Ik kan niet spreken voor de andere clubs, maar voor wat betreft De Wedrenners ben ik het totaal niet eens met bovengenoemde uitspraken waar het gaat om het rekening houden met andere weggebruikers. Als er één ding is waar de organisator van deze tochten steeds op hamert dan is dat wel de veiligheid, zowel die van de deelnemers zelf als die van andere weggebruikers. En met die veiligheid legt hij ook veel nadruk op gepaste (sociaal) gedrag tijdens de tochten. Dit doet hij al meer dan 20 jaar. Op de website van de club staan deze afspraken en codes dan ook nadrukkelijk vermeld: http://www.wedrenners.nl/afspraken.html" onclick="window.open(this.href);return false;.ophetkantje schreef:@justeljo, wat jij stelt klopt helemaal, maar de voorbeelden in de openingspost zijn echt voorbeelden van apenrots spelen en zonder enig rekening houden met andere weggebruikers koersen op de openbare weg. Natuurlijk zijn er ook talloze groepjes die samen fietsen en waar je kunt aansluiten, waar gewoon op een verantwoorde manier aan het verkeer wordt deelgenomen, volgens mij voldoet hier het huidige topic prima. Juist de genoemde groepjes met zoals TS het omschrijft " snelheidsdrang" werken toch wat anders. Ten eerste denk ik dat de " opperapen" van deze rondjes niet zomaar willen dat iedereen meerijdt, er is hier toch een beetje het idee dat iemand geintroduceerdt moet worden door een ander. Ook zijn dit soort clubjes vaak idd niet de beste reclame voor toerfietsers. Toevallig (of minder toevallig) ken ik de genoemde voorbeelden en ken ik ook andere clubjes die gewoon buiten een vereniging om afspreken om een rondje te fietsen. Ik denk dat de TS de genoemde voorbeelden niet toevallig heeft gekozen en juist deze vorm van fietsen zou ik niet " promoten" via een website (hoe leuk ik het ook vind om af en toe mee te fiesten en mee te doen op de apenrots).
Iedereen is welkom bij de club. Deelnemers worden naar niveau en ambitie ingedeeld in 1 van de 10 subgroepen van de club. Wel dien je je, als je voor de eerste keer meerijdt, eerst te melden bij de organisator. Ook dat doet hij met name uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij wordt behalve naar de NAW, ook naar het email adres van de deelnemer gevraagd. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de tochten, dan is de identiteit van de betrokkenen ook bij hem bekend. Ook houdt hij, naast de website, via periodieke nieuwsbrieven iedereen actief op de hoogte van diverse veiligheids- en sociale aspecten van het rijden bij de club. Als er zich gevaarlijke situaties voordoen op de doorgaans vaste routes, dan wordt dat ook gemeld via email. Er wordt steeds met klem gewezen op snelheidsmatiging in bebouwde kommen, fietspaden met langzamer verkeer, onoverzichtelijke bochten, gevaarlijke kruisingen (die zo veel mogelijk worden vermeden), grind op bepaalde wegen, wegwerkzaamheden, loslopende honden in bepaalde buurten, eventuele verzoeken van en afspraken met bewoners en besturen van gemeenten langs de route, etc. Mocht er sprake zijn van valpartijen, dan worden die ook per email gemeld, met de (vermoedelijke) oorzaak, de naam en het toestand van de betrokkenen, en eventueel aanwijzingen om herhaling te voorkomen.
Het valt niet te voorkomen dat af en toe iets misgaat, maar gerichte en actieve aandacht voor preventie is er altijd bij deze club. Ik spreek hier uit eigen ervaring over de afgelopen 10+ jaar.