Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Erik_1989
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26
Erik_1989
21 aug 2012 21:00
amclassic-fan schreef:Erik_1989 schreef:maar ook omdat ik gewoon niet snap dat shimano nogsteeds cup-cone lagers toepast terwijl dit gewoon een verschrikkelijk systeem is...
Het is zeker geen slechter systeem dan industrielagers, alleen moet je de boel wel goed afstellen, want anders gaat 't kapot.
is gewoon een questie van waar wil je slijtage... bij cup-conus slijt de binnekand van je naaf weg en het is een klote klus om fatsoenlijk schoon te krijgen en inderdaad het afstellen moet heel presies. industrielager heeft een veel betere afdichting en is er iets mis dan tik je ze eruit flost met een auwe tot door je naaf tikt er voor 2tientjes nieuwe is en je naaf is weer als nieuw... dus ja ik heb een zeer grote voorkeur voor industrielagers.
Maar dat tenzijde want dan blijft nogsteeds de vraag waarom doet de gemiddelde fietsboer zo misterieus over novatec en waar komen de geruchten vandaan?? denk er ook aan dat er een kans is dat novatec niet alle modellen uitgeeft dus dat het verschil met andere naven absoluut niet zo duidelijk hoeft te zijn als dat je zou denken
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
ijzerenbriek
21 aug 2012 21:29
Kreeg eens een berichtje van mijn tubeplakker die mijn Kuipertjes van nieuwe tubes aan het voorzien was. Hij vroeg welke naven dat waren want het duurde ontzettend lang (weet de precieze tijd niet meer) eer het voorwiel uiteindelijk uitgebalanceerd was met het ventiel onderaan. Los van duurzaamheid of systeem is het gewoon een feit dat die naven ongelooflijk zacht lopen. Ze ruisen werkelijk niets! Ik ben er dan ook zeer over te spreken.
Zou ooit nog eens een setje chinese carbon velgen willen laten spaken door mijn tubeplakker en weet nu al heel zeker dat het met Novatecs gaat zijn.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
wielerventje
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 28 aug 2011 09:01
wielerventje
22 aug 2012 12:02
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de novatecs zich houden in de modder. Ik rijd nu met een ultegra naaf en afgezien van een body die kapot is gegaan heb ik daar nooit problemen mee gehad. Nu vraag ik me af of het zinvol is om een novatec naaf te gebruiken in het veld.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
22 aug 2012 13:37
Erik_1989 schreef:
is gewoon een questie van waar wil je slijtage... bij cup-conus slijt de binnekand van je naaf weg en het is een klote klus om fatsoenlijk schoon te krijgen en inderdaad het afstellen moet heel presies. industrielager heeft een veel betere afdichting en is er iets mis dan tik je ze eruit flost met een auwe tot door je naaf tikt er voor 2tientjes nieuwe is en je naaf is weer als nieuw... dus ja ik heb een zeer grote voorkeur voor industrielagers.
Maar dat tenzijde want dan blijft nogsteeds de vraag waarom doet de gemiddelde fietsboer zo misterieus over novatec en waar komen de geruchten vandaan?? denk er ook aan dat er een kans is dat novatec niet alle modellen uitgeeft dus dat het verschil met andere naven absoluut niet zo duidelijk hoeft te zijn als dat je zou denken
De slijtage van de naaf is minimaal bij goed onderhoud en een goede afstelling. De Campa Chorus achternaaf van m'n pa kwam na ruim 40k km praktisch schoon vet uit zetten, kogels zijn er weer in terug gegaan en inmiddels weer 20k km verder draait de naaf nog steeds als een zonnetje. Afdichting is zowel bij de Campa/Fulcrum als Shimano naven uitstekend, beter dan bij 99% van de naven met industrielagers.
Je FM wilde waarschijnlijk interessant doen. Niets bijzonders aan Novatec naven, gewoon Chinees spul met fatsoenlijk industrielagers erin. Prof ploegen die gesponsord worden door Shimano gaan echt geen Novatec naven gebruiken. Als ze bij Sky lichtere naven willen gebruiken dan komen die van merken als Tune en Chris King.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Erik_1989
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26
Erik_1989
23 aug 2012 00:51
@ wielerventje als je mij in een PB je mail adres stuurd kan ik je dit binnen kort vertellen heb vande week MTB naven besteld begin eerste weekend van sept met de bouw van een wielset met sapim spaken en een mavic velg
-
vermeulen
- Forum-lid
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58
vermeulen
23 aug 2012 10:16
amclassic-fan schreef:Erik_1989 schreef:
is gewoon een questie van waar wil je slijtage... bij cup-conus slijt de binnekand van je naaf weg en het is een klote klus om fatsoenlijk schoon te krijgen en inderdaad het afstellen moet heel presies. industrielager heeft een veel betere afdichting en is er iets mis dan tik je ze eruit flost met een auwe tot door je naaf tikt er voor 2tientjes nieuwe is en je naaf is weer als nieuw... dus ja ik heb een zeer grote voorkeur voor industrielagers.
