Ultegra DI2 groep
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ja, maar dat blijft niet ideaal. Iemand die met z'n ene arm met een orthese vast zit aan het stuur wisselt iets minder makkelijk met de andere hand van positie dan dat wij dat doen.
Maar het elektronisch schakelen heeft voor die groep fietsers wel een aantal mooie nieuwe mogelijkheden gegeven, om hun probleempjes met schakelen op te lossen.
Maar het elektronisch schakelen heeft voor die groep fietsers wel een aantal mooie nieuwe mogelijkheden gegeven, om hun probleempjes met schakelen op te lossen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Vooral voor mensen met een erbse parese is dit een enorme verbetering.amclassic-fan schreef:Ja, maar dat blijft niet ideaal. Iemand die met z'n ene arm met een orthese vast zit aan het stuur wisselt iets minder makkelijk met de andere hand van positie dan dat wij dat doen.
Maar het elektronisch schakelen heeft voor die groep fietsers wel een aantal mooie nieuwe mogelijkheden gegeven, om hun probleempjes met schakelen op te lossen.
What makes the boat go faster?
Stelletje sufferds!
Elektrisch schakelen is bijna te vergelijken met het rijden in een AUTOMAAT...!
Doe mij maar een versnellingspook waar ik genoeglijk en duidelijk een ruk aan kan geven.
Nee hoor, slaat nergens op.
Maar ik vind dat een fiets in alles puur door mensenkracht bediend moet worden, dat vind ik de essentie van fietsen.
Via elektrische weg een mechanisme aan boord bedienen is in die zin een vervuiling.
Elektrisch schakelen is bijna te vergelijken met het rijden in een AUTOMAAT...!
Doe mij maar een versnellingspook waar ik genoeglijk en duidelijk een ruk aan kan geven.
Nee hoor, slaat nergens op.
Maar ik vind dat een fiets in alles puur door mensenkracht bediend moet worden, dat vind ik de essentie van fietsen.
Via elektrische weg een mechanisme aan boord bedienen is in die zin een vervuiling.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volledig eens met bovenstaande reactie.
Ik heb de kans gehad om DI2 te testen.
Wat heeft DI2 nu meer dan de gewone Ultegra?
-sneller schakelen? Mijn gewone Ultegra schakelt 2 kransjes tegelijk op, de DI2 slechts één. Schakelen vond ik ook lawaaierig of was deze mss slecht afgesteld..
-lichter schakelen? Mechanische Ultegra schakelt boterzacht als deze goed wordt onderhouden.
-DI2 is zwaarder, ziet er lomper uit en dan dat gedoe met de batterij.
-hoge aanschafprijs. Deze van Campagnolo swingen echt de pan uit.
Of zie ik dit allemaal verkeerd?
Ik heb de kans gehad om DI2 te testen.
Wat heeft DI2 nu meer dan de gewone Ultegra?
-sneller schakelen? Mijn gewone Ultegra schakelt 2 kransjes tegelijk op, de DI2 slechts één. Schakelen vond ik ook lawaaierig of was deze mss slecht afgesteld..
-lichter schakelen? Mechanische Ultegra schakelt boterzacht als deze goed wordt onderhouden.
-DI2 is zwaarder, ziet er lomper uit en dan dat gedoe met de batterij.
-hoge aanschafprijs. Deze van Campagnolo swingen echt de pan uit.
Of zie ik dit allemaal verkeerd?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nieuw in de winkel zal het verschil in schakelen kleiner zijn, maar na een seizoen intensief gebruik is het verschil wel duidelijk. De DI2 schakelt nog net zo goed als de 1e dag, terwijl bij veel frames de mechanisch versie veel minder accuraat gaat schakelen.
2013 Di2 schakelt over het hele bereik als je dat wilt.
Een toets aantikken is ten alle tijden sneller als je rem- of schakelhandle centimeters opzij duwen.
Als je er gevoelig voor bent is het gewoon mooi spul.
Maar het kan een eindeloze discussie worden als je dat niet bent.
Zoals met alle "moderne nieuwigheidjes" die het oude vervangen.
Een toets aantikken is ten alle tijden sneller als je rem- of schakelhandle centimeters opzij duwen.
Als je er gevoelig voor bent is het gewoon mooi spul.
