Voor mij geldt hetzelfde. Ik gunde me niet de tijd om dat verhaal te lezen. Het is in het engels en dat vind ik nooit zo prettig. Er zit altijd wel een belangrijk woord tussen, wat ik niet ken en weer moet opzoeken.Edit 2: Goed bezig ben ik.....Ik lees nu pas de toelichting van Scepticus met de uitleg van Sheldon Brown. Ahum, zat ik er dus toch naast blijkbaar
Het is dus een andere kracht die ook nog meewerkt bij het vastdraaien van een pedaal tijdens het fietsen. Thnx voor de toelichting
Bovendien in die vorige discussie leken de conclusies zo duidelijk en helder, dat ik geen twijfel meer had.
Alhoewel ik er wel bij moet zeggen, dat de reden waarvoor links schroefdraad dan zogenaamd werd gebruikt, namelijk het voorkomen van ongelukken als de trapper onverhoopt zou blokkeren, nog enig onbegrip bij mij veroorzaakte.
Stel nou, dat dit zou gebeuren. Dan zou die trapper dus los moeten raken. Echter die trapper zit zo enorm vastgedraaid. Iedereen gebruikt daarvoor lange pedaal sleutels die dus een grote hefboom hebben en dus heel veel aandraaikracht.
Je voet vast op de trapper zou dan een even grote kracht moeten kunnen opbrengen. Onwaarschijnlijk achteraf gezien.
Scepticus, je bent in ere hersteld.