Maar dat tenzijde want dan blijft nogsteeds de vraag waarom doet de gemiddelde fietsboer zo misterieus over novatec en waar komen de geruchten vandaan?? denk er ook aan dat er een kans is dat novatec niet alle modellen uitgeeft dus dat het verschil met andere naven absoluut niet zo duidelijk hoeft te zijn als dat je zou denken
De slijtage van de naaf is minimaal bij goed onderhoud en een goede afstelling. De Campa Chorus achternaaf van m'n pa kwam na ruim 40k km praktisch schoon vet uit zetten, kogels zijn er weer in terug gegaan en inmiddels weer 20k km verder draait de naaf nog steeds als een zonnetje. Afdichting is zowel bij de Campa/Fulcrum als Shimano naven uitstekend, beter dan bij 99% van de naven met industrielagers.
Je FM wilde waarschijnlijk interessant doen. Niets bijzonders aan Novatec naven, gewoon Chinees spul met fatsoenlijk industrielagers erin. Prof ploegen die gesponsord worden door Shimano gaan echt geen Novatec naven gebruiken. Als ze bij Sky lichtere naven willen gebruiken dan komen die van merken als Tune en Chris King.
Ik snap best dat hobbyisten liever industrie-lagers gebruiken dan conus-cup lagers, want daar hoef je niets aan af te stellen.
Dat die fietsenmaker zegt "daar mag ik niets over zeggen" klinkt wel heel vaag. Hij loopt je te dollen, hij weet het gewoon niet; of er is sprake van een soort maffiapraktijk, dat hij een week later dood in een vuilnisbak ligt met in iedere oogholte een shimano-naaf geramd als hij verklapt dat prof ploegen hun naven wisselen.
Maar los daar van, Kuiper gebruikt ook novatec naven, toch? Kun je die lagers gewoon vervangen?
-
Rep Sinn Fein
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 19 aug 2011 10:47
Rep Sinn Fein
23 aug 2012 15:00
Ik heb Kuipers en de naven werden vervangen door keramische C-bears.
-
Erik_1989
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26
Erik_1989
23 aug 2012 23:46
vermeulen schreef:amclassic-fan schreef:Erik_1989 schreef:
is gewoon een questie van waar wil je slijtage... bij cup-conus slijt de binnekand van je naaf weg en het is een klote klus om fatsoenlijk schoon te krijgen en inderdaad het afstellen moet heel presies. industrielager heeft een veel betere afdichting en is er iets mis dan tik je ze eruit flost met een auwe tot door je naaf tikt er voor 2tientjes nieuwe is en je naaf is weer als nieuw... dus ja ik heb een zeer grote voorkeur voor industrielagers.
Maar dat tenzijde want dan blijft nogsteeds de vraag waarom doet de gemiddelde fietsboer zo misterieus over novatec en waar komen de geruchten vandaan?? denk er ook aan dat er een kans is dat novatec niet alle modellen uitgeeft dus dat het verschil met andere naven absoluut niet zo duidelijk hoeft te zijn als dat je zou denken
De slijtage van de naaf is minimaal bij goed onderhoud en een goede afstelling. De Campa Chorus achternaaf van m'n pa kwam na ruim 40k km praktisch schoon vet uit zetten, kogels zijn er weer in terug gegaan en inmiddels weer 20k km verder draait de naaf nog steeds als een zonnetje. Afdichting is zowel bij de Campa/Fulcrum als Shimano naven uitstekend, beter dan bij 99% van de naven met industrielagers.
Je FM wilde waarschijnlijk interessant doen. Niets bijzonders aan Novatec naven, gewoon Chinees spul met fatsoenlijk industrielagers erin. Prof ploegen die gesponsord worden door Shimano gaan echt geen Novatec naven gebruiken. Als ze bij Sky lichtere naven willen gebruiken dan komen die van merken als Tune en Chris King.
