Vaste voorvork?
De Brunssumerhei zal idd geen probleem zijn. Maar dat is natuurlijk wel een heel klein en apart stukje Limburg (wel erg mooi en leuk om te biken trouwens). Mijn reactie was meer op mijn gevoel gericht dan dat ik er daadwerkelijk verstand van heb. Ik neem aan dat er (als het inderdaad een trend gaat worden) ook wel testfietsen beschikbaar komen. Dat zal ik dan zeker eens gaan proberen dan kan ik natuurlijk een uitspraak doen die iets meer fundament heeft dan alleen mijn gevoel
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ophetkantje
- Forum-lid
Ook ik heb mijn geveerde vork vervangen door een vaste. Ben erg tevreden over mijn Pro XCR. Heerlijk stijf en ik vind het een genot ten opzichte van een verende voorvork.
Ach, ik zeg ook maar wat
Hoi,
Ik rijd sinds enkele weken op een scott 29er met vaste Ritchey Pro voorvork. Op mijn vaste rondje LDD voldoet deze meer dan perfect. Inmiddels heb ik ook de routes in Nijmegen, Brunsummerheide, Gulpen en alle routes in La Roche gereden. Met de starre voorvork heb ik meer plezier, controle en de 29er gedraagt zich als een BMX. Ik heb er nog een verende voorvork bij gekocht, maar vrees dat ik deze niet ga gebruiken. Het vergt ietwat meer inspanning, en je zult wellicht meer moeten anticiperen in afdalingen (je lijn kiezen), maar je krijgt er meer voldoening voor terug.
btw op mijn eerste mountainbikes zat ook geen verende voorvork...bestonden nog niet hahahaha
Ik rijd sinds enkele weken op een scott 29er met vaste Ritchey Pro voorvork. Op mijn vaste rondje LDD voldoet deze meer dan perfect. Inmiddels heb ik ook de routes in Nijmegen, Brunsummerheide, Gulpen en alle routes in La Roche gereden. Met de starre voorvork heb ik meer plezier, controle en de 29er gedraagt zich als een BMX. Ik heb er nog een verende voorvork bij gekocht, maar vrees dat ik deze niet ga gebruiken. Het vergt ietwat meer inspanning, en je zult wellicht meer moeten anticiperen in afdalingen (je lijn kiezen), maar je krijgt er meer voldoening voor terug.
btw op mijn eerste mountainbikes zat ook geen verende voorvork...bestonden nog niet hahahaha
ik fiets ook
- daniel1975
- Forum-lid HC
Sorry voor mijn woordkeus, maar dit is gewoon absoluut onzin.janus schreef: controle
Controle krijg je juist door een goede verende voorvork. Fijn dat je er meer voldoening uit haalt en het voor je gevoel (!!!) sneller is, maar roep aub niet dat je meer controle hebt want dat is pertinent niet zo. Als dat wel het geval was zouden de pro's al lang de verende vorken weg hebben gedaan.
Less is bore
Volgens mij is controle ook redelijk subjectief. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking met de profs een beetje mank gaan. enkel om het feit dat profs rijden met een bepaalde voorvork wil m.i nog niet zeggen dat dit per definitie ook de beste oplossing is. Andere (lees commerciele) overwegingen kunnen! hierbij ook een rol spelen.
Mss was ik iets te stellig met mijn opmerking omtrent controle, maar voor mijn gevoel kan ik met mijn starre voorvork exacter sturen, dit vertaal ik ook in controle. Ik zal echter binnenkort de verende er onder monteren en kijken hoe dit zich gedraagt.
overigens no hard feelings...ik kan het ook mis hebben en ik houd van discussie, maar kan wel zeggen dat ik enthousiast ben over gebruik van de vaste voorvork
jan
Mss was ik iets te stellig met mijn opmerking omtrent controle, maar voor mijn gevoel kan ik met mijn starre voorvork exacter sturen, dit vertaal ik ook in controle. Ik zal echter binnenkort de verende er onder monteren en kijken hoe dit zich gedraagt.
overigens no hard feelings...ik kan het ook mis hebben en ik houd van discussie, maar kan wel zeggen dat ik enthousiast ben over gebruik van de vaste voorvork
jan
ik fiets ook
- ophetkantje
- Forum-lid
Juist controle onderschrijf ik. De feedback vanuit je voorwiel naar je stuur is directer zonder dan met vering ertussen.janus schreef:Volgens mij is controle ook redelijk subjectief. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking met de profs een beetje mank gaan. enkel om het feit dat profs rijden met een bepaalde voorvork wil m.i nog niet zeggen dat dit per definitie ook de beste oplossing is. Andere (lees commerciele) overwegingen kunnen! hierbij ook een rol spelen.
jan
Dat hoeft echter zeker niet te betekenen dat je daarmee sneleer bent.
Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen.
Verder is een wedstrijd pakoers voor profs niet te vergelijken met de rondjes die ik op een MTB doe.
Denk dat ik op die rondjes ook niet zonder verende vork zou willen rijden.
Hier rijd ik namelijk altijd met een vaste vork, in bijv Zwitserland altijd met een verende, beide tot volle tevredenheid.
Ach, ik zeg ook maar wat
- daniel1975
- Forum-lid HC
Maar de uitslag is nog steeds het belangrijkste. Dus beste materiaal wat beschikbaar is bij de sponsoren en dat is vrijwel altijd verende voorvorkophetkantje schreef: Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen..
Less is bore
daniel1975 schreef:Maar de uitslag is nog steeds het belangrijkste. Dus beste materiaal wat beschikbaar is bij de sponsoren en dat is vrijwel altijd verende voorvorkophetkantje schreef: Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen..
En als je sponsor Fox of Rockshox heet?
ik fiets ook
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- daniel1975
- Forum-lid HC
Oftewel: zodra het extra controle en snelheid oplevert pakken ze direct een geveerde (dat bedoel je toch?). En dat is al heel snel!
Less is bore