Bochtentechniek, vooraan rijden.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
ottorongo, op deze manier wordt je in de koers dus aan alle kanten voorbijgestoken....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
In jou toergroepje gaan ze zeer ws niet volle bak door de bocht, en is het dus mogelijk bij te trappen.
Maar zoals thestudent al meldde hoef je dat in een koers niet te proberen, want daar gaan we volle snelheid door een bocht (sommige zelf te hard, maar das een ander verhaal)
Maar zoals thestudent al meldde hoef je dat in een koers niet te proberen, want daar gaan we volle snelheid door een bocht (sommige zelf te hard, maar das een ander verhaal)
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Als je dat in een wedstrijd doet ga je kapot want je mag dan met veertig aan het uur of meer steeds aanzetten. Daarbij maak je er ook geen vrienden mee, als jij steeds een gat laat vallen en weer aan zet krijgen de renners om je heen de zenuwen van je.ottorongo schreef:Ik rij geen koers, maar als ik deelneem aan een groepstraining rij ik mijn bochten als volgt: Bij het aansnijden van de bocht laat ik steeds een 2-tal meters ruimte met mijn voorganger (kan je jezelf goed in de bocht piloteren) halfweg de bocht of ten laatste na 3/4 bocht trap ik bij en kom zo steeds in het wiel van mijn voorganger uit de bocht omdat anderen later beginnen met het acceleren.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Gister NK wfn gereden. Niet veel bochten dus dat nog niet kunnen oefenen. Wel ging het in de loop van de koers steeds beter. Ik dwong mezelf om iedere keer net dat gaatje te pakken, iets dichter in het wiel te zitten of bijvoorbeeld op het kantje erlangs te gaan.
Nu hopen dat dit automatisme wordt.
Nu hopen dat dit automatisme wordt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik begrijp wel wat ottorongo zegt want de meeste wielrenners, ook ervaren, sturen die bochten op een paar na allemaal veel te laat in. Op de bovenstaande manier kom ik altijd veel makkelijke mee dan in het wiel te blijven, echter dan worden idd de anderen om je heen wat zenuwachtig, waardoor je genoodzaakt bent ook de bochten lekker verkeerd te gaan nemen.superrose schreef:Als je dat in een wedstrijd doet ga je kapot want je mag dan met veertig aan het uur of meer steeds aanzetten. Daarbij maak je er ook geen vrienden mee, als jij steeds een gat laat vallen en weer aan zet krijgen de renners om je heen de zenuwen van je.ottorongo schreef:Ik rij geen koers, maar als ik deelneem aan een groepstraining rij ik mijn bochten als volgt: Bij het aansnijden van de bocht laat ik steeds een 2-tal meters ruimte met mijn voorganger (kan je jezelf goed in de bocht piloteren) halfweg de bocht of ten laatste na 3/4 bocht trap ik bij en kom zo steeds in het wiel van mijn voorganger uit de bocht omdat anderen later beginnen met het acceleren.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Verkeerd te gaan nemen? In een peloton is er geen andere manier om de bocht te nemen, weleens met 150 man met 40k per uur een bocht genomen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
wat ik ook handig/leerzaam vindt, is met een trainingskoers(afhankelijk van wat voor clubparcours) mee te doen, deze bochten zijn toch wat makkelijker als bij criteriums(althans drc de mol en nedereindseberg) waardoor je goed kan oefenen(proberen verschillende manieren/snelheden) met op snelheid bochten nemen en met meerdere renners naast elkaar door de bocht.
Voor de rest toch vooral veel rijden denk ik(ik ben ook niet zo'n held in criteriums hoor)
Voor de rest toch vooral veel rijden denk ik(ik ben ook niet zo'n held in criteriums hoor)
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace
OK, zal wel zijn zoals jullie beweren dat het er in een koers sneller aan toe gaat. Maar ter verduidelijking 2 meter is wel iets te ruim maar 1 meter is het toch zeker wel
en (Rose) kapot ga je er toch niet van (denk ik) want bij het uitkomen van de bocht wordt je toch al lekker meegezogen. En ik bedoelde hierbij het aansnijden van scherpe bochten waar de snelheid natuurlijk geen 40km/h bedraagt, en waar dan wel geaccelereerd moet worden en die 1 meter is zo dicht gereden omdat ik iets vroeger aanzet in de bocht dan de anderen. Nu ja dit is de versie van toerder die als enige capaciteit snel optrekken heeft.
