Waarom mountainbiken in de winter
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zo is winter dan toch wel weer heel mooi!
Less is bore
pff als ik die sneeuwfotos zie kan ik niet wachten om weer met de atb door de sneeuw te crossen..
maar om on topic te blijven, ik pak de atb in de herfst/winter puur als afwisseling.
Lekker op zondag ochtend een tochtje rijden op de atb, heerlijk!
bij goede dagen pak ik de racefiets nog wel eens, maar meer en deel zit ik op de atb in de winter
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009
Ik kan geen antwoorden geven waarom mensen in de winter gaan mountainbiken. Ik kan wel een heleboel redenen opnoemen waarom het niet te doen. Ik heb een hekel aan winterse omstandgheden. Kou, sneeuw, gladheid, ijsregen, hagel en meer van dat soort ongein, kan me gestolen worden.
Ik zit 's winters lekker warm in de sportschool. En op redelijke dagen in het weekend (droog, minimaal +5) ga ik gewoon de weg op met de racefiets.
Ik zit 's winters lekker warm in de sportschool. En op redelijke dagen in het weekend (droog, minimaal +5) ga ik gewoon de weg op met de racefiets.
Live fast; die young. mijn blog
Als het zomer is en relatief warm is stap ik op de racefiets omdat je sneller gaat (rijwindkoeling) en je lange tochten kan maken met een lage hartslag waardoor je niet te warm wordt.
Als het winter is en relatief koud stap ik op mn crosser in het bos omdat je minder snel gaat (minder rijwindkoeling), beschutting van het bos van de wind en andere weersomstandigheden en omdat je een kort aan het knallen bent op een wat hogere intensiteit heb je het sneller warm (intervallen).
Als je toch voor de welkome afwisseling kiest, kies je voor het juiste materiaal in het juiste jaargetijde.
Als het winter is en relatief koud stap ik op mn crosser in het bos omdat je minder snel gaat (minder rijwindkoeling), beschutting van het bos van de wind en andere weersomstandigheden en omdat je een kort aan het knallen bent op een wat hogere intensiteit heb je het sneller warm (intervallen).
Als je toch voor de welkome afwisseling kiest, kies je voor het juiste materiaal in het juiste jaargetijde.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
- Forum-lid
Het heeft wat mij betreft ook veel met de kou te maken. Als het Nederland ter hoogte van Zuid-Spanje zou liggen, zou ik nauwelijks mountainbiken. Als het koud, nat en vies wordt, rij ik meer in het bos waar het wat beschutter is. Bovendien rij je minder hard op een mtb en heb je minder last van rijwind. Maar eerlijk is eerlijk, mountainbiken is af en toe ook wel leuk als afwisseling.
Michiel
-
- Forum-lid HC
Ik rijd vanaf november tm eind feb sowieso op de mtb, door de iets lage snelheid heb je het minder koud.
De route op de loonse drunense duinen doe ik ook vaak aan. Ook erg gaaf bij vorts een complete race baan en echt fun. Hoge druk erover en even olieen en klaar. Ik heb dan gelukkig de beschikking over een winter mtb.
De aanslag op je materiaal....... Had ie maar geen mtb moeten worden.
Daarnaast moet ik zeggen de mooiste herinneringen heb ik toch op de mtb, afgelopen hemelvaart vier dagen lang 120 km op de mtb rond la roche. Je bent daarna een week gebroken maar de afdalingen de techniek. Vol de afdaling in, vervolgens hard in de remmen tegen het blokkeren aan voor een gemene off camber bocht vervolgens een jumpje en weer een technische paadje door een beekje. Je bent de hele tijd met fietsen bezig en kan gewoon niet aan iets anders denken, heerlijk....
De route op de loonse drunense duinen doe ik ook vaak aan. Ook erg gaaf bij vorts een complete race baan en echt fun. Hoge druk erover en even olieen en klaar. Ik heb dan gelukkig de beschikking over een winter mtb.
De aanslag op je materiaal....... Had ie maar geen mtb moeten worden.
Daarnaast moet ik zeggen de mooiste herinneringen heb ik toch op de mtb, afgelopen hemelvaart vier dagen lang 120 km op de mtb rond la roche. Je bent daarna een week gebroken maar de afdalingen de techniek. Vol de afdaling in, vervolgens hard in de remmen tegen het blokkeren aan voor een gemene off camber bocht vervolgens een jumpje en weer een technische paadje door een beekje. Je bent de hele tijd met fietsen bezig en kan gewoon niet aan iets anders denken, heerlijk....
