Zelf een fietsclub starten?
-
- Forum-lid HC
Er is ook niets mis met groepjes binnen groepjes. Als je een club hebt met 600 man dan kan dat eigenlijk niet anders. En er moeten toch tenminste een man of 5 te vinden zijn die in jouw categorie zitten?
Het eerste wat je altijd nodig hebt als je een club wilt beginnen is iemand anders die met je mee wil doen. Je kan zelf afspraken maken en rijden en lid van je andere club blijven maar je kan ook zelf wat beginnen. Clubkleding kun je al vanaf 5 stuks laten maken en daar hoef je niets officieels voor te doen. Willen jullie meedoen aan internationale evenementen dan zelfs hoef je nog niet lid te zijn van NTFU. Het grootste voordeel van dat lidmaatschap is voor veel verenigingen slechts de fietsverzekering.
Het eerste wat je altijd nodig hebt als je een club wilt beginnen is iemand anders die met je mee wil doen. Je kan zelf afspraken maken en rijden en lid van je andere club blijven maar je kan ook zelf wat beginnen. Clubkleding kun je al vanaf 5 stuks laten maken en daar hoef je niets officieels voor te doen. Willen jullie meedoen aan internationale evenementen dan zelfs hoef je nog niet lid te zijn van NTFU. Het grootste voordeel van dat lidmaatschap is voor veel verenigingen slechts de fietsverzekering.
Ik vind dit meer dan een super plan want bij mij in de club is dat ook zo. Op een paar na want bij ons in de club zijn het ook veel oudere en soms ook wel wat saai, maar dat ligt niet aan die mannen maar aan ons jongere mensen. Desondanks fiets ik met heel erg veel plezier en ben ik er serieus mee bezig maar welk recreatief. Misschien eens afspreken met mensen op dit forum op een bepaalde plaats die voor iedereen te doen is?
Edwin van de Velde
Sram 60. Je steekt tenminste je hand in eigen boezen...Sfeer op zich ligt niet aan leeftijd. Bij onze vereniging (tegen 200 leden) is de boel opgesplits. Wedstrijdgroep jeugd en senior, ATB groep en toergroep. Oha gelijkgestemde zielen en met hetzelfde bezig. Zit er zelf aan te denken binnen de race/jeugdgroep een crossgroep op te richten, maar dit is niet vanwege de sfeer......
Sensa cyclecross
In Staphorst (ongeveer net zoveel inwoners als dat jij schetst) bestaan we net 5 jaar. Ik ben er vanaf het begin bij. Via een plaatselijk goed gelezen blaadje werd door een groep van een man of 10 (fietsten altijd samen de elfstedentocht) een avond georganiseerd. Hier kwam 25 man af die kozen tussen:
a. een officiele toerclub opstarten (met bestuur, ledenadministratie, etc.)
b. een gezellige fietsgroep iets meer vorm geven
Het is (gelukkig!) het eerste geworden. We hebben nu meer dan 150 leden, een eigen tenue, vaste trainingstijden, een activiteitencommissie, enzovoorts. Je ziet in het dorp dat er meer gefietst wordt. Wanneer iets in clubverband gebeurt, doe je automatisch aan PR. Ik ben erg tevreden met hoe het loopt. Voor specifieke vragen mag je me wel een pm sturen. Misschien kan ik verder met je meedenken.
a. een officiele toerclub opstarten (met bestuur, ledenadministratie, etc.)
b. een gezellige fietsgroep iets meer vorm geven
Het is (gelukkig!) het eerste geworden. We hebben nu meer dan 150 leden, een eigen tenue, vaste trainingstijden, een activiteitencommissie, enzovoorts. Je ziet in het dorp dat er meer gefietst wordt. Wanneer iets in clubverband gebeurt, doe je automatisch aan PR. Ik ben erg tevreden met hoe het loopt. Voor specifieke vragen mag je me wel een pm sturen. Misschien kan ik verder met je meedenken.
pinarello schreef:Het kan ook simpel; wij hebben een eigen fietsclub maar zonder officiele status. Eigen tenue (danzij sponsors), eigen website; we bekijken in onderling overleg wat we paar jaar rijden; dus maar 1 vergadering per jaar en dan gezellig in de kroeg. Evenementen worden door verschillende mensen georganiseerd. Dus ook geen bestuur oid en geen kosten als je niet ergens aan mee doet.