en (Rose) kapot ga je er toch niet van (denk ik) want bij het uitkomen van de bocht wordt je toch al lekker meegezogen. En ik bedoelde hierbij het aansnijden van scherpe bochten waar de snelheid natuurlijk geen 40km/h bedraagt, en waar dan wel geaccelereerd moet worden en die 1 meter is zo dicht gereden omdat ik iets vroeger aanzet in de bocht dan de anderen. Nu ja dit is de versie van toerder die als enige capaciteit snel optrekken heeft.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Nou geloof me als jij een stuk 40 keer een gaatje laat in de bocht en weer terug moet, al is het maar een meter, dat vreet energie, vergeet niet dat er na de bocht even flink aangezet wordt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In een criterium met een lastige bocht is er geen spraken van meegezogen worden na de bocht in 't peleton. Door het harmonica effect is het een kwestie van 1000 Watt of meer leveren om weer in 't wiel te komen en te accelereren naar een snelheid van 50-55 km/h. Een extra metertje laten lopen behoort meestal niet echt tot de opties.ottorongo schreef:OK, zal wel zijn zoals jullie beweren dat het er in een koers sneller aan toe gaat. Maar ter verduidelijking 2 meter is wel iets te ruim maar 1 meter is het toch zeker wel
en (Rose) kapot ga je er toch niet van (denk ik) want bij het uitkomen van de bocht wordt je toch al lekker meegezogen. En ik bedoelde hierbij het aansnijden van scherpe bochten waar de snelheid natuurlijk geen 40km/h bedraagt, en waar dan wel geaccelereerd moet worden en die 1 meter is zo dicht gereden omdat ik iets vroeger aanzet in de bocht dan de anderen. Nu ja dit is de versie van toerder die als enige capaciteit snel optrekken heeft.
Het enige wat wel kan is net voor de bocht een gaatje laten vallen en de laatste trap van de bocht extra kracht zetten. Dan loop je in de bocht terug naar het achterwiel van je voorganger en kom je met meer snelheid de bocht uit, waardoor je iets minder hard aan moet zetten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat probeer ik ook vaak te doen, alleen is het dan te hopen dat degene voor je het ook niet doet.amclassic-fan schreef:Het enige wat wel kan is net voor de bocht een gaatje laten vallen en de laatste trap van de bocht extra kracht zetten. Dan loop je in de bocht terug naar het achterwiel van je voorganger en kom je met meer snelheid de bocht uit, waardoor je iets minder hard aan moet zetten.
Wat ikzelf altijd erg prettig vind ids 1 of 2 tandjes terug schakelen voor de bocht. Ik merk dat mij dat met aanzetten veel minder kracht en moeite kost dan de renners om me heen.
Mijn truc voor het nemen van bochten in een criterium is net zo snel en schuin gaan als degene voor je. Je kunt er van uit gaan dat niemand in het peloton graag op z´n bek gaat en dan is degene die voor je rijdt de ideale leidsman.
Wieltje pakken, afstand hetzelfde houden als op de rechte stukken en als een domme lemming volgen. Het komt aan op lef, stuurmanskunst en volledig vertrouwen in degene die voor je rijdt. Een gaatje laten vallen en weer dicht rijden in een criterium van 100 ronden met 4 bochten gaat je héél zuur opbreken.
Ik schakel wel 1 of 2 tandjes terug voor een bocht waarvoor geremd moet worden om daarna weer op gang te komen.
Wieltje pakken, afstand hetzelfde houden als op de rechte stukken en als een domme lemming volgen. Het komt aan op lef, stuurmanskunst en volledig vertrouwen in degene die voor je rijdt. Een gaatje laten vallen en weer dicht rijden in een criterium van 100 ronden met 4 bochten gaat je héél zuur opbreken.
Ik schakel wel 1 of 2 tandjes terug voor een bocht waarvoor geremd moet worden om daarna weer op gang te komen.