Veel problemen Mavic t.o.v. rest
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Elk merk kent zijn/haar positieve en negatieve ervaringen met een product.
Maar realiseer je wel hoeveel wielen Mavic maakt? Dat daar een percentage klachten tegenover staan is dan acceptabel.
Mocht je een klacht hebben, kan ik begrijpen dat het vervelend is en hoop je dat je snel en keurig geholpen word.
Service van Mavic is net als Campa/Fulcrum prima, maar het is nu vakantieperiode dus zou het wat langer kunnen duren.
Maar gaat de klacht over één specifiek product of is dit als voorbode bij aanschaf?
Maar realiseer je wel hoeveel wielen Mavic maakt? Dat daar een percentage klachten tegenover staan is dan acceptabel.
Mocht je een klacht hebben, kan ik begrijpen dat het vervelend is en hoop je dat je snel en keurig geholpen word.
Service van Mavic is net als Campa/Fulcrum prima, maar het is nu vakantieperiode dus zou het wat langer kunnen duren.
Maar gaat de klacht over één specifiek product of is dit als voorbode bij aanschaf?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mavic heeft/had het fts-l systeem een nylon glijlager wat in de body zat en op de naaf draaide, daar komt vroeg of laat speling op bij mijn eerste set na 15000 km bij mijn tweede set, die ik veel in de bergen heb gebruikt na 4000 km. De ketting gaat dan op de chainstay hangen en komt tegen je band en maakt een raar geluid.daniel1975 schreef:Wat is er precies zo rot aan die body's? Wat doen ze anders dan?
Een nieuwe body helpt heel even, maar omdat het lager op de naaf draait is deze ook iets versleten.
Hubdocter maakt hier gewone lagers voor en dan ben je ervan af.
Het nieuwe systeem wat twee jaar geleden om de AM wielen is geïntroduceerd heet its4, dat werkt gewoon met twee kogellagers in de body en pallen die in een getande ring vallen a la hope etc.
De 2013 xc wielen oa de slr krijgen dit systeem ook, maar dat met drie pallen dacht ik maar pin me daar niet op vast. Of de race wielen het ook krijgen weet ik niet, nog geen specs van gezien.
Een mavic techneut vertelde me toen dat mavic geen alu body,s wilde, maar dat zou met pallen wel heel zwaar worden. Nu dus toch alu met pallen.
Je hebt het over relatief vaak dus als het goed is heb je dan gecorrigeerd voor de hoeveelheid wielen in omloopvincent75 schreef:Als ik zo links en rechts om mij heen kijk en op het internet lees dan valt mij op dat er relatief vaak problemen zijn met Mavic wielen. Komt dit omdat dit merk meer wordt toegepast t.o.v. concurent wielen of hanteren zij een lager gebruikers tevredenheids beleid?
Die Campa wielen van jullie hadden ook vervelende tikkendaniel1975 schreef:Niet helemaal waar, want over de hele wereld zul je positieve berichten vinden over Fulcrum/Campa wielen.
Ik heb sinds paar maanden 1 setje Mavics en uitgerekend daarin zit weer een vervelende tik en hebben ze slechte snelspanners. Voorlopig ook weer mijn laatste setje dus.
Ik heb ook niks met Mavic. Gezeur met body's, tikkende nippels, zachte en bij de spaaknippels scheurende velgen. Daarbij zijn ze op de Cosmics na allemaal lelijk en totaal niet aerodynamisch. De meeste types zijn als totaalpakket gewoon voorbijgestreefd door andere merken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is natuurlijk met de meeste systeem wielen, ook fulcrum/ campa. Shimano en dt iestje minder.lvgh schreef:
Ik heb ook niks met Mavic. Gezeur met body's, tikkende nippels, zachte en bij de spaaknippels scheurende velgen. Daarbij zijn ze op de Cosmics na allemaal lelijk en totaal niet aerodynamisch. De meeste types zijn als totaalpakket gewoon voorbijgestreefd door andere merken.
Fulcrum montert net als mavic ook gewoon zware velgen.
Maargoed een fulcrum wiel ziet er best aardig uit en slecht zijn ze niet, dus als je ze mooi vind waarom niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Jammer dat kritiek altijd wordt ge-uit op fora, maar er nooit een klacht naar de betreffende leverancier/producent gaat...
