Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het wordt frisjes, kleding?

joseph
Forum-lid

joseph 12 sep 2012 10:03

TumTumTum schreef: Maar iedereen bedankt voor de adviezen, die armstukken lijken me een beetje gedoe, maar dat zal wel weer meevallen, zo als de meeste dingen tot nu toe.
Begrijp je gedachte over de arm en beenstukken, mar uit ervaring kan ik je vertellen dat vooral beenstukken enorm handig zijn. Lange broeken vind ik vaak minder lekker zitten dan de combinatie korte broek met beenstukken, lijkt soepeler te zijn. En zeker tot 5 graden is het voldoende, als je de roubaix versie hebt van craft. Kan ik je zeker aanraden!
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 12 sep 2012 10:58

TumTumTum schreef: Maar iedereen bedankt voor de adviezen, die armstukken lijken me een beetje gedoe, maar dat zal wel weer meevallen, zo als de meeste dingen tot nu toe.
Dat valt reuze mee hoor. En ze zijn nog flexibeler als beenstukken. Als het gedurende je rit warmer wordt ('s morgens gestart als het nog fris is, maar de zon komt er bij en het wordt best wel lekker) kun je ze gewoon naar beneden trekken naar je polsen en dan fiets je alsnog met korte mouwen. Dat kan met beenstukken dan weer niet, die moet je echt uittrekken in zo'n situatie. Mocht je trouwens toevallig in het bezit zijn van een strakke lange hardloopbroek, die kun je ook gewoon over je korte fietsbroek aantrekken ipv beenstukken. Nog een argument voor armstukken: handig als je het hooggebergte in gaat. Tijdens de klim naar beneden over je polsen (want dan produceer je veel warmte) en bovenaan gekomen, waar het meestal een stuk kouder is, trek je ze omhoog zodat je het niet koud krijgt tijdens de afdaling.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 sep 2012 11:00

joseph schreef:
Begrijp je gedachte over de arm en beenstukken, mar uit ervaring kan ik je vertellen dat vooral beenstukken enorm handig zijn. Lange broeken vind ik vaak minder lekker zitten dan de combinatie korte broek met beenstukken, lijkt soepeler te zijn. En zeker tot 5 graden is het voldoende, als je de roubaix versie hebt van craft. Kan ik je zeker aanraden!
Hmm, ik heb al even rondgekeken bij webshops naar die armstukken, maar klopt het nou dat die dingen allemaal één maat zijn? Ik bedoel, ik ben een lilliputer mensje hoor. Hoe kan ik nou met de zelfde armstukken toe als een kerel van 1.85 meter.

Oh, en dan heb ik nog een vraag, al die kledingstukken die jullie dan ook weer uit doen, waar laten jullie die dan? Toch maar weer het zweterige rugzakje met half Zalando erin omgegespt?
Veni. Vidi. Fietsie.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 12 sep 2012 11:25

Armstukken zijn er gewoon in maten hoor: s, m, l, xl etc. Arm- of beenstukken, klein jackje of windbreakertje kun je gemakkelijk kwijt in je achterzakken.

Grolsch
Forum-lid

Grolsch 14 sep 2012 14:39

Arm en been stukken zijn altijd goed, zolang je geen wedstrijdje rijdt of heel diep gaat tijdens je rondje kun je denk ik je het best goed aankleden. Een goed Ondershirt (Lidl verkoopt fantastische zo bij tijd en wijlen). Een windstopper zonder mauwen en met goede ventilatie op de rug vind ik ook een pre als je gaat fietsen en t is frisser. Makkelijk op te bergen en help ook wel tegen een buitje.

specialized_mannetje
Forum-lid

specialized_mannetje 15 sep 2012 21:22

Je kan i.v.m. de frisheid beter goed aankleden want je loopt zo een blessure op aan knieen e.d. Mij is eens verteld dat als je net naar buiten loopt en het dan eigenlijk net wat frisjes aanvoelt heb je je voldoende warm aangekleed. Voor mij geldt onder de 15 graden benen en armen bedekt anders last van verkrampte spieren (rug, schouders e.d.) Beneden de 10 graden muts + handschoenen + overschoenen. Woon-werkverkeer 25km. De reactie van anderen onderweg maakt me niks uit.

Afz Vincent

Sluus
Forum-lid

Sluus 18 sep 2012 21:03

Vanavond voor het eerst met de lange broek m'n avondronde gemaakt (normaal 40km, maar was m'n verlichting vergeten en moest het inkorten naar 30km ;-( )

temp. om 1900uur was 12c en met lange broek was heerlijk, vooral geen last van de rechterknie gehad welke bij harde <15c tegenwind soms begint op te spelen.... verder T-shirt met fietsshirt (langemouw) met windvest...

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 19 sep 2012 12:35

Mijn Assos Mille drie-kwart broek i.c.m. jersey lange mouwen met windstopper is nu zo lekker. Drie kwart broek zit fijner dan kniestukken en en beenstukken zitten minder lekker dan een lange broek met zeem. Kortom; slecht weer bestaat niet, maar wel slechte kleding. :mrgreen:
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

eric.
Forum-lid

eric. 19 sep 2012 17:48

Wat is het beste om te kopen nu het wat kouder weer wordt? Arm- en beenstukken of gelijk een lange broek en shirt kopen?

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 19 sep 2012 18:26

armstukken en been/knie-stukken is een standaard uitrusting voor elke racefietser naar mijn mening. Erg handig en heel vaak te gebruiken. Hoeft ook niet duur te zijn, maar het kan wel.
Ik kan je met dit weer kniestukken of beenstukken aanraden en een jersey met lange mouwen. Daaronder een craft shirt met lange mouwen. Over de jersey doe je nu een windjack aan. Eventueel nog overschoenen of booties.
Als het kouder wordt, kan je lange koersbroek met zeem aantrekken en een gevoerd wielerjack van bijv. softshell materiaal. Daarnaast handschoenen met lange vingers en overschoenen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 20 sep 2012 16:45

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik heb inmiddels een paar van die onderhemden met lange mouwen van Craft, dat bevalt prima. Wat ik ook fijn vind is dat ze nogal multi purpose zijn, je kan ze ook voor andere (sport)doeleinden gebruiken want ze zien er mooi uit. En een heel dun jasje voor s'ochtends vroeg dat je later in je zak kan frommelen. Heb me gelijk in die winkel laten informeren voor kleding als het nog kouder word, maar dat komt dan wel weer.)
Veni. Vidi. Fietsie.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2012 16:50

TumTumTum schreef: Ik begrijp dat je je onsterfelijk belachelijk maakt als je te vroeg met een lange broek gaat fietsen :geek:
Bij 25 graden in het lang fietsen is juist ultiem pro! :idea:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie