Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schuddende fiets in afdaling

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 aug 2012 17:25

japiecarbon schreef:Dicht mogelijk op je ventiel???????????????????????????

Er juist recht tegenover! Als je hem bij je ventiel doet word dat een heel zwaar punt in je wiel.
Dit is het grootste misverstand. Tegenover het ventiel zit de las van de velg, wat het zwaarste punt is. Kijk maar eens met het wiel van de grond, het ventiel zal boven eindigen. (hoe dit met de moderne carbon velgen is durf ik niet te zeggen)

senior
Forum-lid

senior 17 aug 2012 21:34

Is een niet onbekend verschijnsel bij tweewielers, ook wel bekend onder de benaming "shimmy" of "speed wobble". Je kunt het vergelijken met een pijl die net in het doel is beland en daar nog staat na te trillen. Er zijn 2 aanbevolen oplossingen: iets van het zadel af (je neemt dan het punt weg waartegen de fiets zich "afzet" bij het schudden en als tweede één of beide knieen tegen de bovenbuis aanduwen om de trillingen te dempen. Het slechtste wat je kunt doen in dit geval is remmen. Je vergroot hiermee de uitslag van de trillingen én de kans om (hard) te vallen.
Een echte oorzaak lijkt niet te geven. Een slecht afgestelde fiets met bijv. zwaarlopende lagers of slappe wielen schijnt er zelfs minder last van te hebben.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 aug 2012 22:38

Met die pijl is juist een heel slechte vergelijking. Dat is niet iets dat aangestoten wordt in z'n eigenfrequentie, wat shimmy bij fietsen wel is. Betere vergelijking is bv een caravan op een snelweg die aan het slingeren gaat.

En met de knie demp je geen trillingen, maar verander je de randcondities van het dynamische systeem, waardoor de eigenfrequentie verandert en daarmee voldoende ver komt te liggen van de frequentie van de aanwezige belasting.

roos1
Forum-lid

roos1 18 aug 2012 09:13

Waarom laat je niet iemand anders een keer afdalen met je fiets. Dan kan je kijken of het aan de fiets ligt of aan jou.
Gr Roos

campasuper
Forum-lid

campasuper 18 aug 2012 09:47

Er juist recht tegenover! Als je hem bij je ventiel doet word dat een heel zwaar punt in je wiel.
Laatst gewijzigd door campasuper op 18 aug 2012 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

campasuper
Forum-lid

campasuper 18 aug 2012 09:49

scottwilko schreef:

Dit is het grootste misverstand. Tegenover het ventiel zit de las van de velg, wat het zwaarste punt is. Kijk maar eens met het wiel van de grond, het ventiel zal boven eindigen. (hoe dit met de moderne carbon velgen is durf ik niet te zeggen)
+1 !
Zo zit het dus!
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

madcow
Forum-lid

madcow 19 aug 2012 12:31

Hmm, van Fulcrum/Campy fabriekswielen weet ik dat die gebalanceerd worden door bijvoorbeeld oversized spaken te gebruiken tegenover de las op de velg. Andere merken zullen zoiets misschien ook wel doen.

Maar of onbalans in de wielen nou de oorzaak is van shimmy? Voor mijn gevoel is het puur de eigenfrequentie van fiets en berijder in combinatie met een trigger die voor de eerste "golfbeweging" zorgt. Ik had het laatst zelf nog heuvel af met één hand aan het stuur. Het begon toen ik over zo'n onderbroken streep op de weg reed die er lekker dik op is gekalkt om automobilisten wakker te schudden. Snel maar weer twee (klamme ;) ) handen aan het stuur en het was weer weg.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 aug 2012 13:30

Het ventiel- dan wel lasgewicht zorgt vooral voor een onbalans in het verticale vlak. Shimmy is juist meer iets wat door iets uit dat vlak getriggerd wordt. Speling op de voornaaf of in het balhoofd zou een oorzaak kunnen zijn.

senior
Forum-lid

senior 19 aug 2012 20:37

litespeed schreef:Het ventiel- dan wel lasgewicht zorgt vooral voor een onbalans in het verticale vlak. Shimmy is juist meer iets wat door iets uit dat vlak getriggerd wordt. Speling op de voornaaf of in het balhoofd zou een oorzaak kunnen zijn.
Misschien eens goed op het Internet zoeken naar shimy van fietsen en dan pas uitspraken doen. Kijk bijv. maar eens op het volgende adres: http://www.pro-am.com.au/speed_wobble_on_a_bicycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Overigens heb ik het zelf een aantal malen meegemaakt met diverse wielsets en voordat er opmerkingen komen over de afstelling: ik kan je verzekeren dat mijn fiets goed is afgesteld. :o

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 aug 2012 21:57

senior schreef:
litespeed schreef:Het ventiel- dan wel lasgewicht zorgt vooral voor een onbalans in het verticale vlak. Shimmy is juist meer iets wat door iets uit dat vlak getriggerd wordt. Speling op de voornaaf of in het balhoofd zou een oorzaak kunnen zijn.
Misschien eens goed op het Internet zoeken naar shimy van fietsen en dan pas uitspraken doen.
Want? Omdat het op internet te vinden is, klopt het? :) Het is niet alsof ik het op niets baseer. Leg eens uit waar ik mis zit dan?

Het voorbeeld van madcow hiervoor geeft ook al aan dat er iets 'zijdelings' moet gebeuren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2012 22:01

senior schreef:
Misschien eens goed op het Internet zoeken naar shimy van fietsen en dan pas uitspraken doen. Kijk bijv. maar eens op het volgende adres: http://www.pro-am.com.au/speed_wobble_on_a_bicycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Overigens heb ik het zelf een aantal malen meegemaakt met diverse wielsets en voordat er opmerkingen komen over de afstelling: ik kan je verzekeren dat mijn fiets goed is afgesteld. :o
Of gewoon je gezond verstand gebruiken en in de praktijk brengen wat je ooit in de college banken hebt geleerd, lijkt me een betere optie dan puur af gaan op een willekeurige webpagina.

Bij de meeste carbon wielen is de onbalans veel groter dan bij aluminium wielen. De velgen zijn lichter, er zit geen lasnaad tegenover het ventiel en vaak wel een lange ventielverlenger. Je merkt dat alleen als de fiets in een montage standaard hangt en je 't wiel hard laat draaien, op de fiets merk je er niets van.

Tegenwoordig zit 't probleem van sjimiën (of hoe 't ook geschreven moet worden) bijna altijd bij de fietser en niet bij de fiets. Bij een modern frame met een balhoofd in fatsoenlijke staat en wielen die niet hopeloos krom of slap zijn is de oorzaak de fietser.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 aug 2012 11:46

Een klein slagje, magneetje, zelf een band met hoogte verschil.
Je merkt er eigenlijk niets van op de fiets, daar is het wiel te groot voor en de snelheid te laag..

Ik heb het afgelopen vakantie gehad. Dat bleek dus wel aan de fiets te liggen achterpatten waren aan 1 kant een mm te ruim uitgefreesd waardoor het wiel schuin in het frame stond en bij kracht zetten ook heen en weer ging. Pas boven de 60 ging dat spelen en nog was het wel onder controle te houden het voelde alleen nogal raar en slap aan. Nieuwe frame en het is weer super strak.

Overigens duurde het wel een paar ritjes voordat ik het door had

Plaats reactie