Mavic is één van s'wereld oudste en beste wielenleveranciers, dat er een serie tussenzit die niet goed is a la. Maar om nu geheel Mavic af te kraken.
Als het je niet bevalt switch je naar een ander merk, had ik met ShimaNO. Maar daarom kraak ik S. nog niet geheel af!
Mavic is één van s'wereld oudste en beste wielenleveranciers, dat er een serie tussenzit die niet goed is a la. Maar om nu geheel Mavic af te kraken.
Als het je niet bevalt switch je naar een ander merk, had ik met ShimaNO. Maar daarom kraak ik S. nog niet geheel af!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Mavics zijn één van de beste wielen wielen die je je maar kan wensen.
Dat geleuter over een slechte body is totale onzin. 1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee. Onderhoud schijnt bij velen een vies woord te zijn. Heel gemakkelijk en fout om dan een systeem af te branden.
Dat er wel eens een velg scheurt klopt. Maar nieand vertelt daarbij WAT er met het wiel gebeurd is. Bij ons in de Botlek liggen nogal wat vervelende treinrails in de fietspaden bijvoorbeeld. Daar kan geen enkel wiel goed tegen als je met je vollegewicht daar overheen rijdt. Ook Mavic niet.
Garantiebepalingen zijn heel duidelijk en worden strikt nageleefd. 2 jaar garantie is geen 2,5 jaar garantie. Misschien vervelend maar wel eerlijk. Gezien wat een wiel te verduren krijgt, bijv. met die rails, lijkt mij het verlen van garantie soms ook wat te ver gaan.
Bij ons in de werkplaats krijg ik heel wat wielen in mijn handen. Bij Shimano (de goedkopere) of Easton krijg ik al rillingen over mijn rug. Over slechte bodies, kapotte lagers, brekende spaken of scheurende velgen gesproken. Dan is Mavic nog heilig. Over garantieafhandelingen van die 2 maar te zwijgen. En de naam van de wielen die Trek gebruikt kan ik niet eens uitspreken of opschrijven.
Met een gerust hart dus Mavic wieltjes steken. Af en toe wat tijd steken in preventief onderhoud en je rijdt jaren probleemloos.
Dat geleuter over een slechte body is totale onzin. 1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee. Onderhoud schijnt bij velen een vies woord te zijn. Heel gemakkelijk en fout om dan een systeem af te branden.
Dat er wel eens een velg scheurt klopt. Maar nieand vertelt daarbij WAT er met het wiel gebeurd is. Bij ons in de Botlek liggen nogal wat vervelende treinrails in de fietspaden bijvoorbeeld. Daar kan geen enkel wiel goed tegen als je met je vollegewicht daar overheen rijdt. Ook Mavic niet.
Garantiebepalingen zijn heel duidelijk en worden strikt nageleefd. 2 jaar garantie is geen 2,5 jaar garantie. Misschien vervelend maar wel eerlijk. Gezien wat een wiel te verduren krijgt, bijv. met die rails, lijkt mij het verlen van garantie soms ook wat te ver gaan.
Bij ons in de werkplaats krijg ik heel wat wielen in mijn handen. Bij Shimano (de goedkopere) of Easton krijg ik al rillingen over mijn rug. Over slechte bodies, kapotte lagers, brekende spaken of scheurende velgen gesproken. Dan is Mavic nog heilig. Over garantieafhandelingen van die 2 maar te zwijgen. En de naam van de wielen die Trek gebruikt kan ik niet eens uitspreken of opschrijven.
Met een gerust hart dus Mavic wieltjes steken. Af en toe wat tijd steken in preventief onderhoud en je rijdt jaren probleemloos.
-
- Forum-lid
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20
Om maar een voorbeeld te noemen. In totaal 3 sets mavic wielen gehad. Ksyrium elite, ksyrium ES en cosmic carbon. Van alle drie de wielen scheurde de achtervelg open. Bij allemaal geen garantie meer. Vooral de cosmic carbon alleen op mooie wegen gereden. Dus geen klinker-criteriums. Daar heb ik een setje zonda's voor. Al een jaar of 5. Bij deze wielen één keer een gebroken spaak. Maar verder niets. De velgen zijn nog steeds heel. En dat met 95 kg en klinkercriteriums.
Als het nu eens af en toe voorkomt bij mavic, dan is het wel heel toevallig dat ik 3 keer een wiel heb wat gaat scheuren. Ik heb het in ieder geval gehad met mavic.
