Voor al je afspraakjes

Onnoficiële fiets verenigingen

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 10 aug 2012 14:50

ophetkantje schreef:@justeljo, wat jij stelt klopt helemaal, maar de voorbeelden in de openingspost zijn echt voorbeelden van apenrots spelen en zonder enig rekening houden met andere weggebruikers koersen op de openbare weg. Natuurlijk zijn er ook talloze groepjes die samen fietsen en waar je kunt aansluiten, waar gewoon op een verantwoorde manier aan het verkeer wordt deelgenomen, volgens mij voldoet hier het huidige topic prima. Juist de genoemde groepjes met zoals TS het omschrijft " snelheidsdrang" werken toch wat anders. Ten eerste denk ik dat de " opperapen" van deze rondjes niet zomaar willen dat iedereen meerijdt, er is hier toch een beetje het idee dat iemand geintroduceerdt moet worden door een ander. Ook zijn dit soort clubjes vaak idd niet de beste reclame voor toerfietsers. Toevallig (of minder toevallig) ken ik de genoemde voorbeelden en ken ik ook andere clubjes die gewoon buiten een vereniging om afspreken om een rondje te fietsen. Ik denk dat de TS de genoemde voorbeelden niet toevallig heeft gekozen en juist deze vorm van fietsen zou ik niet " promoten" via een website (hoe leuk ik het ook vind om af en toe mee te fiesten en mee te doen op de apenrots).
Ik kan niet spreken voor de andere clubs, maar voor wat betreft De Wedrenners ben ik het totaal niet eens met bovengenoemde uitspraken waar het gaat om het rekening houden met andere weggebruikers. Als er één ding is waar de organisator van deze tochten steeds op hamert dan is dat wel de veiligheid, zowel die van de deelnemers zelf als die van andere weggebruikers. En met die veiligheid legt hij ook veel nadruk op gepaste (sociaal) gedrag tijdens de tochten. Dit doet hij al meer dan 20 jaar. Op de website van de club staan deze afspraken en codes dan ook nadrukkelijk vermeld: http://www.wedrenners.nl/afspraken.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Iedereen is welkom bij de club. Deelnemers worden naar niveau en ambitie ingedeeld in 1 van de 10 subgroepen van de club. Wel dien je je, als je voor de eerste keer meerijdt, eerst te melden bij de organisator. Ook dat doet hij met name uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij wordt behalve naar de NAW, ook naar het email adres van de deelnemer gevraagd. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de tochten, dan is de identiteit van de betrokkenen ook bij hem bekend. Ook houdt hij, naast de website, via periodieke nieuwsbrieven iedereen actief op de hoogte van diverse veiligheids- en sociale aspecten van het rijden bij de club. Als er zich gevaarlijke situaties voordoen op de doorgaans vaste routes, dan wordt dat ook gemeld via email. Er wordt steeds met klem gewezen op snelheidsmatiging in bebouwde kommen, fietspaden met langzamer verkeer, onoverzichtelijke bochten, gevaarlijke kruisingen (die zo veel mogelijk worden vermeden), grind op bepaalde wegen, wegwerkzaamheden, loslopende honden in bepaalde buurten, eventuele verzoeken van en afspraken met bewoners en besturen van gemeenten langs de route, etc. Mocht er sprake zijn van valpartijen, dan worden die ook per email gemeld, met de (vermoedelijke) oorzaak, de naam en het toestand van de betrokkenen, en eventueel aanwijzingen om herhaling te voorkomen.

