. Die 11 is me inderdaad wel wat te zwaar.
Iemand die fietst met een candans van 100, haalt trouwens al net geen 40km/h met een 50/16.
Het enige waarom je die 12 en 13 zou missen, is tijdens een afdaling.
Met een 50/14 rijdt je dus aan 45km/h (cadans 100), denk dat dit snel genoeg is voor de modale wielertoerist?
Het probleem is dat de meeste moderne fietsen - zeker de " pro " fietsen - een 11 of 12 nodig hebben aan de achterkant. Mijn Scott Addict gaat bv een probleem hebben met een 13 of 14 als kleinste ivm ketting die dan het frame raakt.
Zelf rij ik bijna altijd met een 12-25 op een 34-50 crackset met een 38 binnenblad erbij. En ik moet eerlijk bekennen dat de 38 nog ongebruikt is. Op het vlakke rij ik meestal 50/17 of 50/19 - en in ongunstige gevallen 34/15 of 34/14 - en zo blijven de bovenste 3 tandjes en onderste 2 tandjes vrij.
Zelf rij ik bijna altijd met een 12-25 op een 34-50 crackset met een 38 binnenblad erbij. En ik moet eerlijk bekennen dat de 38 nog ongebruikt is. Op het vlakke rij ik meestal 50/17 of 50/19 - en in ongunstige gevallen 34/15 of 34/14 - en zo blijven de bovenste 3 tandjes en onderste 2 tandjes vrij.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- urdvurk1.1
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
- Locatie: Amsterdam
Er is nog een andere benadering mogelijk: ik rij zelf met 11-speed Chorus, in Nederland op het vlakke met 12-25 en 53-39, en voor de bergen monteer ik (vanwege mijn helaas beperkte klimcapaciteiten) een 10-speed Record triple crankset voor, met een triple voorderailleur (iets aangepast vanwege de dunnere 11-speed ketting).
Voordelen:
- een groter bereik dan met een compact;
- kleinere stappen tussen de voorbladen t.o.v. een compact, en een betere kettinglijn;
- geen gedoe met cassettes, kettingen en voorbladen, gewoon cranks en voorderailleur verwisselen en klaar;
- geen 34 voor waar je in Nederland weinig aan hebt maar gewoon een dubbel;
- in Nederland geen ongebruikt derde voorblad. Het oog wil immers ook wat.
Nadelen:
- iets meer werk dan het verwisselen van een cassette (alhoewel, als je de ketting evt. ook moet verwisselen...);
- wat handigheid vereist bij het smaller maken van de voorderailleur, maar als je daar geen zin in hebt kan je ook wachten op de nieuwe triples van Campagnolo;
- vanwege de korte achterderailleur zijn op de 30 niet alle combinaties schakelbaar, tot 30-17 geloof ik, precies in het midden van de cassette - maar tegen die tijd kan je beter weer op het middenblad gaan rijden.
Ik zou overigens altijd weer een 11-speed nemen, voornamelijk vanwege de 18.
Dus, in antwoord op je oorspronkelijke vraag: ja, met een Campa 11-speed kan je overal uit de voeten, op diverse manieren.
Voordelen:
- een groter bereik dan met een compact;
- kleinere stappen tussen de voorbladen t.o.v. een compact, en een betere kettinglijn;
- geen gedoe met cassettes, kettingen en voorbladen, gewoon cranks en voorderailleur verwisselen en klaar;
- geen 34 voor waar je in Nederland weinig aan hebt maar gewoon een dubbel;
- in Nederland geen ongebruikt derde voorblad. Het oog wil immers ook wat.
Nadelen:
- iets meer werk dan het verwisselen van een cassette (alhoewel, als je de ketting evt. ook moet verwisselen...);
- wat handigheid vereist bij het smaller maken van de voorderailleur, maar als je daar geen zin in hebt kan je ook wachten op de nieuwe triples van Campagnolo;
- vanwege de korte achterderailleur zijn op de 30 niet alle combinaties schakelbaar, tot 30-17 geloof ik, precies in het midden van de cassette - maar tegen die tijd kan je beter weer op het middenblad gaan rijden.
Ik zou overigens altijd weer een 11-speed nemen, voornamelijk vanwege de 18.
Dus, in antwoord op je oorspronkelijke vraag: ja, met een Campa 11-speed kan je overal uit de voeten, op diverse manieren.
Je schrijft zelf al dat je soms moeite hebt met je cadans vinden op langere ritten.
Betekend dus dat je in je cassette zo klein mogelijke stappen wilt.
Hiermee valt dus een compact naar mijn mening af om onder alle omstanmdigheden "relaxed" te rijden.
Conclusie: Triple installeren, nooit geen gelazer met wisselen cassette en altijd mooie kleine stapjes.
Betekend dus dat je in je cassette zo klein mogelijke stappen wilt.
Hiermee valt dus een compact naar mijn mening af om onder alle omstanmdigheden "relaxed" te rijden.
Conclusie: Triple installeren, nooit geen gelazer met wisselen cassette en altijd mooie kleine stapjes.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;