Wat je ook niet moet onderschatten is dat je door de atb veel behendiger wordt met een fiets. Dan hoef je in de zomer niet met samengeknepen billen op je racefiets te zitten als het een keer regent of er een beetje zand of grind op de weg ligt. In dat soort situaties haal je er zo de mensen uit die nooit op een atb zitten.
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Omdat er niets zo mooi is als fietsen door verse sneeuw
Ik verheug me al de hele zomer op de herfst en de winter
Ik verheug me al de hele zomer op de herfst en de winter
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Voegt het mountainbiken nog iets toe aan je uithoudingsvermogen tijdens het klimmen in maanden op de racefiets ?.
Wat ik hoor over het plaatselijke parcours (brunssumerheide) zijn het vooral kleine maar pittige heuveltjes waar je tegenaan fietst, maar brengt dit wat als je in de zomer de camera's op fietst of werkt dat juist tegen je ?
Wat ik hoor over het plaatselijke parcours (brunssumerheide) zijn het vooral kleine maar pittige heuveltjes waar je tegenaan fietst, maar brengt dit wat als je in de zomer de camera's op fietst of werkt dat juist tegen je ?
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn
M.i. wel. Ik vind het zelfs redelijk vergelijkbaar, je hebt bij beiden namelijk flink wat weerstand onder je pedalen en daar wordt je zeker sterker van. Hf is bij mij bvb bij het klimmen en bij doorrijden bij een veldtoertocht rijden redelijk vergelijkbaar. Uiteraard heb je er soms wat steilere heuveltjes bij waar je even diep moet, maar een klim is ook niet overal even steil. Sommigen zeggen dat het te intensief is, als jij iedere week een wedstrijd rijdt en vervolgens in de zomer weer, dan klopt dat wel. Maar als je gewoon lekker voor de lol fietst kan in de winter een paar keer per week lekker stampen op de MTB zeker geen kwaad. Zo ziin de meeste wedstrijdrenners hier in de regio ook in de winter flink actief op de MTB/cx en ik heb niet het idee dat ze dan relaxed aan het toeren zijn . Je onderhoudt je conditie en bouwt wat kracht op.goromo schreef:Voegt het mountainbiken nog iets toe aan je uithoudingsvermogen tijdens het klimmen in maanden op de racefiets ?.
~live fast, die young ~
-
- Forum-lid HC
Ik heb pas drie jaar geleden een racer gekocht daarvoor altijd MTB.
Je kan ook rustig rijden op een MTB, een rondje als drunen rijd ik ook regelmatig met een gemiddelede hartslag van 145.
Wat ik met name als verschil merk met mensen die alleen op de racefiets rijden is dat je redelijk alround ben en bij pure weilrenners zie je vaak dat ze in 1 ding uitblinken en uit in 1 slecht zijn.
Wat MTB,en intensiever maakt is vooral ook het bewegen met je bovenlichaam en zeker als je richting het zuiden van het land en ardennen gaat dat je in de afdalingen ook gewoon rustig nog een hartslag van 130/140 kan hebben door het staan, remmen en bewegen zonder dat je maar een trap doet.
Wat het mtb,en als toevoeging kan hebben op de racer is ook zeker je techniek, al moet dat altijd een beetje in je zitten. Een slechte daler zal nooit een goede worden.
maar het kan er wel voor zorgen dat je rustiger op je fiets zit en daardoor heb je al meer controle en herstel je weer meer voor de volgende klim/inspanning.
Je kan ook rustig rijden op een MTB, een rondje als drunen rijd ik ook regelmatig met een gemiddelede hartslag van 145.
Wat ik met name als verschil merk met mensen die alleen op de racefiets rijden is dat je redelijk alround ben en bij pure weilrenners zie je vaak dat ze in 1 ding uitblinken en uit in 1 slecht zijn.
Wat MTB,en intensiever maakt is vooral ook het bewegen met je bovenlichaam en zeker als je richting het zuiden van het land en ardennen gaat dat je in de afdalingen ook gewoon rustig nog een hartslag van 130/140 kan hebben door het staan, remmen en bewegen zonder dat je maar een trap doet.
Wat het mtb,en als toevoeging kan hebben op de racer is ook zeker je techniek, al moet dat altijd een beetje in je zitten. Een slechte daler zal nooit een goede worden.
maar het kan er wel voor zorgen dat je rustiger op je fiets zit en daardoor heb je al meer controle en herstel je weer meer voor de volgende klim/inspanning.