Het valt niet te voorkomen dat af en toe iets misgaat, maar gerichte en actieve aandacht voor preventie is er altijd bij deze club. Ik spreek hier uit eigen ervaring over de afgelopen 10+ jaar.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 10 aug 2012 15:29

jackbrown schreef:
ophetkantje schreef:@justeljo, wat jij stelt klopt helemaal, maar de voorbeelden in de openingspost zijn echt voorbeelden van apenrots spelen en zonder enig rekening houden met andere weggebruikers koersen op de openbare weg. Natuurlijk zijn er ook talloze groepjes die samen fietsen en waar je kunt aansluiten, waar gewoon op een verantwoorde manier aan het verkeer wordt deelgenomen, volgens mij voldoet hier het huidige topic prima. Juist de genoemde groepjes met zoals TS het omschrijft " snelheidsdrang" werken toch wat anders. Ten eerste denk ik dat de " opperapen" van deze rondjes niet zomaar willen dat iedereen meerijdt, er is hier toch een beetje het idee dat iemand geintroduceerdt moet worden door een ander. Ook zijn dit soort clubjes vaak idd niet de beste reclame voor toerfietsers. Toevallig (of minder toevallig) ken ik de genoemde voorbeelden en ken ik ook andere clubjes die gewoon buiten een vereniging om afspreken om een rondje te fietsen. Ik denk dat de TS de genoemde voorbeelden niet toevallig heeft gekozen en juist deze vorm van fietsen zou ik niet " promoten" via een website (hoe leuk ik het ook vind om af en toe mee te fiesten en mee te doen op de apenrots).
Ik kan niet spreken voor de andere clubs, maar voor wat betreft De Wedrenners ben ik het totaal niet eens met bovengenoemde uitspraken waar het gaat om het rekening houden met andere weggebruikers. Als er één ding is waar de organisator van deze tochten steeds op hamert dan is dat wel de veiligheid, zowel die van de deelnemers zelf als die van andere weggebruikers. En met die veiligheid legt hij ook veel nadruk op gepaste (sociaal) gedrag tijdens de tochten. Dit doet hij al meer dan 20 jaar. Op de website van de club staan deze afspraken en codes dan ook nadrukkelijk vermeld: http://www.wedrenners.nl/afspraken.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Iedereen is welkom bij de club. Deelnemers worden naar niveau en ambitie ingedeeld in 1 van de 10 subgroepen van de club. Wel dien je je, als je voor de eerste keer meerijdt, eerst te melden bij de organisator. Ook dat doet hij met name uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij wordt behalve naar de NAW, ook naar het email adres van de deelnemer gevraagd. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de tochten, dan is de identiteit van de betrokkenen ook bij hem bekend. Ook houdt hij, naast de website, via periodieke nieuwsbrieven iedereen actief op de hoogte van diverse veiligheids- en sociale aspecten van het rijden bij de club. Als er zich gevaarlijke situaties voordoen op de doorgaans vaste routes, dan wordt dat ook gemeld via email. Er wordt steeds met klem gewezen op snelheidsmatiging in bebouwde kommen, fietspaden met langzamer verkeer, onoverzichtelijke bochten, gevaarlijke kruisingen (die zo veel mogelijk worden vermeden), grind op bepaalde wegen, wegwerkzaamheden, loslopende honden in bepaalde buurten, eventuele verzoeken van en afspraken met bewoners en besturen van gemeenten langs de route, etc. Mocht er sprake zijn van valpartijen, dan worden die ook per email gemeld, met de (vermoedelijke) oorzaak, de naam en het toestand van de betrokkenen, en eventueel aanwijzingen om herhaling te voorkomen.

Het valt niet te voorkomen dat af en toe iets misgaat, maar gerichte en actieve aandacht voor preventie is er altijd bij deze club. Ik spreek hier uit eigen ervaring over de afgelopen 10+ jaar.

Wat jij schrijft zal ongetwijfeld kloppen maar de praktijk is nog wel eens anders. Mn de Wedrenners hebben een niet al te beste naam. (deze info is trouwens afkomstig van diegenen die mee rijden als je die verslagen leest begrijp je wel waarom. (Ik zeg erbij dat deze info van 2-3 jaar terug is maar als ik zie wat de bedoeling is heb ik niet het idee dat het nu anders zou zijn maar daar kan ik mij in vergissen).
Wedstrijden rijden op de openbare weg kan gewoon nergens.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 10 aug 2012 15:48

Precies, gewoon niet doen. Deelnemers hebben het misschien in al hun enthousiasme oprecht niet in de gaten maar voor overige verkeersdeelnemers en omwonenden is zo'n situatie een grote bron van ergenis en daarmee erg slecht voor de hobby in zijn algemeen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 10 aug 2012 16:44