Precies, zo heb ik het 3 jaar geleden ook gedaan met een stel vrienden. Mooi tenue samengesteld bij Vermarc, 2 bekenden van ons als sponsors genomen (aantrekkelijk voor het bestellen van kleding), stukje in de BN/DeStem laten schrijven en zo zijn we begonnen.
We bestaan slechts uit een club van 15 man maar wel een heel gezellige club. 3 daarvan (waaronder ik) rijden geregeld wedstrijden en die schaffen individueel een licentie aan (in ons geval bij de lokale wielrenbond). De rest lijkt lekker recreatief. Trainen, veldtoertochten, weekendjes Limburg e.d. doen we allemaal samen (getraind en ongetraind). Vergaderingen vinden vrijwel elke zat.avond plaats onder het genot van de welbekende alcoholische versnaperingen .
Kosten zijn we alleen kwijt aan kleding, reizen, eten en drinken . Ik zou geen andere club meer willen!
Canyon Ultimate CF SL 2016
BonoCross schreef:pinarello schreef:Het kan ook simpel; wij hebben een eigen fietsclub maar zonder officiele status. Eigen tenue (danzij sponsors), eigen website; we bekijken in onderling overleg wat we paar jaar rijden; dus maar 1 vergadering per jaar en dan gezellig in de kroeg. Evenementen worden door verschillende mensen georganiseerd. Dus ook geen bestuur oid en geen kosten als je niet ergens aan mee doet.
Precies, zo heb ik het 3 jaar geleden ook gedaan met een stel vrienden. Mooi tenue samengesteld bij Vermarc, 2 bekenden van ons als sponsors genomen (aantrekkelijk voor het bestellen van kleding), stukje in de BN/DeStem laten schrijven en zo zijn we begonnen.
We bestaan slechts uit een club van 15 man maar wel een heel gezellige club. 3 daarvan (waaronder ik) rijden geregeld wedstrijden en die schaffen individueel een licentie aan (in ons geval bij de lokale wielrenbond). De rest lijkt lekker recreatief. Trainen, veldtoertochten, weekendjes Limburg e.d. doen we allemaal samen (getraind en ongetraind). Vergaderingen vinden vrijwel elke zat.avond plaats onder het genot van de welbekende alcoholische versnaperingen .
Kosten zijn we alleen kwijt aan kleding, reizen, eten en drinken . Ik zou geen andere club meer willen!
Blijkbaar hebben jullie bewust niet gekozen voor aansluiting bij de NTFU. Indien er toch leden zijn die NTFU lid willen worden kunnen ze bij ons terecht. Je hebt dan een fietsverzekering en korting bij inschrijven van een toertocht.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Tip: Geen selectie op leeftijd. Dat lijkt me onpraktisch en moeilijk vol te houden. Maak een website waarop heel duidelijk staat dat je toertochten op een hoog tempo gaat fietsen (bijv. 32-34 km/h).
Bij mijn club staat de gemiddelde snelheid (29 km/h) erg duidelijk overal vermeld. Mensen (jong of snel) die hierover ontevreden zijn, hoeven dan geen lid te worden, of mopperen er niet over.
Als je van meet af aan duidelijk bent, zul je leden trekken die ongeveer hetzelfde willen als jij, namelijk lekker doorfietsen. Als bonus trek je gemiddeld jongere mensen. En de "oudelullen" van 40+ (voor je het weet ben je dat) die wel lid worden, kunnen waarschijnlijk redelijk hard fietsen.
