Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandendruk

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 31 jan 2013 12:28

Even dit onderwerp weer aanhalen. Wat vinden we van deze aanbeveling voor de optimale bandendruk: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 jan 2013 14:03

Zijn lijnen lopen wel heel schuin omhoog zodat de verschillen bij een racefiets tussen voor- en achterband heel groot worden.
Bij 90kg kom je uit aan 5.5bar voor, 9 bar achter.
Ik krijg er nu al rugpijn (en vervormende voorbanden) van.
Ik zou het maar houden bij het advies van de enorm getalenteerde forumexperts :)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13688
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2013 19:22

Ik moet wel zeggen dat ik een gp4000 zeker na een km of 1000 gevoeliger vind voor bandenspanning als bv een ultremo.
Dat komt volgens mij omdat er meer rubber om de conti zit en deze vrij snel afvlakt.

Op een smallere velg voel je dit meer dan op een iets bredere.

Bij een conti heb ik eerder het idee dat hij veel weerstand heeft bij sprinten of klimmen bv dan een ultremo, dit lijkt wat vaster aan te voelen. Ik rijd meestal op 7.5 bar met 80 kg.

Het zijn geen werelden van verschil eerder nuances, maar wel voelbaar.

roadslave1954
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24

roadslave1954 31 jan 2013 20:24

ben ca 92 kg. achter altijd 7,5 bar. voor 6,5 bar met conti's

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 31 jan 2013 20:54

de zwarten schreef:Zijn lijnen lopen wel heel schuin omhoog zodat de verschillen bij een racefiets tussen voor- en achterband heel groot worden.
Bij 90kg kom je uit aan 5.5bar voor, 9 bar achter.
Ik krijg er nu al rugpijn (en vervormende voorbanden) van.
Ik zou het maar houden bij het advies van de enorm getalenteerde forumexperts :)
Als we nou zouden uitgaan van een gewichtsverdeling van 45/55 ipv 40/60 dan komen we bij een totale gewicht 90 kg voor fiets+berijder uit op een drukverdeling van 6.2 bar voor en 7.9 bar achter. Is dat dan realistischer?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 jan 2013 23:29

Een bar verschil wil ik nog doen, 1.5 vind ik wat veel, maar zolang het binnen de marges blijft van 6-8 kan het zeker beter zijn dan beide banden op bvb. 7 bar.
Op zich is het idee van verschil in voor- en achterband wel aardig, de uitwerking kon alleen beter.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2013 10:55

Volgens mij zijn ze bij 't aangehaalde document voorbij gegaan aan 't feit dat je niet de hele tijd met je gat op 't zadel zit. Op 't moment dat je gaat staan (en dan maakt 't niet zoveel uit of dat berg op is of in de sprint) schuift je gewicht naar voren. Als je de voorband dan zo zacht hebt staan gaat dat toch niet meer erg fijn rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wm
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 01 feb 2013 11:17

Ook lijkt mij de minimale bandenspanning wel erg laag. Bij een gewicht van stel 60kg is de uitkomst m.i. niet meer rijdbaar.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2521
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 01 feb 2013 11:29

jackbrown schreef:Even dit onderwerp weer aanhalen. Wat vinden we van deze aanbeveling voor de optimale bandendruk: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf?
Die grafiek, ik snap er geen snars van.
Grafiek gaat trouwens maar tot 70kg, iemand van 70kg zou dus bij een een 23mm bandje al meer dan 9kilo moeten steken? Wat dan als je 90kg weegt?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 feb 2013 11:40

kiekeboeboe schreef: Grafiek gaat trouwens maar tot 70kg, iemand van 70kg zou dus bij een een 23mm bandje al meer dan 9kilo moeten steken? Wat dan als je 90kg weegt?
Er wordt asdruk bedoeld.
Je moet dus een percentage van het totaalgewicht verdelen over voor- en achteras. (voor een racefiets 40/60)
Afbeelding

maup
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:25

maup 02 feb 2013 16:10

Ik weeg ruim 90 (helaas) en ik pomp er volgens mij zo'n 7 bar in, bij mij is m'n training hetzelfde als een wedstrijd: zo hard mogelijk!

Plaats reactie