Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

q-factor mountainbike vs racefiets.

wouterfiets
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40

wouterfiets 04 nov 2010 22:50

Een X.X crankstel is zeker mogelijk, mits met de passende SRAM dubbel voorderailleur.
Shimano levert trouwens zelf het XTR crankstel in dubbel uitvoering. Ook hier geldt, de bijpassende voorderailleur.
Ook kan je kiezen voor een Tune Bigfoot crankstel. Dit is een crankstel met een losse as, die bovendien in diverse lengtes te krijgen is. Als je de aslengte goed uitkient, de crank vlak langs het frame, heb je de smalst mogelijke bouw voor jouw frame. Kies hierbij de passende XTR voorderailleur.
Bij een dubbel luistert de keuze van de voorbladen vrij nauw. Ik vind voor de BeNeLux een 29-44 ideaal, voor de Alpen een 26-39 met een '32' cassette of een 28-42 met een '36' cassette.
Vragen? redactie@fiets.nl

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2010 23:04

FRM CU2 is ook smal met 162 mm. De XX in de smalle uitvoeringen past lang niet op alle frames, daarom is er ook een bredere uitvoering. Maar dit zijn allemaal wel erg dure oplossingen.

Middleburn Duo crankstellen komen op Ebay (UK) regelmatig voorbij voor leuke prijsjes. Hiermee kom je tot 163 mm met daarnaast als voordeel dat ze gewoon op degelijke JIS assen gaan. Qua derailleur kan je ook gewoon een weg derailleur al dan niet met een Speen monteren, dat schakelt als een trein (en is veel lichter dan een mtb derailleur).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 05 nov 2010 12:32

Is een vierkante as een optie voor je?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 nov 2010 10:25

Ik krijg zelf geen last van mijn knieen, maar vind een smalle q wel fijn.
XTR heeft al een smallere Q dan bv XT.

Tegenwoordig staat het ook bijna bij elke crank vermeld wat de q is.

Ik monteer mijn SPD plaatjes zoveel mogelijk naar de buitenkant van de schoen en op 1 of 2mm na raakt de schoen dan de crank. (shimano schoen en XTR pedaal) Je kan een paar mm van de zool wegsnijden als dat zou helpen om het plaatje nog iets verder op te schuiven

Daarnaast heb je ook pedalen wat kortere assen, zijn vaak ook custom wel te krijgen

Dubbel is ook een optie natuurlijk en anders word het knutsellen zie het belgische MTB forum:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... &start=190

Die heeft een stukje van de as afgezaagd, frezen de gleufjes verder en monteren dan niet de twee of drie kunstof ringen, scheelt ca 2mm per ring???

Als je het leest is het niet echt knutsellen hoor heeft meer te maken met puur vakwerk, maar dat waardeer ik altijd wel.

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 12 dec 2010 00:00

Een sram XX crankstel is zeker een optie. Ik lees op internet verschillende verhalen.
Ik rijd nu met shimano 3x9.
Weet iemand of het nu mogelijk is alleen een xx crankset aan te schaffen en de rest van de opzet zo te laten?

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 12 dec 2010 00:55

Op de vorige pagina:
WouterFiets schreef:Een X.X crankstel is zeker mogelijk, mits met de passende SRAM dubbel voorderailleur.
...


Ik neem aan dat er bij die passende voorderailleur een passende shifter hoort. Twee verschillende shifters, dat past natuurlijk niet. Dus neem je ook de andere shifter en achterderailleur, en een 10speed cassette.
Het is toch al december. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 12 dec 2010 22:28

Volgens mij gaat het met een triple derailleur ook wel werken mits je een beetje handig afstelt. Mijn dubbel crank werkt op die manier ook gewoon.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie