Ik heb een grote zak malto en een kleinere zak fructose (ik mix zelf 2:1, wat optimaal is voor de opname van suikers). Die kwamen met een afsluitstrip die niet super is, dus ik bewaar ze in een groot blik. Die had ik toevallig eens gekregen. Af en toe schep ik een kleiner blik vol. Maar mijn ervaring is net als rob74 dat de maltodextrine totaal niet lijkt te gaan klonteren. De fructose doet dat wel, al zijn dat hele grove suikers die heel losjes aan elkaar plakken, waardoor het geen probleem geeft.carel schreef:@rob74: Hoe kan je die grote hoeveelheid (omgevings)vocht vrij houden. Sommige sportdrankpoeders die ik heb gaan, naarmate de bus verder leeg raakt, klontjes vormen. Op zich niet erg denk ik maar voor je door 10kg Maltodextrine heen bent gaat er nog wel wat tijd voorbij. Bewaar je dat in bussen of zijn het 10 zakken van 1kg? Hoe groot zijn jou "scheppen"? Volgens de Fantomaltbus zou je 16 scheppen nodig hebben voor een 0,5 liter bidon, als ik me goed herinner. Die schepjes zijn overigens wel klein. Een volume- of gewichtsmaat zou wat handiger zijn dan "doe X scheppen in een bidon".
Fantomalt
Wow...ik ga ook maar eens omslachtig doen om een paar tientjes op jaarbasis te besparen.
Kan ik dat geld mooi in m'n veel te dure en onzinnige fiets stoppen, samen met de 5 euro die ik bespaar als ik binnenbandjes per 10 afneem bij een duitse prijsvechter na dagen speuren...
Top!

Kan ik dat geld mooi in m'n veel te dure en onzinnige fiets stoppen, samen met de 5 euro die ik bespaar als ik binnenbandjes per 10 afneem bij een duitse prijsvechter na dagen speuren...
Top!

- timofietst
- Forum-lid
Wat een goeie reactie, echt heel constructief. Heeft TS vast iets aan zo. Klasse.danny1407 schreef:Wow...ik ga ook maar eens omslachtig doen om een paar tientjes op jaarbasis te besparen.
Top!
[ een halve afgestreken theelepel keukenzout
Wordt dat niet wat veel (6 gram per dag is meer dan genoeg) ?
Ik krijg al dorst bij het idee
, of het moeten hele kleine theelepeltjes zijn.
Wordt dat niet wat veel (6 gram per dag is meer dan genoeg) ?
Ik krijg al dorst bij het idee

Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
- timofietst
- Forum-lid
Het zijn kleine theelepeltjes
Maar ik denk dat het maar een paar gram is, ik zal het eens wegen, ben ook nog wat aan het experimenteren. Zeker minder dan die 6 gram! Hier vond ik laatst een helder verhaal over zout aanvulling tijdens sporten: http://www.prorun.nl/gezondheid/etenend ... zout-nodig" onclick="window.open(this.href);return false; Uit het artikel blijkt dat een halve theelepel per liter nog niet zo gek is, al zwetend verlies je namelijk veel meer natrium (keukenzout) dan je denkt, in sommige gevallen tot 4 gram per liter.

- timofietst
- Forum-lid
Fijn, als je nog meer feedback wil hoor ik het weldanny1407 schreef:Dank.timofietst schreef: Wat een goeie reactie, echt heel constructief. Heeft TS vast iets aan zo. Klasse.
Ik vond hem zelf ook best aardig, maar bevestiging met de bewoording "klasse" doet goed!

Het gaat mij er vooral om dat ik gewoon wil weten wat ik binnenkrijg en zelf wil bepalen hoeveel zout ik erbij doe. Het is echt niet veel werk voor mij om mijn bidon te vullen:danny1407 schreef:Wow...ik ga ook maar eens omslachtig doen om een paar tientjes op jaarbasis te besparen.
1. 2 schepjes Malto
2. 1 schepje Fructose
3. Zout afhankelijk van de temperatuur (verbetert ook de vertering, dus zou je eigenlijk altijd iets moeten doen)
4. Smaakstof naar smaak (ik doe altijd citroensap uit zo'n geel plastic flesje)
1 minuutje werk.
Als commerciele sportdrank geen omslachtig gedoe is. Gewoon water is nog het minst omslachtige EN het goedkoopste.
Of je nu commerciel poeder in je bidon doet, of goedkope maltodextrine (+snufje zout en scheutje ranja), zo veel verschil is dat nu ook weer niet.
En volgens mijn berekening kom ik uit op een voordeeltje van 100 euro op jaar basis. Dat is toch weer een nieuwe koersbroek
Of je nu commerciel poeder in je bidon doet, of goedkope maltodextrine (+snufje zout en scheutje ranja), zo veel verschil is dat nu ook weer niet.
En volgens mijn berekening kom ik uit op een voordeeltje van 100 euro op jaar basis. Dat is toch weer een nieuwe koersbroek
Live fast; die young. mijn blog