Pagina 2 van 2

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 12:28
door jackbrown
Even dit onderwerp weer aanhalen. Wat vinden we van deze aanbeveling voor de optimale bandendruk: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf?

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 14:03
door de zwarten
Zijn lijnen lopen wel heel schuin omhoog zodat de verschillen bij een racefiets tussen voor- en achterband heel groot worden.
Bij 90kg kom je uit aan 5.5bar voor, 9 bar achter.
Ik krijg er nu al rugpijn (en vervormende voorbanden) van.
Ik zou het maar houden bij het advies van de enorm getalenteerde forumexperts :)

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 19:22
door wasbeer2006
Ik moet wel zeggen dat ik een gp4000 zeker na een km of 1000 gevoeliger vind voor bandenspanning als bv een ultremo.
Dat komt volgens mij omdat er meer rubber om de conti zit en deze vrij snel afvlakt.

Op een smallere velg voel je dit meer dan op een iets bredere.

Bij een conti heb ik eerder het idee dat hij veel weerstand heeft bij sprinten of klimmen bv dan een ultremo, dit lijkt wat vaster aan te voelen. Ik rijd meestal op 7.5 bar met 80 kg.

Het zijn geen werelden van verschil eerder nuances, maar wel voelbaar.

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 20:24
door roadslave1954
ben ca 92 kg. achter altijd 7,5 bar. voor 6,5 bar met conti's

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 20:54
door jackbrown
de zwarten schreef:Zijn lijnen lopen wel heel schuin omhoog zodat de verschillen bij een racefiets tussen voor- en achterband heel groot worden.
Bij 90kg kom je uit aan 5.5bar voor, 9 bar achter.
Ik krijg er nu al rugpijn (en vervormende voorbanden) van.
Ik zou het maar houden bij het advies van de enorm getalenteerde forumexperts :)
Als we nou zouden uitgaan van een gewichtsverdeling van 45/55 ipv 40/60 dan komen we bij een totale gewicht 90 kg voor fiets+berijder uit op een drukverdeling van 6.2 bar voor en 7.9 bar achter. Is dat dan realistischer?

Re: Bandendruk

Geplaatst: 31 jan 2013 23:29
door de zwarten
Een bar verschil wil ik nog doen, 1.5 vind ik wat veel, maar zolang het binnen de marges blijft van 6-8 kan het zeker beter zijn dan beide banden op bvb. 7 bar.
Op zich is het idee van verschil in voor- en achterband wel aardig, de uitwerking kon alleen beter.

Re: Bandendruk

Geplaatst: 01 feb 2013 10:55
door amclassic-fan
Volgens mij zijn ze bij 't aangehaalde document voorbij gegaan aan 't feit dat je niet de hele tijd met je gat op 't zadel zit. Op 't moment dat je gaat staan (en dan maakt 't niet zoveel uit of dat berg op is of in de sprint) schuift je gewicht naar voren. Als je de voorband dan zo zacht hebt staan gaat dat toch niet meer erg fijn rijden.

Re: Bandendruk

Geplaatst: 01 feb 2013 11:17
door wm
Ook lijkt mij de minimale bandenspanning wel erg laag. Bij een gewicht van stel 60kg is de uitkomst m.i. niet meer rijdbaar.

Re: Bandendruk

Geplaatst: 01 feb 2013 11:29
door Kiekeboe
jackbrown schreef:Even dit onderwerp weer aanhalen. Wat vinden we van deze aanbeveling voor de optimale bandendruk: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf?
Die grafiek, ik snap er geen snars van.
Grafiek gaat trouwens maar tot 70kg, iemand van 70kg zou dus bij een een 23mm bandje al meer dan 9kilo moeten steken? Wat dan als je 90kg weegt?

Re: Bandendruk

Geplaatst: 01 feb 2013 11:40
door loos
kiekeboeboe schreef: Grafiek gaat trouwens maar tot 70kg, iemand van 70kg zou dus bij een een 23mm bandje al meer dan 9kilo moeten steken? Wat dan als je 90kg weegt?
Er wordt asdruk bedoeld.
Je moet dus een percentage van het totaalgewicht verdelen over voor- en achteras. (voor een racefiets 40/60)

Re: Bandendruk

Geplaatst: 02 feb 2013 16:10
door maup
Ik weeg ruim 90 (helaas) en ik pomp er volgens mij zo'n 7 bar in, bij mij is m'n training hetzelfde als een wedstrijd: zo hard mogelijk!