Als het nu eens af en toe voorkomt bij mavic, dan is het wel heel toevallig dat ik 3 keer een wiel heb wat gaat scheuren. Ik heb het in ieder geval gehad met mavic.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En we hebben weer eens een fietsenmaker die bewijst totaal geen technisch inzicht te hebben. Ik zou toch verwachten dat een FM weet hoe een achternaaf in elkaar zit en dat een glijlager toch echt niet de meest ideale keus is.japie916 schreef:Mavics zijn één van de beste wielen wielen die je je maar kan wensen.
Dat geleuter over een slechte body is totale onzin. 1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee. Onderhoud schijnt bij velen een vies woord te zijn. Heel gemakkelijk en fout om dan een systeem af te branden.
Garantie afhandeling van Mavic is gewoon slecht. Het moet om 1 of andere reden bij nog al veel mensen 2 maanden of langer duren. Afgelopen 2 weken zijn er 2 topics geweest van forumleden die 2 maanden op een reparatie moesten wachten... Dat vind ik niet normaal.
Mavic de beste wielen die je je maar kan wensen? Aerodynamica is van nogal wat setjes om te huilen, scheurende achtervelgen (ook bij normaal gebruik) en garantie afhandeling die per postkoets verloopt.
Het valt mij toch op dat wanneer ik bij mijn fm langs ga dat daar bij de defecte wielen steeds zeer veel Mavics staan. Toen ik er mijn fm een tijdje geleden eens over aansprak dat daar veel Mavic wielen bijstonden vertelde hij me over het "body" probleem en het scheuren van velgen bij normaal gebruik. Ook over de garantie afhandeling/herstellingen door Mavic was hij niet te spreken (zeer lange wachttijd). De uitleg van mijn fm herken ik in de post van amclassic-fan hierboven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Als je met 95 kg "licht" met Ksyriums gaat rijden is het vragen om problemenultimatecf schreef:Om maar een voorbeeld te noemen. In totaal 3 sets mavic wielen gehad. Ksyrium elite, ksyrium ES en cosmic carbon. Van alle drie de wielen scheurde de achtervelg open. Bij allemaal geen garantie meer. Vooral de cosmic carbon alleen op mooie wegen gereden. Dus geen klinker-criteriums. Daar heb ik een setje zonda's voor. Al een jaar of 5. Bij deze wielen één keer een gebroken spaak. Maar verder niets. De velgen zijn nog steeds heel. En dat met 95 kg en klinkercriteriums.
Als het nu eens af en toe voorkomt bij mavic, dan is het wel heel toevallig dat ik 3 keer een wiel heb wat gaat scheuren. Ik heb het in ieder geval gehad met mavic.
Dan kun je beter een Shamal/Vento gaan rijden, of een handmade setje van je FM/Ernie Frieke (BikeBoosting) of Zoran...
Je moet eens kijken hoeveel Mavic er wordt verkocht, en dan ten aanzien van de klachten.
Maar vaak wordt het probleem bij de fabrikant geclaimd, terwijl de berijders niet verteld hoe hij zijn wielen berijdt/behandeld/verzorgd...
En als je een goede naaf wilt, zul je een duurdere King/Tune moeten kopen.
Velgen moeten tegenwoordig zo licht zijn, maar wel heel blijven. Die concessie gaat niet samen
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ik geloof dat jij dan enorm goed bent geplaatst om me te kunnen zeggen of er nu veel verschil zit in Ksyrium Elite en Ksyrium SL.ric schreef:Vorige wielset (Ksyrium Elite) ruim 15000km meegereden. Nooit problemen mee gehad. Toen de complete fiets verkocht.
Heb nu Ksyrium SL. Inmiddels hier ook ruim 8000km zonder problemen mee gefietst.
Beide wielsets dus geen problemen en heb er ook nooit wat aan gedaan. Blijven mooi licht lopen.
Ik ben van plan om een nieuwe fiets te kopen standaard met Elite maar met meerprijs van ca.240euro kan ik ze wisselen met SL's.
Buiten het klein gewichtsverschil, zijn nog andere merkbare verschillen? (rolweerstand - stijfheid - ...)
Als er enkel 80 gram gewichtverlies is, vind ik de meerprijs welwat veel.
Ook is er keuze voor de DT swiss RS1550 voor hetzelfde geld als de ksyrium maar dit merk ken ik niet zo.
grtjs.
B.