Als het zo is dat ik je verkeerd begrepen hebt, en het je alleen gaat om leeftijd, dat adviseer ik je om gewoon in een kroeg te gaan zitten kletsen met mensen van eigen leeftijd. Dan krijg je net als velen van hen misschien al een bierbuik voor je dertigste. En dan mag je misschien, als die buik je uitzicht naar beneden begint te belemmeren, met je veertigste weer lid worden van je vroegere club. Zodat je daar dan met leeftijdsgenoten je buik weer mag proberen te laten krimpen.
Bij mijn club staat de gemiddelde snelheid (29 km/h) erg duidelijk overal vermeld. Mensen (jong of snel) die hierover ontevreden zijn, hoeven dan geen lid te worden, of mopperen er niet over.
Als je van meet af aan duidelijk bent, zul je leden trekken die ongeveer hetzelfde willen als jij, namelijk lekker doorfietsen. Als bonus trek je gemiddeld jongere mensen. En de "oudelullen" van 40+ (voor je het weet ben je dat) die wel lid worden, kunnen waarschijnlijk redelijk hard fietsen.
Als het zo is dat ik je verkeerd begrepen hebt, en het je alleen gaat om leeftijd, dat adviseer ik je om gewoon in een kroeg te gaan zitten kletsen met mensen van eigen leeftijd. Dan krijg je net als velen van hen misschien al een bierbuik voor je dertigste. En dan mag je misschien, als die buik je uitzicht naar beneden begint te belemmeren, met je veertigste weer lid worden van je vroegere club. Zodat je daar dan met leeftijdsgenoten je buik weer mag proberen te laten krimpen.
Wij rijden inmiddels in een A, B en C-groep. Hierbij is C 30 kmpu en rustiger, B max 35 kmpu en A 35 kmpu+. De toertochten waarbij wat minder leden meedoen houden we vaak B-tempo aan. Dit is duidelijk en niemand zeurt hier meer over. Dat was in het verleden wel anders. Eén groep waar beginnende toerders en wedstrijdrenners in rijden is natuurlijk niet te doen.
fizik schreef:Wij rijden inmiddels in een A, B en C-groep. Hierbij is C 30 kmpu en rustiger, B max 35 kmpu en A 35 kmpu+. De toertochten waarbij wat minder leden meedoen houden we vaak B-tempo aan. Dit is duidelijk en niemand zeurt hier meer over. Dat was in het verleden wel anders. Eén groep waar beginnende toerders en wedstrijdrenners in rijden is natuurlijk niet te doen.
Dit zie je vaak bij grote clubs. Is een goede oplossing zodat ieder op zijn/haar nivo kan fietsen. En startende fietsers kunnen gemakkelijk bij de club aansluiten.
werkpaard schreef:BonoCross schreef:pinarello schreef:Het kan ook simpel; wij hebben een eigen fietsclub maar zonder officiele status. Eigen tenue (danzij sponsors), eigen website; we bekijken in onderling overleg wat we paar jaar rijden; dus maar 1 vergadering per jaar en dan gezellig in de kroeg. Evenementen worden door verschillende mensen georganiseerd. Dus ook geen bestuur oid en geen kosten als je niet ergens aan mee doet.
Blijkbaar hebben jullie bewust niet gekozen voor aansluiting bij de NTFU. Indien er toch leden zijn die NTFU lid willen worden kunnen ze bij ons terecht. Je hebt dan een fietsverzekering en korting bij inschrijven van een toertocht.
Volgens mij kun je gewoon individueel lid worden bij de NTFU en hoef je dus niet bij een officiele club lid te zijn.
pinarello schreef:Volgens mij kun je gewoon individueel lid worden bij de NTFU en hoef je dus niet bij een officiele club lid te zijn.
Je kunt idd individueel lid worden via één van de labels (bijv. Singletracks) bij de NTFU. Dit is echter wel duurder dan de mogelijkheid die wij bieden.