Ik snap best dat hobbyisten liever industrie-lagers gebruiken dan conus-cup lagers, want daar hoef je niets aan af te stellen.
Dat die fietsenmaker zegt "daar mag ik niets over zeggen" klinkt wel heel vaag. Hij loopt je te dollen, hij weet het gewoon niet; of er is sprake van een soort maffiapraktijk, dat hij een week later dood in een vuilnisbak ligt met in iedere oogholte een shimano-naaf geramd als hij verklapt dat prof ploegen hun naven wisselen.
Maar los daar van, Kuiper gebruikt ook novatec naven, toch? Kun je die lagers gewoon vervangen?
Nou heb van meerder hoeken geruchten gehoord en gelezen dus vandaar dat ik nieuwsgierig werd, ik ben niet zo goed gelovig dat een uitspraak me van slag helpt en mijn gedachte op de kop zet hoor...
verder cup-conus afstellen kan ik ook dat is het probleem niet maar ik vind het schoonmaken zo'n gezeik... en ik zie het voordeel er niet in, vanuit een skeeler verleden ben ik als het ware geboren en opgegroeid met industrielagers.... dus misschien ben ik bevooroordeeld...
zover ik weet zijn novatec lagers gewoon na te bestellen messingschlager is de importeur voor (west)europa dus als je fietsenboer ze niet heeft kun je daar je zoektocht beginnen
-
de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
de zwarten
24 aug 2012 08:19
Novatec maakt goeie naven, maar om er een forum over vol te schrijven... Daarvoor moet je toch al een beetje goedgelovig zijn
, want nog een miljoen andere fabrikanten maken ook goede naven.
Ik maak heel zelden mijn naven met cup-conus schoon. Als ik ze open doe (zo 1 keer per jaar) zie ik immers al te vaak schoon vet wat niet hoeft vervangen worden... In de oude Campa naven spuit ik gewoon nieuw vet in het gat in het midden van de naaf, zo om de 2 jaar.
Het voordeel van cup-conus is dat het minder frictie oplevert, maar misschien is dat al achterhaald...
Geen idee trouwens hoe ik cartridge bearing moet vervangen. Dus tot iemand me kan wijsmaken dat dit beter loopt blijf ik bij wat ik heb...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
-
bikeslave
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 19 apr 2012 08:56
bikeslave
24 aug 2012 11:53
Die Erik_1989 kan gew0on geen cup-cone lagers afstellen. Ik stel al vele jaren conus naven. Gewoon goed systeem van o.a. Shiman.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
ijzerenbriek
25 aug 2012 09:02
Voor mij hebben die industrielagers één groot voordeel: je kan ze compleet in gort rijden, nieuwe monteren en je bent terug weg. Voor een woon/werk wiel vind ik dat een ongelooflijk voordeel. Je vervangt ze op een kwartiertje en bent terug weg.
Cup/conus kan je niet zo ver gaan of je rijdt de binnenste cup ook kapot en dan lig je aan een volledig nieuwe set kogels/cup/cone en bij als je dat bij een Campa Zonda moet doen bv dan vind ik dat wel behoorlijk aan de prijs.
Weerstand zal dus nauwelijks verschil in zitten maar de industrielagers vind ik net iets servicevriendelijker.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
Erik_1989
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26
Erik_1989
28 aug 2012 23:24
ijzerenbriek schreef:Voor mij hebben die industrielagers één groot voordeel: je kan ze compleet in gort rijden, nieuwe monteren en je bent terug weg. Voor een woon/werk wiel vind ik dat een ongelooflijk voordeel. Je vervangt ze op een kwartiertje en bent terug weg.
Cup/conus kan je niet zo ver gaan of je rijdt de binnenste cup ook kapot en dan lig je aan een volledig nieuwe set kogels/cup/cone en bij als je dat bij een Campa Zonda moet doen bv dan vind ik dat wel behoorlijk aan de prijs.
Weerstand zal dus nauwelijks verschil in zitten maar de industrielagers vind ik net iets servicevriendelijker.
Kijk iemand die het snapt
Btw (voor degeen die twijfelde aan mijn technische vaardigheden) Ik ben niet ZOMAAR een hobbist, en ik kan wel degelijk cup-conus afstellen! sterker nog mijn fietsen komen NOOIT! bij een fietsemaker en rijden ALTIJD soepel, zonder piepjes tikjes of kraakjes en goed! Dat ik niet bij een fietsemaker werk maakt me geen ordinaire beunhaas die maar wat aanklooit...