Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

5x platgereden in 2 weken tijd

3sens
Forum-lid

3sens 14 aug 2012 17:28

noah schreef:Ik ben 9 jaar geleden opnieuw begonnen met fietsen met een lichaamsgewicht van 112 kg. Ook met 8 bar banden druk. Ik reed toen ook regelmatig lek en was toen ook einde raad. Op aandringen van een fietser met 7 bar gaan fietsen. Sindsdien (al jaren) rij ik zelden meer lek. Ik vind het ook nog confortabeler fietsen over hoogteverschillen van uitritten, drempels, putdeksels, klinkers enz.. enz...

Ik rij nu nog altijd met 7 bar ondanks dat ik nu 90 kg weeg en blijf ook op 7 bar fietsen. Als ik jou was zou ik zeker niet van 8 naar 8,5 bar gaan, maar eens proberen met 7 bar.

PS: Toevallig deze week in 3 dagen tijd 2x plat gereden, maar dat was de oorzaak van kopspijkertjes. Een of andere idioot heeft er schijnbaar plezier aan om kopspijkers te strooien in de buurt van de Fromberg en Eyserbosweg.

Op 7 bar met 112 kg ? Was dit met een racefiets ? Welke breedte van banden gebruik je dan ?
Ik lees overal dat te platrijden vooral komt omdat banden niet voldoende zijn opgepompt.
Volgens deze tabel is het niet echt mogelijk met 23mm bandjes : http://www.cvcbike.org/wp-content/uploa ... lation.jpg

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2012 17:52

Lijkt mij niet echt verstandig met 23 mm's met zo'n gewicht met 7 bar te gaan rijden. Met een 28 mm band of breder gaat dat wel veilig, maar met een 23 mm band eindig je vaak op de velg als je ergens over een rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

3sens
Forum-lid

3sens 14 aug 2012 18:30

amclassic-fan schreef:Lijkt mij niet echt verstandig met 23 mm's met zo'n gewicht met 7 bar te gaan rijden. Met een 28 mm band of breder gaat dat wel veilig, maar met een 23 mm band eindig je vaak op de velg als je ergens over een rijdt.
Dat is wat ik ook dacht. Zoals de tabel aangeeft moet je al op 10bar rijden voor een gewicht van 105kg.
Ik denk dat ik dat eerst ga proberen en indien ik nog te veel plat rij ga ik de achterband vervangen met een 25mm ipv 23mm.
Heb op Amerikaans forum gelezen dat dit meer aangeraden is voor de iets zwaardere personen (zoals mij ;) )

Plaats reactie