Een X.X crankstel is zeker mogelijk, mits met de passende SRAM dubbel voorderailleur.
Shimano levert trouwens zelf het XTR crankstel in dubbel uitvoering. Ook hier geldt, de bijpassende voorderailleur.
Ook kan je kiezen voor een Tune Bigfoot crankstel. Dit is een crankstel met een losse as, die bovendien in diverse lengtes te krijgen is. Als je de aslengte goed uitkient, de crank vlak langs het frame, heb je de smalst mogelijke bouw voor jouw frame. Kies hierbij de passende XTR voorderailleur.
Bij een dubbel luistert de keuze van de voorbladen vrij nauw. Ik vind voor de BeNeLux een 29-44 ideaal, voor de Alpen een 26-39 met een '32' cassette of een 28-42 met een '36' cassette.
Vragen? redactie@fiets.nl
q-factor mountainbike vs racefiets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
FRM CU2 is ook smal met 162 mm. De XX in de smalle uitvoeringen past lang niet op alle frames, daarom is er ook een bredere uitvoering. Maar dit zijn allemaal wel erg dure oplossingen.
Middleburn Duo crankstellen komen op Ebay (UK) regelmatig voorbij voor leuke prijsjes. Hiermee kom je tot 163 mm met daarnaast als voordeel dat ze gewoon op degelijke JIS assen gaan. Qua derailleur kan je ook gewoon een weg derailleur al dan niet met een Speen monteren, dat schakelt als een trein (en is veel lichter dan een mtb derailleur).
Middleburn Duo crankstellen komen op Ebay (UK) regelmatig voorbij voor leuke prijsjes. Hiermee kom je tot 163 mm met daarnaast als voordeel dat ze gewoon op degelijke JIS assen gaan. Qua derailleur kan je ook gewoon een weg derailleur al dan niet met een Speen monteren, dat schakelt als een trein (en is veel lichter dan een mtb derailleur).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13996
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik krijg zelf geen last van mijn knieen, maar vind een smalle q wel fijn.
XTR heeft al een smallere Q dan bv XT.
Tegenwoordig staat het ook bijna bij elke crank vermeld wat de q is.
Ik monteer mijn SPD plaatjes zoveel mogelijk naar de buitenkant van de schoen en op 1 of 2mm na raakt de schoen dan de crank. (shimano schoen en XTR pedaal) Je kan een paar mm van de zool wegsnijden als dat zou helpen om het plaatje nog iets verder op te schuiven
Daarnaast heb je ook pedalen wat kortere assen, zijn vaak ook custom wel te krijgen
Dubbel is ook een optie natuurlijk en anders word het knutsellen zie het belgische MTB forum:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... &start=190
Die heeft een stukje van de as afgezaagd, frezen de gleufjes verder en monteren dan niet de twee of drie kunstof ringen, scheelt ca 2mm per ring???
Als je het leest is het niet echt knutsellen hoor heeft meer te maken met puur vakwerk, maar dat waardeer ik altijd wel.
XTR heeft al een smallere Q dan bv XT.
Tegenwoordig staat het ook bijna bij elke crank vermeld wat de q is.
Ik monteer mijn SPD plaatjes zoveel mogelijk naar de buitenkant van de schoen en op 1 of 2mm na raakt de schoen dan de crank. (shimano schoen en XTR pedaal) Je kan een paar mm van de zool wegsnijden als dat zou helpen om het plaatje nog iets verder op te schuiven
Daarnaast heb je ook pedalen wat kortere assen, zijn vaak ook custom wel te krijgen
Dubbel is ook een optie natuurlijk en anders word het knutsellen zie het belgische MTB forum:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... &start=190
Die heeft een stukje van de as afgezaagd, frezen de gleufjes verder en monteren dan niet de twee of drie kunstof ringen, scheelt ca 2mm per ring???
Als je het leest is het niet echt knutsellen hoor heeft meer te maken met puur vakwerk, maar dat waardeer ik altijd wel.
Op de vorige pagina:
Ik neem aan dat er bij die passende voorderailleur een passende shifter hoort. Twee verschillende shifters, dat past natuurlijk niet. Dus neem je ook de andere shifter en achterderailleur, en een 10speed cassette.
Het is toch al december.
WouterFiets schreef:Een X.X crankstel is zeker mogelijk, mits met de passende SRAM dubbel voorderailleur.
...
Ik neem aan dat er bij die passende voorderailleur een passende shifter hoort. Twee verschillende shifters, dat past natuurlijk niet. Dus neem je ook de andere shifter en achterderailleur, en een 10speed cassette.
Het is toch al december.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.