Er is nog een andere benadering mogelijk: ik rij zelf met 11-speed Chorus, in Nederland op het vlakke met 12-25 en 53-39, en voor de bergen monteer ik (vanwege mijn helaas beperkte klimcapaciteiten) een 10-speed Record triple crankset voor, met een triple voorderailleur (iets aangepast vanwege de dunnere 11-speed ketting).
Voordelen:
- een groter bereik dan met een compact;
- kleinere stappen tussen de voorbladen t.o.v. een compact, en een betere kettinglijn;
- geen gedoe met cassettes, kettingen en voorbladen, gewoon cranks en voorderailleur verwisselen en klaar;
- geen 34 voor waar je in Nederland weinig aan hebt maar gewoon een dubbel;
- in Nederland geen ongebruikt derde voorblad. Het oog wil immers ook wat.
Nadelen:
- iets meer werk dan het verwisselen van een cassette (alhoewel, als je de ketting evt. ook moet verwisselen...);
- wat handigheid vereist bij het smaller maken van de voorderailleur, maar als je daar geen zin in hebt kan je ook wachten op de nieuwe triples van Campagnolo;
- vanwege de korte achterderailleur zijn op de 30 niet alle combinaties schakelbaar, tot 30-17 geloof ik, precies in het midden van de cassette - maar tegen die tijd kan je beter weer op het middenblad gaan rijden.
Ik zou overigens altijd weer een 11-speed nemen, voornamelijk vanwege de 18.
Dus, in antwoord op je oorspronkelijke vraag: ja, met een Campa 11-speed kan je overal uit de voeten, op diverse manieren.