C'dale CAAD9 of 10.pipootje schreef:Ik ben wel benieuwd wat de betere alu frames zijn, en waarom die dan beter zijn (lichter ? )sharkman113 schreef:Eigenlijk laat zich met elk materiaal (dus ook bijv. magnesium) een perfect frame bouwen waarbij voorkeuren van een berijder in verregaande vorm zijn te integreren d.m.v. maatwerk.
Overall gezien is carbon op dit moment verreweg het goedkoopste materiaal (arbeidskosten = laag) om een competitief frame uit te bouwen
Zowel staal (goede producenten zijn schaars en op de limiet gebruikt heeft dit materiaal teveel nadelen) als titanum (ook arbeidintensief en boven dure techniek en hoge materiaalkosten) hebben eigenlijk teveel nadelen om voor
de grote massa nog interessant te zijn (geld in mindere mate ook voor aluminium)
Imho zit het de enige plus van zowel staal, titanium als de alu topframes in het individuele karakter van het eindprodukt en is er puur technisch helaas weinig meer wat voor deze materialen pleit (en als er al argumenten zijn dan zitten deze meer "tussen de oren" als dat ze rationeel zijn te onderbouwen)
Dus wil de maximale prijs kwaliteit verhouding bereiken dan zul je je tot carbon of de paar "betere" alu frames kunnen beperken. Liggen je prioriteiten elders (en daar is niets mis mee) dan komen staal of ti in aanmerking.
Verschil rij-eigenschappen titanium en alu?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Er zijn wel andere frames, maar of die lang zo goed zijn als Cannondales.... Enkel Klein's en Müsing komen in de buurt...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Klein en Müsing zijn van een totaal andere generatie en niet te vergelijken met de huidige Cannondales. Canyon maakt ook een naar mijn mening goed modern alu frame.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Cannondale en Canyon zijn denk ik wel de beste aluminium frames beschikbaar als je naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt. De Eddy Merckx AMX-4 en 5 en de Viner Primus mogen er ook wezen maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan, alhoewel ik de Viner nog wel mee vind vallen. Deze frames kun je ook speciaal op maat laten maken. Ik heb zelf goede ervaring met een alu Merckx, zeer comfortabel voor een aluminium frame (wel eens op een Bulls gereden en toen wist ik pas wat er met road buzz bedoelt wordt), stijf genoeg, licht genoeg zonder kwetsbaar te worden en een zeer goede harde laklaag.
De kwaliteit van een frame wordt bepaalt door het gewicht, de stijfheid, het comfort en de degelijkheid en alle 4 zul je niet zo gauw in hoge mate in een frame terug vinden. Het zal altijd een compromis zijn.
De kwaliteit van een frame wordt bepaalt door het gewicht, de stijfheid, het comfort en de degelijkheid en alle 4 zul je niet zo gauw in hoge mate in een frame terug vinden. Het zal altijd een compromis zijn.
Campagnolo Ultra Dork
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Goede vraag van Paultje. Ik zie iedereen altijd maar roepen dat Cannondale de beste frames maakt, maar het waarom lijkt daarin vaak te ontbreken.
Iemand? Betere legering, betere geometrie, optimale buisdiameter, wanddikte? (Hoe) Kun je dit als leek in een winkel beoordelen?
Iemand? Betere legering, betere geometrie, optimale buisdiameter, wanddikte? (Hoe) Kun je dit als leek in een winkel beoordelen?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Dat kun je in een winkel niet beoordelen, maar thuis de folders/internet lezen en materialen vergelijken.
Maar dat is hetzelfde als dat je bepaalde frames van bv. Pinarello ziet. Aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit (zelfde mal) maar het verschil zit in het gebruikte carbon (sterkte bv. Torayca 3K of 6K).
Of dat een fiets daardoor beter voor je is kun je dan ook niet nagaan!
Dat is ook hetzelfde met alu, zelf ervaren is het devies. Maar een T6061 van C'dale is al meer dan 25 jaar beproefd en behoeft geen introductie meer.