Maar het kan een eindeloze discussie worden als je dat niet bent.
Zoals met alle "moderne nieuwigheidjes" die het oude vervangen.
"Zoals met alle "moderne nieuwigheidjes" die het oude vervangen."
Ja, maar bij het streven naar technische vooruitgang bij fietsen is het toch niet de bedoeling dat we er uiteindelijk een Sparta-Mét van gaan maken?
Zeker zijn er in het algemeen genoeg mensen die moeite hebben om te wennen of mee te komen met vernieuwingen op elektronisch gebied, maar bij de fiets heeft dit gewoon een grens, anders is het dus geen fiets meer.
Ja, maar bij het streven naar technische vooruitgang bij fietsen is het toch niet de bedoeling dat we er uiteindelijk een Sparta-Mét van gaan maken?
Zeker zijn er in het algemeen genoeg mensen die moeite hebben om te wennen of mee te komen met vernieuwingen op elektronisch gebied, maar bij de fiets heeft dit gewoon een grens, anders is het dus geen fiets meer.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De grens van middelen voor gebruiksverbetering is soms nauw verwant, maar een hele andere als die van middelen voor prestatieverbetering.
Electronisch schakelen heeft geen invloed op het vermogen wat een renner moet leveren om dezelfde prestatie te leveren als bij mechanisch schakelen.
De vergelijking Sparta-Mét zie ik dan ook in de verste verte niet en komt wat mij betreft niet eens in de buurt van welke grens dan ook.
Electronisch schakelen heeft geen invloed op het vermogen wat een renner moet leveren om dezelfde prestatie te leveren als bij mechanisch schakelen.
De vergelijking Sparta-Mét zie ik dan ook in de verste verte niet en komt wat mij betreft niet eens in de buurt van welke grens dan ook.
Elektrisch schakelen heeft met wat dan ook niets met Sparta-Mét te maken inderdaad.
Maar het is een reactie op wat je wel eens hoort zoals; "wennen aan nieuwe dingen", "vooruitgang kan je nu eenmaal niet tegen houden".
En dat ik zo'n uitspraak te algemeen vind voor wat de fiets betreft. Doe je dat toch dan impliceer je in feite dat je door moet gaan met elektrisch ontwikkelen van de fiets.
Maar dat kan niet want een Sparta-Mét is al uitgevonden.
Voor bijvoorbeeld auto's klopt zo'n dergelijke uitspraak wél.
Pff, zand er over.
Het is natuurlijk zo dat nog vlotter elektrisch kunnen schakelen logisch is omdat het streven in de topsport is lichamelijke prestaties te verleggen.
Maar het is een reactie op wat je wel eens hoort zoals; "wennen aan nieuwe dingen", "vooruitgang kan je nu eenmaal niet tegen houden".
En dat ik zo'n uitspraak te algemeen vind voor wat de fiets betreft. Doe je dat toch dan impliceer je in feite dat je door moet gaan met elektrisch ontwikkelen van de fiets.
Maar dat kan niet want een Sparta-Mét is al uitgevonden.
Voor bijvoorbeeld auto's klopt zo'n dergelijke uitspraak wél.
Pff, zand er over.
Het is natuurlijk zo dat nog vlotter elektrisch kunnen schakelen logisch is omdat het streven in de topsport is lichamelijke prestaties te verleggen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zand erover hoeft niet!
Ik zie, of bedoelde het niet als discussie.
Gewoon het delen van meningen, net zoals jij je mening hebt die ik ook respecteer en kan begrijpen.
Ik ben gevoelig voor leukigheidjes, gadgets, thing-a-magics en nieuwe techniek.
Di2 past wat dat betreft precies in mijn straatje en het "bezig zijn" met mooie fietsspulletjes is voor mij misschien wel 50% van het plezier van de hobby.
Ik zie, of bedoelde het niet als discussie.
Gewoon het delen van meningen, net zoals jij je mening hebt die ik ook respecteer en kan begrijpen.
Ik ben gevoelig voor leukigheidjes, gadgets, thing-a-magics en nieuwe techniek.
Di2 past wat dat betreft precies in mijn straatje en het "bezig zijn" met mooie fietsspulletjes is voor mij misschien wel 50% van het plezier van de hobby.