Met mijn club trainen we op dezelfde avond en deels op dezelfde wegen als de wedrenners. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de intenties van de organisator niet altijd uit de verf komen. We hebben in ieder geval het begin van onze route verlegd om maar niet in hun vaarwater te zitten. Er schijnt ook al meerdere malen vanuit hun kant gesuggereerd te zijn dat wij maar op een andere avond moeten gaan rijden (via onze vorige trainer)...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4686
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 aug 2012 08:57

In dit topic gaat het over 2 verschillende soorten onofficiële clubs.
De eerste soort waarop gedoeld wordt is de soort die van de openbare weg op gezette tijden een wedstrijd parcours denken te moeten maken. Dit is de soort die heel wat negativiteit brengen voor alle andere soorten fietsers, dit mag van mij uitgebannen worden en zeker niet gepromoot via een website.
De tweede soort is de soort die gewoon gezellig willen fietsen, en hiervoor afspreken dat ze op bepaalde tijden ergens vandaan vertrekken, ben je er dan rijd je mee, ben je er niet dan rijd je dus niet mee. Dit is ook het soort van samen uit en samen thuis (meestal tot een paar km voor thuiskomst vanwaar er wel even gesprint kan worden).

De tweede soort is een soort die wel gepromoot mag worden, daar veel fietsers graag sociaal fietsen maar niet altijd weten met wie.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 aug 2012 09:13

scottwilko schreef:In dit topic gaat het over 2 verschillende soorten onofficiële clubs.
De eerste soort waarop gedoeld wordt is de soort die van de openbare weg op gezette tijden een wedstrijd parcours denken te moeten maken. Dit is de soort die heel wat negativiteit brengen voor alle andere soorten fietsers, dit mag van mij uitgebannen worden en zeker niet gepromoot via een website.
De tweede soort is de soort die gewoon gezellig willen fietsen, en hiervoor afspreken dat ze op bepaalde tijden ergens vandaan vertrekken, ben je er dan rijd je mee, ben je er niet dan rijd je dus niet mee. Dit is ook het soort van samen uit en samen thuis (meestal tot een paar km voor thuiskomst vanwaar er wel even gesprint kan worden).

De tweede soort is een soort die wel gepromoot mag worden, daar veel fietsers graag sociaal fietsen maar niet altijd weten met wie.
Helemaal mee eens. :)

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 11 aug 2012 11:03

Ben het helemaal met "op het kantje" eens.Als je je wil uitleven als "wielrenner" kan je dat doen bij een vereniging op een afgesloten parkoers,maar niet op de openbare weg.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 11 aug 2012 11:29

"op het kantje" snijdt ook nog een ander goed punt aan. Ik fiets zelf regelmatig mee met een onoffcieel groepje van de tweede soort. Geen wedstrijd op de openbare weg, maar wel een vaste plaats en tijd van vertrek en met wie er is rijden we een rondje. Met mooi weer is de opkomst een mannetje of 12 en we zitten helemaal niet op een grotere groep en opkomst van "vreemden" via een website te wachten. Dat zou immers alleen maar gevaar op kunnen leveren. Ik denk dat veel van dit soort vriendengroepjes op deze manier werken, voor mensen die sociale contacten zoeken zijn er in elke regio genoeg toerclubs, of afgesloten parcoursen met een zomeravondcompetitie.

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 11 aug 2012 18:58

Ik denk dat de mensen die het niveau hebben om op zulk tempo te fietsen wel bij een wielervereniging gaan en dusdanig in contact komen met de "rondjes uit de buurt". Ik zou er nu ook niet op zitten te wachten dat mijn dinsdag avond rondje opeens van 12 naar 40 man gaat.....
Trouwens over koersen op de weg, kijk uit je doppen, denk na, en let op de zwakkere weggebruikers. Maar, nou moet ik zeggen dat het ook wel heel hinderlijk is als je van vooraf op tempo een groep bejaarden van 3 breedt nadert, die vervolgens niet aan de kant gaan.....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

Plaats reactie