Het is een Alcoa 6000 alu, met een warmtebehandeling om hem zijn stevigheid te geven. De buisdiamter en wanddikten zijn de laatste jaren wat veranderd en daarom blijft dit model recent.
En waarom dit een succesnummer is, tja. Dan moet je er zelf maar eens op gaan fietsen om het te ervaren.
Maar dat is hetzelfde als dat je bepaalde frames van bv. Pinarello ziet. Aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit (zelfde mal) maar het verschil zit in het gebruikte carbon (sterkte bv. Torayca 3K of 6K).
Of dat een fiets daardoor beter voor je is kun je dan ook niet nagaan!
Dat is ook hetzelfde met alu, zelf ervaren is het devies. Maar een T6061 van C'dale is al meer dan 25 jaar beproefd en behoeft geen introductie meer.
Het is een Alcoa 6000 alu, met een warmtebehandeling om hem zijn stevigheid te geven. De buisdiamter en wanddikten zijn de laatste jaren wat veranderd en daarom blijft dit model recent.
En waarom dit een succesnummer is, tja. Dan moet je er zelf maar eens op gaan fietsen om het te ervaren.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 okt 2009 23:01
- Locatie: Winterswijk
Vergelijking naar 20 jaar ervaring met carbon CUBE Aerium prijsklasse € 2.500 race gebruik voor triatlon en criteriums in de funklasse met carbon wielen.
Stalen Italiaanse Klassieke "Atala Corsa" racefiets dunne voor-& achtervork buisjes. Prijsklasse ocasion € 200
Oversized aluminium Merida atb met geveerde voorvork prijsklasse € 1.100
Ben ik er qua comfort het meest onder de indruk van het goedkoopste stalen vakframe.
Inmiddels al 25 jaar niet meer geschikt voor wedstrijden en een tikje last van overgewicht tov carbon & alu of titanium. Maar qua comfort de manier vooral bij het rijden over klinkers kasseien of hobbelwegen waarop het licht meeverende stalen frame de vibraties trillingen net zo mooi zo niet beter glad dan mijn atb met geveerde voorvork en dikkere banden blijft top!
Nadeel bottom bracket is voelbaar slapper veel minder torsie stijf. Met als gevolg minder gasreactie. Toch kan ik er wel maxjes van 43 km/h op het vlakke mee wegklokken.
Het heeft ook wel weer zijn charme of sympathie om op een ouderwetse stalen klassieker sommige moderne hi tech carbon fietsers op kasseien bij te kunnen houden zonder in de trilstand rond te stuiteren.
Stalen Italiaanse Klassieke "Atala Corsa" racefiets dunne voor-& achtervork buisjes. Prijsklasse ocasion € 200
Oversized aluminium Merida atb met geveerde voorvork prijsklasse € 1.100
Ben ik er qua comfort het meest onder de indruk van het goedkoopste stalen vakframe.
Inmiddels al 25 jaar niet meer geschikt voor wedstrijden en een tikje last van overgewicht tov carbon & alu of titanium. Maar qua comfort de manier vooral bij het rijden over klinkers kasseien of hobbelwegen waarop het licht meeverende stalen frame de vibraties trillingen net zo mooi zo niet beter glad dan mijn atb met geveerde voorvork en dikkere banden blijft top!
Nadeel bottom bracket is voelbaar slapper veel minder torsie stijf. Met als gevolg minder gasreactie. Toch kan ik er wel maxjes van 43 km/h op het vlakke mee wegklokken.
Het heeft ook wel weer zijn charme of sympathie om op een ouderwetse stalen klassieker sommige moderne hi tech carbon fietsers op kasseien bij te kunnen houden zonder in de trilstand rond te stuiteren.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Er wordt opeens een topic na 8 jaar uit de dood herrezen. Ik denk dat Ernie daar op doelt.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Ik hoop wel dat er een titanium fiets gekocht is, genoeg plastic in de wereld