Pagina 2 van 2

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 27 sep 2012 17:47
door Twiks
Is het wellicht een optie voor iemand met een vermogensmeter in z'n cranks om dit ff te testen? Als je ong. weet wat je hartslag bij bepaald vermogen is, moet dan op een tacx toch te testen zijn? Of is dit echt een dom idee en vergeet ik allemaal andere factoren?

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 27 sep 2012 18:53
door beren040
ceon schreef:Aangezien practice based als laagste vorm van wetenschappelijk bewijs wordt gezien en deze ervaring gedeeld worden door meerderen, moet het mogelijk om op basis van consensus dit als een wetenschappelijk bewijs aan te nemen. M.a.w . : het is zo !!
Maar dan wordt mijn eigenljke vraag steeds interessanter: moet je daar dan ook rekening meehouden in je trainingen. M.a.w. Doe je de verschillende hf zones dan ook met bv 10 slagen omlaag?

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 27 sep 2012 19:18
door nieuweling
Neen, het is niet zo. Je kan op de tackx gewoon minder goed afzien, het is een beetje als trainen met of zonder muziek in je oren. Met muziek krijg je je hartslag ook makkelijker hoger ;)

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 27 sep 2012 19:24
door plantagenet
Toch is het een interessante vraag. Overigens ervaar ik dit verschil minder (alhoewel ik het wel herken), misschien omdat ik in principe alleen bij lage temperaturen (buiten/in) de schuur op de tacx zit; dus in de wintermaanden. En dan lekker in korte broek en soms zelf in korte mouw. Dit geeft flink afkoeling en daarmee kom ik min of meer in dezelfde harslagzones als op de weg.

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 27 sep 2012 19:32
door nieuweling
Je hartslag is juist lager als je het fris hebt. Jij zal waarschijnlijk rollenrijden gewoon leuker vinden dan de TS, en dus minder problemen met het afzien hebben ;)

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 05 okt 2012 09:09
door iceman2
Idem hier, lagere hs. op de tacx, om een hersteltraining uit te voeren bv. is dit eigenlijk ideaal...
Om trainingen rond of over de overslagpols uit te voeren is dit veel moeilijker haalbaar dan outdoor training.


@nieuweling
Bij mezelf stijgt de hs. veel sneller in koude omstandigheden.

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 05 okt 2012 19:49
door bull
Ik onderschrijf dit gedeeltelijk. Ik vind het juist op de tacx makkelijker om in de ' hogere' zones te trainen. Dit omdat ik mijn volledige focus op mijn hr kan houden. Op de weg heb je natuurljk de invloed van wind, een renner voor je en allerei mentale stimuli. Dit zorgt er m.i. voor dat je sneller bent afgeleid waardoor de beleving minder intens is. Ergo, het lijkt makkelijker te gaan. Hetzelfde effect als ik een saaie D1 training in mijn eentje doe of met een fietsmaatje. In het laatste geval lijkt de training een stuk minder saai.....

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 08 okt 2012 14:12
door john_vandehoef
Ik ervaar ook een lagere HF op de tacx. Om te toetsen of ik wel "genoeg afzie" heb ik maar eens op de tacx gezeten met mijn Powertap. Hoewel de relatie tussen HF en vermogen niet 1 op 1 is, heb ik in mijn testje geconstateerd dat het lijkt dat ik een lagere HF had met een vergelijkbaar vermogen met buiten. Er zitten wel wat haken en ogen aan de veldtest; a: ik heb het slechts 1x getest. b: vermogen fluctueerd heel erg, kijkend naar gemiddelde vermogens is erg lastig, immers op de tacx kun je heel constant leveren terwijl het verkeer alles behalve constant is. c: Tacxen doe ik vooral in de winter in de garage met c.a 13gr. de omgevingsfactoren buiten zijn niet vergelijkbaar. Wie weet herhaal ik de test nog wel een keer, dan zal ik mijn ervaringen weer delen.

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 10 okt 2012 16:27
door slimmerick
heb er ook last van maar ik kan mijn maximale hartslag wel halen binnen (ooit eens opgemeten ook binnen en deze lijkt met buiten wel aardig te kloppen). Ik denk dat het verschil hem mentaal zit...

Re: tacx & hartslag advies

Geplaatst: 20 okt 2012 12:16
door rammie
Wat Robione zegt. Je isoleert je training op een Tacx echt op je benen en ademhaling, dus lagere hartslag bij gelijk vermogen. Kapot gaan dus!