Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

pedalen monteren

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 29 sep 2012 11:36

Edit 2: Goed bezig ben ik.....Ik lees nu pas de toelichting van Scepticus met de uitleg van Sheldon Brown. Ahum, zat ik er dus toch naast blijkbaar
Het is dus een andere kracht die ook nog meewerkt bij het vastdraaien van een pedaal tijdens het fietsen. Thnx voor de toelichting
Voor mij geldt hetzelfde. Ik gunde me niet de tijd om dat verhaal te lezen. Het is in het engels en dat vind ik nooit zo prettig. Er zit altijd wel een belangrijk woord tussen, wat ik niet ken en weer moet opzoeken.
Bovendien in die vorige discussie leken de conclusies zo duidelijk en helder, dat ik geen twijfel meer had.

Alhoewel ik er wel bij moet zeggen, dat de reden waarvoor links schroefdraad dan zogenaamd werd gebruikt, namelijk het voorkomen van ongelukken als de trapper onverhoopt zou blokkeren, nog enig onbegrip bij mij veroorzaakte.

Stel nou, dat dit zou gebeuren. Dan zou die trapper dus los moeten raken. Echter die trapper zit zo enorm vastgedraaid. Iedereen gebruikt daarvoor lange pedaal sleutels die dus een grote hefboom hebben en dus heel veel aandraaikracht.
Je voet vast op de trapper zou dan een even grote kracht moeten kunnen opbrengen. Onwaarschijnlijk achteraf gezien.

Scepticus, je bent in ere hersteld. :mrgreen:

samiran
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 aug 2011 14:00

samiran 29 sep 2012 20:25

Ik zet mijn pedalen helemaal niet zo vast. Op Look pedalen kun je ook geen sleutel meer zetten, maar moet met inbus. Als je ze ooit los moet draaien dan zit de zaak muurvast en je hebt nog iemand nodig om de fiets stil te houden. Beetje vet en vast is vast.

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 29 sep 2012 20:36

rick8245 schreef:Ik heb nog nooit montagepasta gebruikt en het is ook niet nodig.
Hooguit een klein beetje vet en verder trap je de pedalen (zoals in de eerdere reacties al vermeld) VASTER
het niet gebruiken van montage pasta is niet zo slim.altijd doen.
vet/pasta is nodig, om het aan elkaar gaan corroderen van de pedaal en de arm, te voorkomen.
het betreft vaak twee metalen, aluminium en staal, waarbij een galvanisch element gecreëerd wordt!
gaat niet, bestaat niet!

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 30 sep 2012 16:34

door samiran » 29 sep 2012 19:25
Ik zet mijn pedalen helemaal niet zo vast. Op Look pedalen kun je ook geen sleutel meer zetten, maar moet met inbus. Als je ze ooit los moet draaien dan zit de zaak muurvast en je hebt nog iemand nodig om de fiets stil te houden. Beetje vet en vast is vast.
Die pedaalsleutels zijn m.i. niet voor niets zo lang gemaakt. Ik denk toch wel, dat het de bedoeling is, dat de trappers stevig vast zitten.

Ik heb zelf een keer meegemaakt, dat een trapper onder het rijden los ging zitten. Ik had dat eerst niet in de gaten.
Toen ik het wel zag was het al te laat en de schroefdraad van de aluminium cranck helemaal kapot. Ik kon toen verder
fietsen met één trapper, wat niet echt leuk is. Ik moest nog zeker 20 kilometer.

Dus bij mij gaan ze voortaan goed vast. Uiteraard wel in gesmeerd met vet.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 30 sep 2012 22:29

Het is heel simpel. Shimano schrijft in zijn instructie 35 Nm. zo vast moeten ze dus. En uiteraard montagepasta gebruiken (en Shimano adviseert uiteraard Shimano montagepasta).

Plaats reactie